Learning Competence in University: Development and Structural Validation of a Scale to Measure // La competencia para aprender en la universidad: Desarrollo y validación de un instrumento de medida
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Resumen
Abstract
This research focused on designing and validating a scale to assess the level of learning competence in university students. Learning competence refers to the acquisition, selection and integrated mobilization of the knowledge, skills and attitudes required for continuous, life-long learning. The development of this competence is a basic training goal, because it constitutes an essential element of life-long learning. Learning competence comprises four dimensions: self-knowledge as apprenticeship, construction of knowledge, self-management of learning, and knowledge transfer. To validate the theoretical model of the construct, we conducted exploratory and confirmatory analyses. The results largely confirmed this structure (.86 reliability of the full scale and between .57 and .83 reliability of the sub-dimensions as well as the adequacy of the structural model chosen: GFI= .94, RMSEA= .039); thus, we conclude that the Learning Competence Scale (LCS) is a valid 17-item tool for measuring this competence.
Resumen
Esta investigación se centra en el diseño y validación de una escala para evaluar el nivel de la competencia para aprender en los estudiantes universitarios. La competencia para aprender se refiere a la adquisición, selección y movilización integrada de los conocimientos, habilidades y actitudes necesarios para aprender de manera continuada a lo largo de la vida. El desarrollo de esta competencia es un objetivo formativo fundamental por su influencia en el desarrollo personal y profesional. Se parte de que la competencia para aprender está compuesta de cuatro dimensiones: conocimiento personal como aprendiz, construcción del conocimiento, autogestión del aprendizaje y transferencia del conocimiento. Se han realizado análisis exploratorios y confirmatorios para validar el modelo teórico del constructo. Los resultados confirman en buena medida esta estructura (fiabilidad 0.86 de la escala total y entre .57 y .75 de las sub-dimensiones, así como la adecuación del modelo estructural elegido: GFI = .94, RMSEA = .039), lo que nos permite considerar la Escala de Competencia de Aprendizaje (LCS) como un instrumento válido de 17 ítems para medir esta competencia.