Creating stories about migration processes from collaborative art practices: the experience of four women artists

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 28-09-2022
Concepcion Maiztegui-Oñate Eztizen Esesumaga Salsidua Itziar Gandarias Goikoetxea

Abstract

There is a large body of research on the role of artists in eliciting dialogue around contemporary social issues and in framing the way we see, think, and act. In this article, we approach the experiences of four women artists, all of them living in Biscay —Saray Pérez Castilla, Mirian Isasi, Olga Ruiz and Argenis Mesa— whose audiovisual work has reflected encounters with immigration and refuge. Through a selection of their projects based on collaborative artistic practices, we analyse their experiences and the most significant elements. The analysis shows that the bond generated during the collaborative process is characterized by five complementary elements: the process itself, flexibility and openness, the exercise of listening, reciprocity or mutual impact, and the occupation and presence of public space. The graphic records of these processes constitute a privileged resource for recognizing alternative narratives.

Abstract 218 | texto (Español) Downloads 464

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

collaborative art practices, migratory processes, women artists

References
Arnstein, S. (1969). A ladder of citizen participation. Journal of the American Institute of Planners, 35(4), 216-224.
Belausteguigoitia, M. (2009). Límites y fronteras: la pedagogía del cruce y la transdisciplina en la obra de Gloria Anzaldúa. Revista Estudos Feministas, 17(3), 755-767.
Bernal, M.C., y Escobar, F. (2021). En tiempo de migrantes: arte para un mundo sin territorio. H-ART. Revista de historia, teoría y crítica de arte, 8, 17-28.
Butler, J. (2017). Cuerpos aliados y lucha política. Hacia una teoría performativa de la asamblea. Barcelona: Paidós.
Galaz, C., y Montenegro, M. (2016). Gubernamentalidad y relaciones de inclusión/exclusión: los dispositivos de intervención social dirigidos a mujeres inmigradas en España. Universitas Psychologica, 14(5), 15-27.
Gandarias, I. (2019). Resistir desde la vulnerabilidad: Narrativas de mujeres subsaharianas sobre su tránsito hacia Europa. Papeles del CEIC, 2019/1(205).
Gilchrist, P., Holmes, C., Lee, A., Moore, N., y Ravenscroft, N. (2015). Co-designing non-hierarchical community arts research: the collaborative stories spiral. Qualitative Research Journal, 15(4), 459-471.
Graham, H., Hill, K., Holland, T., y Pool, S. (2015). When the workshop is working: The role of artists in collaborative research with young people and communities. Qualitative Research Journal, 15(4), 404-415.
Harding, S. (1998). ¿Existe un método feminista? En E. Bartra (Comp.), Debates en torno a una metodología feminista (pp. 9-34). Ciudad de México: UAM.
Haywood Rolling, J. (2013). Arts based research. Nueva York: Peter Lang.
Janes, R., y Sandell, R. (Eds) (2019). Museum activism. Londres: Routledge.
Jeffrey, L., Palladino, M. Rotter, R., y Woolley, A. (2019). Creative engagement with migration. Crossing: Journal of Migration & Culture, 10(1), 3-17.
Juliano, D. (1996). Las que saben... elaboraciones feministas y subcultura de las mujeres. Política y Cultura, 6, 7-24.
Luque Diego, L. (2017). Arte urbano para la igualdad de género. Experiencias, obras y artistas. En B. Montalvo (Coord.), ACC´17. 3.er Congreso Internacional Arte, Ciencia, Ciudad 2017 (pp. 351-368). Málaga: Universidad de Málaga.
Maiztegui-Oñate, C. (2021). Participatory arts-based research: insights from a project with migrant women. En S. Gonsalvez y S. Majhanovich (Eds.), Art in Diverse Social Settings (pp. 197-209). Bingley: Emerald.
Matarasso, F. (2019). A restless art: how participation won, and why it matters. Londres: Calouste Gulbenkian Foundation, UK Branch.
Mason, J. (2006). Mixing methods in a qualitatively driven way. Qualitative Research, 6(1), 9-25.
Mata-Codesal, D., Pereira, S., Maiztegui-Oñate, C., Ulloa, E., y Esesumaga, E. (2018). Con la Cámara a Cuestas. Aportaciones de la fotografía en procesos participativos de investigación-intervención. FORUM: Qualitative Social Research, 19(1), Art. 14.
Mora, B., y Montenegro, M. (2009). Fronteras internas, cuerpos marcados y experiencia de fuera de lugar. Las migraciones internacionales bajo las actuales lógicas de explotación y exclusión del capitalismo global. Athenea Digital, 15, 1-19.
O’Neill, M. (2008). Transnational refugees: The transformative role of Art? FORUM: Qualitative Social Research, 2(59), Art 59.
O’Neill, M., Erel, U., Kaptani, E., y Reynolds, T. (2019). Borders, risk and belonging: Challenges for arts-based research in understanding the lives of women asylum seekers and migrants at the borders of humanity. Crossings: Journal of Migration & Culture, 10(1), 129-147.
Sayed-Ahmad, N. (2017). Personas migrantes, refugiados y sociedad ante el reto de la integración y el bienestar psicosocial. En Asociación Española de Neuropsiquiatría (Ed.), El bienestar psicosocial de las personas migrantes y refugiadas (pp. 55-72). Madrid: AENP.
Sebastiani, L., Cota, A.S., Veinguer, A.Á., y Alcaraz, A.O. (2020). Decolonizar la investigación sobre migraciones: apuntes desde una etnografía colaborativa. Athenea Digital, 20(2).
Stuyver, M., van der Jagt, P., Van Erven, E., y Hoving, I. (2012). The potential of art to involve citizens in regional transitions: exploring a site-specific performance in Haarzuilens, the Netherlands. Community Development Journal, 48(29), 298-312.
Taylor, S.J., y Bogdan, R. (Eds.) (1996). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. Barcelona: Paidós.
Vasilachis de Gialdino, I. (2009). Los fundamentos ontológicos y epistemológicos de la investigación cualitativa. Forum: Qualitative Social Research, 10(2), Art. 30.
Warr, D., Taylor, G., y Jacobs, K. (2021). You can’t eat art! But can arts-based research challenge the neighbourhood stigma? Qualitative Research, 21(2), 268-287.
Zebracki, M. (2020). Public artivism: queering geographies of migration and social inclusivity. Citizenship Studies, 24(2), 131-153.
Section
Single Topic Issues