INVESTIGAR LOS GÉNEROS DISCURSIVOS EN EL PROCESO EDUCATIVO Research on Discourse Genders in Educational Process
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Publicado
23-04-2010
Uri Ruiz
Anna Camps
Resumen
En este artículo se presenta una línea de investigación cuyo objetivo es comprender y
describir los procesos de enseñanza y aprendizaje. Con ese propósito, esta línea de
investigación da prioridad a la indagación en torno al triángulo didáctico (docente, aprendiz y
objeto de enseñanza) y la lleva a cabo a través del estudio del discurso, eje de la interacción
educativa, y lo hace en conexión con diversos campos de la psicología. Desde la Didáctica de
la Lengua se proponen cuatro ámbitos temáticos de gran vitalidad investigadora: La
interacción en el aula en el aprendizaje de segundas lenguas, La enseñanza y el aprendizaje de
la escritura, La actividad metalingüística y la enseñanza de la gramática y La formación del
profesorado para la enseñanza de lenguas en situaciones plurilingües. Todos ellos son ámbitos
que abarcan problemáticas conexas con otras áreas de conocimiento
In this article we introduce a research line which principal aim is to describe and to
understand teaching and learning processes. Research priority is given to inquiring on
instructional triangle (teacher, learner and teaching object). It does it through discourse
analysis. Discourse analysis is meant to be the backbone of learning interaction in every
knowledge field, and it does it in connection with different psychology fields. Starting from
the Language Teaching perspective, four thematic vigorous research focus are to be
considered. The first one is interaction in classroom environment for second language
learning. The second thematic focus is on teaching and learning writing. The third focus is
about metalinguistic activity and grammar teaching process. Last but not least is teacher
training on language teaching in a multilingual environment. All this fields joined together
touch a wide range of issues linked to other broad spectrum areas of knowledge.
describir los procesos de enseñanza y aprendizaje. Con ese propósito, esta línea de
investigación da prioridad a la indagación en torno al triángulo didáctico (docente, aprendiz y
objeto de enseñanza) y la lleva a cabo a través del estudio del discurso, eje de la interacción
educativa, y lo hace en conexión con diversos campos de la psicología. Desde la Didáctica de
la Lengua se proponen cuatro ámbitos temáticos de gran vitalidad investigadora: La
interacción en el aula en el aprendizaje de segundas lenguas, La enseñanza y el aprendizaje de
la escritura, La actividad metalingüística y la enseñanza de la gramática y La formación del
profesorado para la enseñanza de lenguas en situaciones plurilingües. Todos ellos son ámbitos
que abarcan problemáticas conexas con otras áreas de conocimiento
In this article we introduce a research line which principal aim is to describe and to
understand teaching and learning processes. Research priority is given to inquiring on
instructional triangle (teacher, learner and teaching object). It does it through discourse
analysis. Discourse analysis is meant to be the backbone of learning interaction in every
knowledge field, and it does it in connection with different psychology fields. Starting from
the Language Teaching perspective, four thematic vigorous research focus are to be
considered. The first one is interaction in classroom environment for second language
learning. The second thematic focus is on teaching and learning writing. The third focus is
about metalinguistic activity and grammar teaching process. Last but not least is teacher
training on language teaching in a multilingual environment. All this fields joined together
touch a wide range of issues linked to other broad spectrum areas of knowledge.
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ARTÍCULOS