Education in Values and Mass Communication: Rethinking the Problem

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 21-07-2015
Ferran Sáez Mateu

Abstract

Often, the transmission of values in the context of mass culture has been raised in a banal way, like a mere reflex in which transmitters have a direct and almost automatic impact on  receivers. The axiological substrate of many realities is reduced to a mere hyper-emotivism turned in a show and its real social influence is restricted to ephemeral changes in attitudes, but not values. These continue to be transmitted primarily within the family, not in the media. Schools in their equidistance between the two spheres, family and the media, may have an essential role.

How to Cite

Sáez Mateu, F. (2015). Education in Values and Mass Communication: Rethinking the Problem. ZER - Journal of Communication Studies, 20(38). https://doi.org/10.1387/zer.14788
Abstract 361 | PDF (Español) Downloads 311

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

References
BINDÉ, J. (2005). Cap on van els valors?. Barcelona: Angle / Unescocat.

BUSQUET, J. (coord.) (2002). Infància, violència i televisió. Usos televisius i percepció infantil de la violència a la televisió. Barcelona: Consell de l'Audiovisual de Catalunya.

BUSQUET, J. (dir.) (2001). La violència en la mirada. L'anàlisi de la violència a la televisió. Barcelona: Trípodos / Papers d'Estudi.

CANTALUCCIO, F. (2004). Inmadurez. Madrid: Siruela.

CASTIÑEIRA, A. (2004). Ens fan o ens fem?. La transmissió de valors, avui. Barcelona: Pòrtic.

ELZO, J. & ANDRÉS, F. (1999) Jóvenes españoles 1999. Madrid: Fundación Santa María.

ELZO, J. & CASTIÑEIRA, A. (2011) Valors tous en temps durs. La societat catalana a l'Enquesta Europea de Valors de 2009. Barcelona: ESADE / Barcino.

ELZO, J. (2004). L'educació del futur i els valors. Barcelona: UOC / Fundació Jaume Bofill.

FUKUYAMA, F. (1999). The Great Disruption: Human Nature and the Reconstitution of Social Order. New York: Free Press.

GEHLEN, A. (1987). El hombre. Salamanca: Sígueme. GEHLEN, A. (1980). Man in the Age of Technology. Nova York: Columbia University Press.

GRIERA, M. M. & URGELL, F. (2001). Consumiendo religión. Nuevas formas de espiritualidad entre la población juvenil. Barcelona: La Caixa.

GROYS, B. (2008). Bajo sospecha. Valencia: Pre-Textos, 2008

HARRIS, M. (1982). Introducción a la antropología general. Madrid: Alianza Universidad.

HIMANEN, P. (2002). La ética del hacker y el espíritu de la era de la información. Barcelona: Destino.

INGLEHART, R. (1998). Modernización
y posmodernización. El cambio cultural, económico y político en 43 sociedades. Madrid: CIS.

LACROIX, M. (2005) El culte a l'emoció. Barcelona: La campana.

LAWRENCE, T.H. (1989) Los siete pilares de la sabiduría. Madrid: Júcar.

LIPPMANN, W. (2003). La opinión pública. Madrid: Langre.

MELLÉN, T. & SÁEZ, L. (2007) Joves i valors. Barcelona: ESADE /
Fundació Carulla.

MONTERO RIVERO, Y. (2006) Televisión, valores y adolescencia. Barcelona: Gedisa.

PÉREZ TORNERO, J. M. (2005) "El futuro de la sociedad digital y los nuevos valores de la educación en medios". Comunicar, 25; 247-258.

SÁEZ MATEU, F. (2007). La participació política. Barcelona: UOC.

SÁEZ MATEU, F. (2008). Els bons salvatges. El fracàs inevitable de les utopies polítiques modernes. Barcelona: L'Arquer.

SAMPEDRO, V. (2005). 13-M, Multitudes on line. Madrid: La Catarata.

SLOTERDIJK, P. (2002). El desprecio de las masas. Ensayo sobre las luchas culturales de la sociedad moderna. València: Pre-Textos.


SPINELLO, R. (2000). Cyberethics. Morality and Law in Cyberspace. Londres: Johns & Bartlett.

TODD, E. (1976). La chute finale. Essai sur la décomposition de la sphère soviétique. París: Robert Laffont Éditions.

VATTIMO, G. (1990). La sociedad transparente. Barcelona: Paidós-UAB.
Section
Articles