Becoming replicant: mutant identities in science fiction
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
Abstract
Science fiction, initially emerged with the purpose of imagining the possible futures of a changing society, soon discovered the complex issue of identity. This article shows how, following the trail of Victorian horror literature, the genre born of the Industrial Revolution and of the social acceleration updated the themes of the Double, the split personality and other motives which exposed the folds and cracks of the bourgeois Self within a context of an increasingly technification of everyday life. Through figures of Otherness like extraterrestrials, robots, mutants and clones, the science-fiction staged nightmares of depersonalization, accompanied the decentering of the cartesian subject, and illuminated the construction and deconstruction of social actants’ representations. Valuable documents of the changes affecting contemporary subjectivities, these narratives help us to rethink the limits of personal, ethnic, gender and human identities.
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
science fiction, identity, robots, clones, mutants
Bradbury R. (1950) “Way in the Middle of the Air.” Other Worlds, pp. 142-153.
Brandt, S. (2006). Astronautic Subjects: Postmodern Identity and the Embodiment of Space in American Science Fiction, Gender Forum, 16, 3-32.
Burroughs, W. (1964). Nova Express. New York: Grove Press.
Escudero Pérez, J. (2014). Sympathy for the Clon. (Post)Human Identities Enhanced by the ‘Evil Science’ Construct and its Commodifying Practices in Contemporary Clone Fiction, Between, IV (8), 1-24.
Foucault, M. (2009). Le corps utopique- Les hétérotopies. Paris: Lignes.
Francescutti, P. (2004). La pantalla profética. Madrid: Cátedra.
Haraway, D. (1991). A Cyborg Manifesto: Science, Technology, and Socialist-Feminism in the Late Twentieth Century. En Simians, Cyborgs and Women (pp. 149-181). New York: Routledge.
Hoffman, E.T.A. (1815). Die Elixiere des Teufels. Berlin: Duncker und Humblot.
Huxley, A. (1932). Brave New World. London: Chattus & Windus.
Jackson, R. (1986). Fantasy: literatura y subversión. Catálogos: Buenos Aires.
Jancovich, M. (1986). Rational Fears. American horror in the 1950s. Manchester: Manchester University Press.
Kesey, K. (1962). One Flew Over the Cuckoo’s Nest. New York: Viking Press.
Latour, B. (1993). Nunca fuimos modernos. Madrid: Debates.
Le Guin, U. (1969). The Left Hand of Darkness. New York: Ace Books.
Levin, I. (1976). The Boys from Brazil. New York: Random House.
Luhmann, N. (1992). El futuro no puede empezar: estructuras temporales en la sociedad moderna. En R. Ramos (Ed.), Tiempo y sociedad (pp. 161-182). Madrid: CIS.
Mahmud, A. (2015). Post/Human Beings & Techno-Salvation, Socrates, 3(2), 9-29.
Poe, E.A. (1840). William Wilson. En Tales of the Grotesque and Arabesque (pp. 27-58). Philadelphia: Lea and Blanchard.
Riesman, D., Glazer, N., y Denney, R. (1950). The Lonely Crowd. New Haven: Yale University Press.
Rose, M. (1981). Alien Encounters: anatomy of Science Fiction. Cambridge: Harvard University Press.
Shelley, M. (1818). Frankenstein or the Modern Prometheus. London: Lackington, Hughes, Harding, Mavor & Jones, Gradifco.
Stevenson, R. L. (1886). The Strange case of Dr. Jekyll & Mr. Hyde. London: Longman, Green & Co.
Stoker, B. (1897). Dracula. London: Constable.
Suvin, D. (1984). Metamorfosis de la ciencia ficción. México DF: FCE.
Wells, H.G. (1898). The War of the Worlds. London: William Heinemann.
Wells, H.G. (1901). First Men in the Moon. London: George Newness.
Whyte, W.H. (1956) The Organization Man. New York: Simon & Schuster.
Wright Mills, C. (1956). The Power Elite. New York: Oxford University Press.
Villiers de L’Isle Adam (1886). L’Eve future. Paris: La Vie Moderne.
Zamyatin, Y. (1924). We. New York: E. P. Dutton.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Papeles del CEIC is distributed under the licence Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España (CC BY-NC-ND 3.0 ES)
Usted es libre de:
- copiar, distribuir y comunicar públicamente la obra
Bajo las condiciones siguientes:
- Reconocimiento — Debe reconocer los créditos de la obra de la manera especificada por el autor o el licenciador (pero no de una manera que sugiera que tiene su apoyo o apoyan el uso que hace de su obra).
- No comercial — No puede utilizar esta obra para fines comerciales.
- Sin obras derivadas — No se puede alterar, transformar o generar una obra derivada a partir de esta obra.
Entendiendo que:
- Renuncia — Alguna de estas condiciones puede no aplicarse si se obtiene el permiso del titular de los derechos de autor
- Dominio Público — Cuando la obra o alguno de sus elementos se halle en el dominio público según la ley vigente aplicable, esta situación no quedará afectada por la licencia.
- Otros derechos — Los derechos siguientes no quedan afectados por la licencia de ninguna manera:
- Los derechos derivados de usos legítimos u otras limitaciones reconocidas por ley no se ven afectados por lo anterior.
- Los derechos morales del autor;
- Derechos que pueden ostentar otras personas sobre la propia obra o su uso, como por ejemplo derechos de imagen o de privacidad.
- Aviso — Al reutilizar o distribuir la obra, tiene que dejar bien claro los términos de la licencia de esta obra.
The author can use his/her article freely always indicating that it has been published in Papeles del CEIC. International Journal on Collective Identity Research. Any re-edition of the article must be approved by the journal editorial team.