The Journey to the Crisis of Industrial Identity
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
Abstract
The point of observation is the Left Bank of the Nervión, a manufacturing area, made of steel industry, mines and shipbuilding. Iron and ships create the industrial identity. The community is formed and nourished by the workers' culture, social encounters on the working site and coexistence in the city and the neighborhoods. The urban landscape designs dense environments, social life is composed of factory relationships. The crisis breaks the factory environments, iron and ships are transformed into history. The life on the pit is replaced by nostalgia and melancholy. Deindustrialization breaks the ways of life and the rupture is transferred to the generational connection. The future is the slow pilgrimage to uncertain destinations. The Left Bank is searching, the name follows but the contents are different.
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
identity, industry, ways of life, de-industralization, vacuum
Barzun, J. (2001). Del amanecer a la decadencia. Madrid: Taurus.
Boym, S. (2015). El futuro de la nostalgia. Madrid: Antonio Machado.
Brynjolfsson, E., y McAfee, A. (2013). La carrera contra la máquina: Cómo la revolución digital está acelerando la innovación, aumentando la productividad y transformando irreversiblemente el empleo y la economía. Barcelona: Antoni Bosch.
Brynjolfsson, E., y McAfee, A. (2014). The Second Machine Age: Work, Progress and Prosperity in a Time of Brilliant Technologies. Nueva York: W.W. Norton & Co.
Collier, P. (2019). El futuro del capitalismo. Barcelona: Debate.
Cowen, T. (2014). Se Acabó la Clase Media. Barcelona: Antoni Bosch.
Deaton, A. (2016). El gran escape: salud, riqueza y los orígenes de la desigualdad. Ciudad de México: Fondo de Cultura Económica.
Deaton, A., y Case, A (2020). Muertes por desesperación. Barcelona: Deusto.
Diamandis, P.H., y Kotler, S. (2021). El futuro va más rápido de lo que Crees. Barcelona: Deusto.
Diamond, J. (2019). Crisis. Madrid: Debate.
Douthat, R. (2021). La sociedad decadente. Barcelona: Ariel.
González Portilla, M. (Ed.). (2001). Los orígenes de una metrópoli industrial: La ría de Bilbao. Bilbao: Fundación BBVA.
Guillén, M. (2021). 2030. Viajando hacia el Fin del mundo tal y como lo conocemos. Barcelona: Deusto.
Gumbrecht, H.U. (2021). El espíritu del mundo en Silicón Valley. Barcelona: Deusto.
Gurrutxaga, A., Pérez-Agote, A., y Unceta, A. (1990). Estructura y procesos sociales en el País Vasco. Leioa: Universidad País Vasco / Euskal Herriko Unibertsitatea.
Gurrutxaga, A. (2002). La mirada difusa. Irún: Alberdania.
Gurrutxaga, A. (2017). Rutas nacionalistas: La sociedad vasca del Siglo XXI. Madrid: Biblioteca Nueva.
Gurrutxaga, A., y Galarraga, A. (2018). Mapas del cambio: cartografías del presente. Leioa: Universidad País Vasco / Euskal Herriko Unibertsitatea.
Morozov, E. (2018). Capitalismo Big Tech. Madrid: Enclaves de Libros.
Reich, R.B. (1993). El trabajo de las naciones: Hacia el capitalismo del siglo XXI. Buenos Aires: Javier Vergara.
Rosa, H. (2019). Resonancia. Buenos Aires: Katz.
Rosa, H. (2020). Lo indisponible. Barcelona: Herder.
Sennett, R. (1991). La conciencia del ojo. Barcelona: Versal.
Sennett, R. (1998). La corrosión del carácter: las consecuencias personales del trabajo en el nuevo capitalismo. Barcelona: Anagrama.
Zuboff, S. (2020). La era del capitalismo de vigilancia. Barcelona: Paidós.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Papeles del CEIC is distributed under the licence Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España (CC BY-NC-ND 3.0 ES)
Usted es libre de:
- copiar, distribuir y comunicar públicamente la obra
Bajo las condiciones siguientes:
- Reconocimiento — Debe reconocer los créditos de la obra de la manera especificada por el autor o el licenciador (pero no de una manera que sugiera que tiene su apoyo o apoyan el uso que hace de su obra).
- No comercial — No puede utilizar esta obra para fines comerciales.
- Sin obras derivadas — No se puede alterar, transformar o generar una obra derivada a partir de esta obra.
Entendiendo que:
- Renuncia — Alguna de estas condiciones puede no aplicarse si se obtiene el permiso del titular de los derechos de autor
- Dominio Público — Cuando la obra o alguno de sus elementos se halle en el dominio público según la ley vigente aplicable, esta situación no quedará afectada por la licencia.
- Otros derechos — Los derechos siguientes no quedan afectados por la licencia de ninguna manera:
- Los derechos derivados de usos legítimos u otras limitaciones reconocidas por ley no se ven afectados por lo anterior.
- Los derechos morales del autor;
- Derechos que pueden ostentar otras personas sobre la propia obra o su uso, como por ejemplo derechos de imagen o de privacidad.
- Aviso — Al reutilizar o distribuir la obra, tiene que dejar bien claro los términos de la licencia de esta obra.
The author can use his/her article freely always indicating that it has been published in Papeles del CEIC. International Journal on Collective Identity Research. Any re-edition of the article must be approved by the journal editorial team.