Fervent habitus in the Sabadell Espronceda housing estate. How Pentecostal worship rearticulates ethnicity and increases personal and collective autonomy among Roma people
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
Abstract
This paper is a result of a two-year ethnographic investigation among the Pentecostal Roma of the Espronceda neighborhood in Sabadell. Coinciding with the construction of the Espronceda popular housing estate at the beginning of the 60s of the last century, in the southern part of the municipality, a new religious trend derived from Pentecosalism from France, is expanding among the Roma population with unprecedented success. It will end up adopting the name of the Church of Philadelphia and, from then on, to the present day it will transform, not only the forms of organization of this population, perpetually persecuted, but also the personal and collective sense of life. This will take place by shaping what I have conceptualized as a Fervent Habitus. This new habitus adopted by the most active members of the congregation, will be the product of the intense and emotional services that, through daily, effervescent, sensual, and participative celebrations and loaded with messages on how to guide themselves in life, will alter the bodies and progressively modifying their most controversial practices. This transformation will affect both the individual and group self-image of the gypsy, as well as the vital conception of him and his expectations of improvement of status and of reaching intellectual work positions beyond artistic or mercantile idiosyncratic activities.
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Church of Philadelphia, pentecostal roma, stigma, fervent habitus
Arencón Edo, R. (2012). Els Inicis del protestantisme gitano a Catalunya (1957-1966). DivÈrsia, 1(1), 20.
Bautista, A. (1994). Milagros y curaciones por fe entre los gitanos españoles / Alfredo Bautista Giménez. Clie: Madrid
Bourdieu, P. (2006). Génesis y estructura del campo religioso. Relaciones. Estudios de Historia y Sociedad, 108, 29–83.
Bourgois, P., Castrillo, F. M., Hart, L., & Karandinos, G. (2013). The Habit of Rage in a United States Ghetto. Espacio Abierto, 22(2), 201–213.
Cantón Delgado, M. (1997). Evangelismo gitano y creatividad religiosa: cómo se piensan los gitanos, cómo pensar la religión. Antroplogía, 14, 45–68.
Cantón Delgado, M. (2001). Gitanos protestantes. El movimiento religioso de las iglesias “Filadelfia”en Andalucía, España. Alteridades, 11(22), 59–74. /
Cantón Delgado, M. (2003). Creencias protestantes, estrategias gitanas. El evangelismo de las iglesias de Filadelfia en el Sur de España. Revista de Dialectología y Tradiciones Populares, 58(2), 179–199.
Cantón Delgado, M. (2010). Gypsy pentecostalism, ethnopolitical uses and construction of belonging in the South of Spain. Social Compass, 57(2), 253–267.
Cantón Delgado, M. (2015). Conversando con los gitanos «aleluyas», religión y liderazgo étnico. Amarí. Revista Cultural Gitana, 5–6. http://www.amarirevista.com/2015/06/21/conversando-con-los-gitanos-aleluyas-religion-y-liderazgo-etnico/
Cantón Delgado, M., & Marcos Montiel, C. (2004). Gitanos pentecostales : una mirada antropológica a la iglesia Filadelfia en Andalucía. Signatura.
Centro de Investigaciones Sociológicas. (2016). Percepción de la discriminación en España (II) (Issue Estudio no 3150 Septiembre).
Davis, M. (1999). L.A.’s Pentecostal Earthquake. Grand Street, 68(Symbols (Spring)), 97–101.
Durkheim, É. (1895). Las reglas del método sociológico. In Traducción de Ernestina de Champourcín (Ed.), Krebs (1986 [2001). Fondo de Cultura Económica: México DF.
el País. (1978). Acaba la discriminación de los gitanos en el reglamento de la Guardia Civil. El País. https://elpais.com/diario/1978/07/21/sociedad/269820021_850215.html
Estruch, J., Gómez, J., Griera, M. del M., & Iglesias, A. (2005). Església de Filadèlfia. In Les altres religions. Minories religioses a Catalunya (pp. 116–120). Editorial Mediterrània: Barcelona
Flórez López, S. (2018). El otro Sonido Filadelfia . Una aproximación a las prácticas musicales de la Iglesia Evangélica de Filadelfia. Revista Del Centro de Investigación Flamenco Telethusa, 11(13), 5–11.
Fundación Secretariado Gitano Jaén. (2013). El Pueblo Gitano y la Religiosidad. Carmen Méndez López. UniRadio Jaén.
Geertz, C. (1981). La religión como sistema cultural. In La Interpretación de las culturas (pp. 87–117). Gedisa: Barcelona
Goffman, E. (1971). La carrera moral del paciente mental. In Internados: ensayos sobre la situación social de los enfermos mentales (Vol. 2a, pp. 133–172).
Griera, M. (2008). D’afinitats electives: pentecostalisme i immigració. El cas de les esglésies africanes pentecostals a Catalunya. Revista Catalana de Sociologia, 23, 59–77.
Kajitani, S. (2016). Atmosphere and Religion: The Phenomenology of Hermann Schmitz and the Possibility for a Comparative Study of Religion. Religija Ir Kultūra, 18(18–19), 89–98.
Karandinos, G., Hart, L. K., Castrillo, F. M., & Bourgois, P. (2014). The Moral Economy of Violence in the US Inner City. Current Anthropology, 55(1).
Lagunas Arias, David. (1999). Resolviendo la salud. Los gitanos catalanes. Gazeta de Antropología, 15(2), 1–8.
Lagunas Arias, David. (2006). El Buen Gitano. Imaginarios, poder y resistencia en la periferia de la Gran Barcelona. Quaderns-e de l’Institut Català d’Antropologia, 08/b.(Miscelània).
Lagunas Arias, Davíd. (2007). Una Mirada Etnohistórica: Estrategias Económicas de Una Comunidad de Gitanos. Nomadic Peoples, 4(1), 50–66.
Lagunas Arias, David, & García Sánchez, J. A. (2005). Los tres cromosomas: modernidad, identidad y parentesco entre los gitanos catalanes. Comares: Granada
Lagunas, D. (1996). Notes sobre l’evangelisme gitano: una nova síntesi cultural. Antropologies, 6, 60–67.
Lagunas, D. (1999). Víctimas y redentores: la reciprocidad absurda entre los gitanos y el poder. Cuadernos de Etnología y Etnografía de Navarra, 31(73), 259–268.
Lévi-Strauss, C. (1965). El Totemismo en la actualidad. (2003rd ed.). F.C.E: México DF
Mena Cabezas, I. (2008). Gypsy pentecostal ascetism and body management. Athenea Digital. Revista de Pensamiento e Investigación Social, 0(13), 1.
Mena Cabezas, I. R. (2003). Sobre dones carismáticos: una aproximación a la glosolalia y la liberación de espíritus en los cultos pentecostales gitanos. Gazeta de Antropología, 19(20).
Mena Cabezas, I. R. (2007). La Fe en el Cuerpo. La construcción biocorporal en el pentecostalismo gitano. Revista de Antropología Experimental, 6, 71–91.
Méndez López, C., & Ramírez Hita, S. (1999). Gitanos: contextos, trayectorias y salud. FMC. Formación Médica Continuada En Atención Primaria, 6(4), 213–217.
Méndez López, Carmen. (2011). Por el camino de la participación una aproximación contrastada a los procesos de integración social y política de los gitanos y las gitanas [Universitat Autònoma de Barcelona]. In TDX (Tesis Doctorals en Xarxa).
Montañés, A. (2016). Etnicidad e identidad gitana en los cultos pentecostales de la ciudad de madrid. El caso de la “iglesia evangélica de f iladelfia” y el “centro cristiano vino nuevo el rey jesús.” Papel Es Del CEIC, 2(pael 160), 1–26.
Múgica Martinena, F. (2006). Emile Durkheim: El principio sagrado (II). De la experiencia ritual de lo sagrado a la verdad sociológica de la religión (C. D. A. FILOSÓFICO, Ed.). Servicio de publicaciones de la Universidad de Navarra. s.a. Ziur navarra.
Nisbet, R. A. (1966a). La formación del pensamiento sociológico 1 (2001st ed.). Amorrortu editores: Barcelona
Nisbet, R. A. (1966b). La formación del pensamiento sociológico 2 (2009th ed.). Amorrortu editores: Barcelona
Rizo, A. (2009). Pérdida de influencia de la Iglesia Católica y auge de la Iglesia Evangélica de Filadelfia entre los gitanos españoles. El caso de la provincia andaluza de Huelva. Revista Cultura y Religión, 1, 96–111.
Sanmartín Cava, L. (2019). PAHWER Análisis etnográfico de la Plataforma de Afectados por la Hipoteca. Tesis Doctoral. Universitat de Barcelona
Santamaria, A. (2017, October). Historia de Sabadell. Los orígenes del Polígono Espronceda. Isabadell.Cat, 1–12. https://www.isabadell.cat/barris/sectorsud/espronceda/historia-de-sabadell-los-origenes-del-poligono-espronceda/
Santos, Imma. (1995). Espronceda, Sabadell (Els barris). Generalitat Catalunya. Departament de Benestar Social. ADIGSA.
Scott, J. (2000). La creación del espacio social. In Los dominados y el arte de la resistencia (pp. 137–167). Ediciones Era.
Simmel, G. (1904). La Religión (2012th ed.). Gedisa Editorial.
Stolz, J. (2011). “All things are possible”: Towards a sociological explanation of pentecostal miracles and healings. Sociology of Religion: A Quarterly Review, 72(4, Winter), 456–482.
Szászdi León-Borja, I. (2003). Reflexiones sobre la persecución de los gitanos por la justicia de los Reyes Católicos y del Emperador. Os Reinos Ibéricos Na Idade Média: Livro de Homenagem Ao Professor Doutor Humberto Carlos Baquero Moreno.
Tönnies, F. (1887). Comunidad y asociación: el comunismo y el socialismo como formas de vida social (1979th ed.). Península.
Valle, M. C., Delgado, M. C., & Blanes, R. L. (2008). Teorías y prácticas emergentes en antropología de la religión.
Williams, P. (1991). Le Miracle et la nécessité : à propos du développement du pentecôtisme chez les tsiganes. Archives de Sciences Sociales Des Religions, 77(1), 81–98.
Worsley, P. (1980). Al son de la trompeta final. Un estudio de los cultos “cargo” en Melanesia. Siglo Veintiuno Editores.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Papeles del CEIC is distributed under the licence Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España (CC BY-NC-ND 3.0 ES)
Usted es libre de:
- copiar, distribuir y comunicar públicamente la obra
Bajo las condiciones siguientes:
- Reconocimiento — Debe reconocer los créditos de la obra de la manera especificada por el autor o el licenciador (pero no de una manera que sugiera que tiene su apoyo o apoyan el uso que hace de su obra).
- No comercial — No puede utilizar esta obra para fines comerciales.
- Sin obras derivadas — No se puede alterar, transformar o generar una obra derivada a partir de esta obra.
Entendiendo que:
- Renuncia — Alguna de estas condiciones puede no aplicarse si se obtiene el permiso del titular de los derechos de autor
- Dominio Público — Cuando la obra o alguno de sus elementos se halle en el dominio público según la ley vigente aplicable, esta situación no quedará afectada por la licencia.
- Otros derechos — Los derechos siguientes no quedan afectados por la licencia de ninguna manera:
- Los derechos derivados de usos legítimos u otras limitaciones reconocidas por ley no se ven afectados por lo anterior.
- Los derechos morales del autor;
- Derechos que pueden ostentar otras personas sobre la propia obra o su uso, como por ejemplo derechos de imagen o de privacidad.
- Aviso — Al reutilizar o distribuir la obra, tiene que dejar bien claro los términos de la licencia de esta obra.
The author can use his/her article freely always indicating that it has been published in Papeles del CEIC. International Journal on Collective Identity Research. Any re-edition of the article must be approved by the journal editorial team.