From body to image. The logic of images and figurative process in the cinema of Philippe Garrel

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 17-11-2016
Arnau Vilaró i Moncasí

Abstract

Gilles Deleuze deems Philippe Garrel to be the filmmaker who has best expressed cinematographic thought departing from body narrative. The article that follows discusses the principles of this thesis from the link existing among bodies and film editing. To best understand Garrel's proposal, the text proposes an esthetic analysis of both periods into which the work of this filmmaker is divided: the experimental where the presence and participation of his lover Nico and the narrative one where Garrel films the link existing between the birth of his son and the forgone and unretrievable love of Nico.

How to Cite

Vilaró i Moncasí, A. (2016). From body to image. The logic of images and figurative process in the cinema of Philippe Garrel. ZER - Journal of Communication Studies, 21(41). https://doi.org/10.1387/zer.17264
Abstract 821 | PDF (Español) Downloads 417 HTML (Español) Downloads 358 XML (Español) Downloads 100

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

References
Auerbach, E. (2008). Dante, poeta del mundo terrenal. Barcelona: Acantilado.

Auerbach, E. (1998). Figura. Madrid: Trotta.

Aumont, J. (1996). À quoi pensent les films? París: Séguier.

Baecque, A. (1998). La nouvelle vague. Portrait d'une jeunesse. Paris: Flammarion.

Bazin, A. (2008). ¿Qué es el cine? Madrid: Rialp.

Brenez, N. (1998). De la figure en général et du corps en particulier. L'invention figurative au cinéma. París, DeBoeck Université.

Brenez, N. (2007) "Filmar, como yo lo he hecho durante diez años, a una mujer a la que uno quiere es en sí algo bastante loco…". Sistema simbólico y giro narrativo en la obra de Philippe Garrel. En Q. Casas (coord.). Philippe Garrel: El cine revelado. (pp. 73-79). San Sebastián: Festival Internacional de Cine de San Sebastián.

Bresson, R. (1988). Notes sur le cinématographe. París: Gallimard.

Collet, J. (1963). Jean-Luc Godard. París: Seghers.

Collet, J. (1972). Le Cinéma en question: Rozier, Chabrol, Rivette, Truffaut, Demy, Rohmer. París: Lherminier.

Courant, G. (1983). Philippe Garrel. Entretiens. París: Studio 43.

Crisp, C. (1993). Classic French Cinema (1930-1960). Bloomington: Indiana University Press.

Daney, S. (1996). La rampe. Cahier critique 1970-1982. París: Cahiers du cinéma – Gallimard.

Deleuze, G. (2004). La imagen-tiempo. Estudios sobre cine 2. Barcelona: Paidós.

Font, D. (2012). Cuerpo a cuerpo. Radiografías del cine contemporáneo. Barcelona: Galaxia Gutenberg – Círculo de Lectores.

Frondon, J-M. (1995). L'Âge moderne du cinéma français. De la Nouvelle Vague à nos jours. París: Flammarion.

Garrel, P.; Lescure, T. (1992). Une caméra à la place du cœur. Provence Alpes Côte d'Azur: Admiranda/Institut de l'Image.

Lalanne, J-M. (2002). Le cinéma français, modèle esthétique. Cahiers du cinéma, 568, 80-81.

Lévinas, E. (2012). Totalidad e infinito. Ensayo sobre la exterioridad. Salamanca: Sígueme.

Magny, J. (1986). Eric Rohmer. París: Rivages-Cinéma.

Magny, J. (1987). Claude Chabrol. París: Cahiers du Cinéma/L'Étoile.

Magny, J. et al. (1992). Marguerite Duras: el cine del desgarro. València: Ediciones de la Mirada.

Magny, J. et al. (1993). Maurice Pialat. París: Cahiers du Cinéma.

Marie, M. (1997). La Nouvelle Vague. París: Nathan.

Marie, M. (comp.) (1999). El nuevo cine francés. València/Gijón: Filmoteca de la Generalitat/Festival de Cine de Gijón.

Marie, M. (2012). La Nouvelle Vague. Una escuela artística. Madrid: Alianza.

Memba, J. (2003). La Nouvelle Vague. Madrid: T&B.

Païni, D. (dir.) (1988). Philippe Garrel. Ville de Pantin: Studio 43.

Philippon, A. (1986). Jean Eustache. París: Cahiers du cinéma.

Prédal, R. (1984). Le Cinéma français contemporain. París: Cerf.

Prédal, R. (1991). Le Cinéma français depuis 1945. París: Nathan.

Prédal, R. (1996). 50 Ans de cinéma français. París: Nathan.

Riambau, E. (2002). El cine francés: 1958-1998. De la Nouvelle Vague al final de la escapada. Barcelona: Paidós.

Sánchez, S. (2007). No aquí. No ahora. De La cicatrice intérieure y una cierta tendencia en el cine contemporáneo. En Q. Casas (coord.). Philippe Garrel: El cine revelado. (pp. 65-71). San Sebastián: Festival Internacional de Cine de San Sebastián.

Vilaró, A. (2011). L'errància de l'actor després d'Antoine Doinel. Sobre una tendència melancòlica en el cinema francès contemporani. Comunicació. Revista de Recerca i d'Anàlisi, 28(1), 19-40.

Sánchez, S. (2016). Entre la representación y la figuración. El cine de la Nouvelle Vague: una revisión histórica. Historia y comunicación social, 21(1), 221-239.
Section
Articles