The image of the photojournalists in the XXth century films: conflict and tabloid photographers
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
Published
27-05-2016
Olga Osorio
Abstract
Through a content analysis of 107 films released in Spain between 1928 and 2000 which portrayed a total of 122 photojournalists and / or camera operators as prominent characters, we draw a composite sketch with the most repeated features in this type of character representation and we discuss in more detail the two dominant stereotypes: the conflict photographer that dominated the 80s and the most amoral-exclusive hunting through its various subtypes.
How to Cite
Osorio, O. (2016). The image of the photojournalists in the XXth century films: conflict and tabloid photographers. ZER - Journal of Communication Studies, 21(40). https://doi.org/10.1387/zer.16406
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
References
ARANGO, Mónica (2011). Las representaciones sociales del periodista en cine relatos literarios y cinco relatos cinematográficos contemporáneos: 1995-2010. Maizales: Universidad de Maizales.
BEZUNARTEA, Ofa; CANTALAPIEDRA, María José; COCA, César et al. (2007). Periodistas de cine y de ética. En: Ámbitos, nº 16, pp. 329-393.
BEZUNARTEA, Ofa; CANTALAPIEDRA, María José; COCA, César et al. (2007). Si hay sangre, hay noticia: recetas cinematográficas para el éxito periodístico. En: Palabra Clave, vol. 10, nº 2, pp. 61-74.
BEZUNARTEA, Ofa; CANTALAPIEDRA, María José; COCA, César et al. (2008) …So What? She's A Newspaperman and She's Pretty. Women Journalists in the Cinema. En: Zer, vol. 13, nº 25, pp. 221-242.
BEZUNARTEA, Ofa; CANTALAPIEDRA, María José; COCA, César et al. (2008). Divismo y narcisismo de los periodistas en el cine. Textual & Visual Media: revista de la Sociedad Española de Periodística, nº 1, pp. 107-120.
BEZUNARTEA, Ofa; CANTALAPIEDRA, María José; COCA, César et al. (2010). El perfil de los periodistas en el cine: tópicos agigantados. En: Intercom - Revista Brasileira de Ciências da Comunicaçao, vol. 33, nº 1, pp. 145-167.
BEZUNARTEA, Ofa; CANTALAPIEDRA, María José; GENAUT, Aingeru. (2010). Vivir y relatar la historia: la imagen de los corresponsales de guerra en el cine, www.revistalatinacs.org/10SLCS/actas_2010/aingeru.pdf, [5 Enero 2015].
CASTÁN, Clara (2012). Aproximación a la ética periodística en la ficción cinematográfica. Zaragoza: Universidad de Zaragoza.
CASTELLANO, Roberto (1994). El periodista en el cine. Salamanca: Universidad Pontificia de Salamanca.
EGUREN, Carlos Javier (2013). El cuarto poder ante la cámara. San Cristóbal de La Laguna: Universidad de La Laguna.
EGUREN, Carlos Javier (2013). El periodista mentiroso en el cine. Explorando dos ejemplos: El precio de la verdad y El reportero de la Calle 42. Universidad de la Laguna: V Congreso Internacional Latina de Comunicación Social.
EHRLICH, Mathew C.; SALTZMAN, Joe (2015). Heroes and Scoundrels: The Image of the Journalist in Popular Culture (The History of Communication). University of Illinois Press.
FUENTEFRÍA, David (2010). Ética personal y relación entre poder político y medios de comunciación en el cine del siglo XX. In: II Congreso Internaciona Latina de Comunicación Social. La Laguna: Universidad La Laguna.
GARCÍA DE LUCAS, Virginia; RODRÍGUEZ, Eduardo; SALES Javier (2006). Cine entre líneas. Periodistas en la pantalla. Valladolid: 51 Semana Internacional de Cine.
GHIGLIONE, Loren (1991). The American Journalist: Fiction Versus Fact [online]. Available from World Wide Web: http://www.ijpc.org/ghiglione.htm, [Accessed 28 Julio 2015].
GOOD, Howard (1998). Girl Reporter: Gender, Journalism, and the Movies. Scarecrow: Lanham, MD.
HART, Joy L. (2008). Sex Role Stereotypes in the Media. En: International Encyclopedia of Communication, www.communicationencyclopedia.com, [28/07/2015].
HERMAN, Sarah (2005). Hacks, heels and Hollywood. How accurately do recent film portrayals of women journalists reflect the working world of their real-life counterparts? BA (HONS): Multi-Media Journalism.
HERNÁNDEZ OSORIO, Carlos (2010). La cámara "tras bastidores": cuatro casos para abordar el periodismo en el cine. En: Filo de Palabra. Una publicación de los docentes de Comunicación Social y Periodismo. Universidad de Maizales, pp. 18-25.
LAVIANA, Juan Carlos (1996). Los chicos de la prensa. Madrid: Nikel Odeon.
MAKARUSHKA, Irena (2009). Religion, Ethnicity and Violence in Before the Rain. http://www.manchevski.com/docs/10_makarushka_religion_violence.pdf, [28/07/2015].
MARTÍNEZ-SALANOVA, Enrique (2011). Periodismo y medios de comunicación en el cine, http://www.uhu.es/cine.educacion/cineyeducacion/periodismo.htm, [12/07/ 2013].
MCDANIEL, Kyle Ross (2007). Reviewing the image of the photojournalist in film: How ethical dilemmas shape stereotypes of the on-screen press photographer in motion pictures from 1954 to 2006. Columbia: University of Missouri.
MCNAIR, Brian (2010). Journalists in film. Heroes and Villains. Edimburgh: Edimburght University Press.
MÍNGUEZ, Luis (2012). Periodistas de cine. El cuarto poder en el séptimo arte. Madrid: T&B Editores.
MOBERG, Virgil Boyd (1995). Foreign correspondent films: A form for "knowing" America. Florida: University of South Florida.
MORENO, Ignacio (2012). Postfeminismos: representaciones de género en la cultura popular neoliberal. Madrid: Universidad Complutense de Madrid.
NESS, Richard R. (1997). From Headline Hunter to Superman. A journalist filmography. Lanham (Maryland): Sarecrow Press.
OSORIO, Olga (2009). La imagen de la periodista profesional en el cine de ficción de 1990 a 1999. A Coruña: Universidade da Coruña.
OSORIO, Olga (2012). Alicia Clark o la jefa que nadie querría tener (Detrás de la noticia). https://periodistasdecine.wordpress.com/2012/10/16/alicia-clark-o-la-jefa-que-nadie-querria-tener-the-paper/, [16/07/2015].
OSORIO, Olga (2014). Despersonalización de los medios, poder y guerras de audiencia en el retrato del periodismo en el cine de los años 90. En: Estudios sobre el Mensaje Periodístico, vol 20, nº 2, pp.789-804.
PAREJO, Nekane (2009). La mirada del reportero de guerra en el cine. En: Actas del I Congreso Internacional Latina de Comunicación Social. La Laguna: Universidad de La Laguna.
PEÑA, Simón (2012). Primera plana de Billy Wilder: La nostalgia de los periodistas en el exilio. En: Estudios sobre el Mensaje Periodístico, vol 18, nº 2, pp. 907-924.
PEÑA, Simón (2014). El reportero Billie Wilder. El retrato ácido y nostálgico del periodismo en El Gran Carnaval y Primera Plana. Comunicación Social. Ediciones y publicaciones.
PEÑA, Simón Pablo (2011). Caballeros de la prensa. El periodismo en el cine de Billy Wilder. Leioa: Universidad del País Vasco.
PÉREZ ACUÑA, Beatriz (coord.) (2013). El periodista en imágenes de cine. Madrid: Visión Libros.
REQUEIJO, Paula (2013). El profesional de los medios en el cine de los últimos años. En: Revista de Comunicación Vivat Academia, pp. 54-79.
ROBARDS, Brooks (1990). Newshounds and Sob Sisters: The Journalist Goes to Hollywood. En: Beyond the stars. Studies in American Popular Film. Volume. 1. Stock Characters in American Popular Film, Bowling Green: Bowling Green State University Popular Press, pp. 131-145.
SALTZMAN, Joe (2003). Sob Sisters: The Image of the Female Journalist in Popular Culture. https://www.ijpc.org/uploads/files/sobsessay.pdf, [27/07/2015].
SCHINDLER J.R.; PAUL E. (1996). Journalism Movies, http://psacot.typepad.com/ps_a_column_on_things/journalism-movies.html, [27/07/2015].
TANGERSTAD, Erik (2000). Before the Rain - After the War? The Narrative Structure of a Feature Film and its Different Receptions. En: Rethinking History, vol 4, nº 2, pp. 175-182.
TELLO DÍAZ, Lucía (2014). Los periodistas en el cine de Almodóvar. En: Zer vol 19, nº 37, pp. 86-106.
UNIVERSITY OF CALIFORNIA, BERKELEY (1996-2009). Media Resources Center. http://www.lib.berkeley.edu/MRC/womenbib.html#books, [27/07/2015].
VON TUNZELMANN, Alex (2009). Salvador: Oliver Stone, lose the fast and loose approach. http://www.theguardian.com/film/2009/apr/08/salvador-oliver-stone, [14/07/2015].
BEZUNARTEA, Ofa; CANTALAPIEDRA, María José; COCA, César et al. (2007). Periodistas de cine y de ética. En: Ámbitos, nº 16, pp. 329-393.
BEZUNARTEA, Ofa; CANTALAPIEDRA, María José; COCA, César et al. (2007). Si hay sangre, hay noticia: recetas cinematográficas para el éxito periodístico. En: Palabra Clave, vol. 10, nº 2, pp. 61-74.
BEZUNARTEA, Ofa; CANTALAPIEDRA, María José; COCA, César et al. (2008) …So What? She's A Newspaperman and She's Pretty. Women Journalists in the Cinema. En: Zer, vol. 13, nº 25, pp. 221-242.
BEZUNARTEA, Ofa; CANTALAPIEDRA, María José; COCA, César et al. (2008). Divismo y narcisismo de los periodistas en el cine. Textual & Visual Media: revista de la Sociedad Española de Periodística, nº 1, pp. 107-120.
BEZUNARTEA, Ofa; CANTALAPIEDRA, María José; COCA, César et al. (2010). El perfil de los periodistas en el cine: tópicos agigantados. En: Intercom - Revista Brasileira de Ciências da Comunicaçao, vol. 33, nº 1, pp. 145-167.
BEZUNARTEA, Ofa; CANTALAPIEDRA, María José; GENAUT, Aingeru. (2010). Vivir y relatar la historia: la imagen de los corresponsales de guerra en el cine, www.revistalatinacs.org/10SLCS/actas_2010/aingeru.pdf, [5 Enero 2015].
CASTÁN, Clara (2012). Aproximación a la ética periodística en la ficción cinematográfica. Zaragoza: Universidad de Zaragoza.
CASTELLANO, Roberto (1994). El periodista en el cine. Salamanca: Universidad Pontificia de Salamanca.
EGUREN, Carlos Javier (2013). El cuarto poder ante la cámara. San Cristóbal de La Laguna: Universidad de La Laguna.
EGUREN, Carlos Javier (2013). El periodista mentiroso en el cine. Explorando dos ejemplos: El precio de la verdad y El reportero de la Calle 42. Universidad de la Laguna: V Congreso Internacional Latina de Comunicación Social.
EHRLICH, Mathew C.; SALTZMAN, Joe (2015). Heroes and Scoundrels: The Image of the Journalist in Popular Culture (The History of Communication). University of Illinois Press.
FUENTEFRÍA, David (2010). Ética personal y relación entre poder político y medios de comunciación en el cine del siglo XX. In: II Congreso Internaciona Latina de Comunicación Social. La Laguna: Universidad La Laguna.
GARCÍA DE LUCAS, Virginia; RODRÍGUEZ, Eduardo; SALES Javier (2006). Cine entre líneas. Periodistas en la pantalla. Valladolid: 51 Semana Internacional de Cine.
GHIGLIONE, Loren (1991). The American Journalist: Fiction Versus Fact [online]. Available from World Wide Web: http://www.ijpc.org/ghiglione.htm, [Accessed 28 Julio 2015].
GOOD, Howard (1998). Girl Reporter: Gender, Journalism, and the Movies. Scarecrow: Lanham, MD.
HART, Joy L. (2008). Sex Role Stereotypes in the Media. En: International Encyclopedia of Communication, www.communicationencyclopedia.com, [28/07/2015].
HERMAN, Sarah (2005). Hacks, heels and Hollywood. How accurately do recent film portrayals of women journalists reflect the working world of their real-life counterparts? BA (HONS): Multi-Media Journalism.
HERNÁNDEZ OSORIO, Carlos (2010). La cámara "tras bastidores": cuatro casos para abordar el periodismo en el cine. En: Filo de Palabra. Una publicación de los docentes de Comunicación Social y Periodismo. Universidad de Maizales, pp. 18-25.
LAVIANA, Juan Carlos (1996). Los chicos de la prensa. Madrid: Nikel Odeon.
MAKARUSHKA, Irena (2009). Religion, Ethnicity and Violence in Before the Rain. http://www.manchevski.com/docs/10_makarushka_religion_violence.pdf, [28/07/2015].
MARTÍNEZ-SALANOVA, Enrique (2011). Periodismo y medios de comunicación en el cine, http://www.uhu.es/cine.educacion/cineyeducacion/periodismo.htm, [12/07/ 2013].
MCDANIEL, Kyle Ross (2007). Reviewing the image of the photojournalist in film: How ethical dilemmas shape stereotypes of the on-screen press photographer in motion pictures from 1954 to 2006. Columbia: University of Missouri.
MCNAIR, Brian (2010). Journalists in film. Heroes and Villains. Edimburgh: Edimburght University Press.
MÍNGUEZ, Luis (2012). Periodistas de cine. El cuarto poder en el séptimo arte. Madrid: T&B Editores.
MOBERG, Virgil Boyd (1995). Foreign correspondent films: A form for "knowing" America. Florida: University of South Florida.
MORENO, Ignacio (2012). Postfeminismos: representaciones de género en la cultura popular neoliberal. Madrid: Universidad Complutense de Madrid.
NESS, Richard R. (1997). From Headline Hunter to Superman. A journalist filmography. Lanham (Maryland): Sarecrow Press.
OSORIO, Olga (2009). La imagen de la periodista profesional en el cine de ficción de 1990 a 1999. A Coruña: Universidade da Coruña.
OSORIO, Olga (2012). Alicia Clark o la jefa que nadie querría tener (Detrás de la noticia). https://periodistasdecine.wordpress.com/2012/10/16/alicia-clark-o-la-jefa-que-nadie-querria-tener-the-paper/, [16/07/2015].
OSORIO, Olga (2014). Despersonalización de los medios, poder y guerras de audiencia en el retrato del periodismo en el cine de los años 90. En: Estudios sobre el Mensaje Periodístico, vol 20, nº 2, pp.789-804.
PAREJO, Nekane (2009). La mirada del reportero de guerra en el cine. En: Actas del I Congreso Internacional Latina de Comunicación Social. La Laguna: Universidad de La Laguna.
PEÑA, Simón (2012). Primera plana de Billy Wilder: La nostalgia de los periodistas en el exilio. En: Estudios sobre el Mensaje Periodístico, vol 18, nº 2, pp. 907-924.
PEÑA, Simón (2014). El reportero Billie Wilder. El retrato ácido y nostálgico del periodismo en El Gran Carnaval y Primera Plana. Comunicación Social. Ediciones y publicaciones.
PEÑA, Simón Pablo (2011). Caballeros de la prensa. El periodismo en el cine de Billy Wilder. Leioa: Universidad del País Vasco.
PÉREZ ACUÑA, Beatriz (coord.) (2013). El periodista en imágenes de cine. Madrid: Visión Libros.
REQUEIJO, Paula (2013). El profesional de los medios en el cine de los últimos años. En: Revista de Comunicación Vivat Academia, pp. 54-79.
ROBARDS, Brooks (1990). Newshounds and Sob Sisters: The Journalist Goes to Hollywood. En: Beyond the stars. Studies in American Popular Film. Volume. 1. Stock Characters in American Popular Film, Bowling Green: Bowling Green State University Popular Press, pp. 131-145.
SALTZMAN, Joe (2003). Sob Sisters: The Image of the Female Journalist in Popular Culture. https://www.ijpc.org/uploads/files/sobsessay.pdf, [27/07/2015].
SCHINDLER J.R.; PAUL E. (1996). Journalism Movies, http://psacot.typepad.com/ps_a_column_on_things/journalism-movies.html, [27/07/2015].
TANGERSTAD, Erik (2000). Before the Rain - After the War? The Narrative Structure of a Feature Film and its Different Receptions. En: Rethinking History, vol 4, nº 2, pp. 175-182.
TELLO DÍAZ, Lucía (2014). Los periodistas en el cine de Almodóvar. En: Zer vol 19, nº 37, pp. 86-106.
UNIVERSITY OF CALIFORNIA, BERKELEY (1996-2009). Media Resources Center. http://www.lib.berkeley.edu/MRC/womenbib.html#books, [27/07/2015].
VON TUNZELMANN, Alex (2009). Salvador: Oliver Stone, lose the fast and loose approach. http://www.theguardian.com/film/2009/apr/08/salvador-oliver-stone, [14/07/2015].
Issue
Section
Articles
(c) UPV/EHU Press