The TV series script as a product
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
Published
17-05-2018
Ángel Luis Lara Rodríguez
Abstract
Focusing on the analysis of the television series narrative in Spain, this article looks into the nature of scripts. Even though screenwriting is just a link in the chain of tasks and processes resulting in a TV show as a final product, the text proposes to understand the TV series script as a product in itself. From this perspective, TV fiction screenwriting appears as an activity resulting in an autonomous product that works as a commodity in itself regardless of its translation to the screen
How to Cite
Lara Rodríguez, Ángel L. (2018). The TV series script as a product. ZER - Journal of Communication Studies, 23(44). https://doi.org/10.1387/zer.18123
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
References
Balázs, B. (1970). Theory of the film: Character and Growth of a New Art. New York: Dover Publications.
Benjamin, W. (2004). El autor como productor. México: Itaca.
Bordwell, D., Staiger, J., y Thompson, K. (1985). The Classical Hollywood Cinema: Film Style and Mode of Production to 1960. New York: Columbia University Press.
Deleuze, G. y Guattari, F. (1994). Mil mesetas. Capitalismo y esquifrenia. Valencia: Pre-textos.
Dunne, P. (1980). Take Two: A Life in Movies and Politics. New York: McGraw-Hill.
Foucault, M. (1998). "Nietzsche, Freud, Marx". En M. Foucault, Aesthetics, Method, and Epistemology. Essential Works of Foucault, 1954-1984, Vol. 2 (pp. 269-278). New York: The New Press
Fundación Autor (2012). La escritura de guión en Estado español. Un estudio de la profesión. Madrid: Fundación Autor.
Lara, A. L. (2013). Realidades de la ficción: bioproducción y trabajo cognitivo en la fábrica televisiva. La escritura de series de televisión en Estado español: cualidades y condiciones de los trabajos y los trabajadores. Tesis doctoral defendida en la Universidad Complutense de Madrid en septiembre de 2013. Recuperado de http://eprints.ucm.es/23817/1/T34972.pdf
Lara, A. L. (2018). El narrador paradójico: invisibilidad y ambivalencia de la escritura de ficción televisiva en Estado español. SERIES, International Journal of TV Serial Narratives, IV(03).
Linhart, R. (1979). De cadenas y de hombres. México: Siglo XXI.
Maras, S. (2009). Screenwriting. History, Theory and Practice. London: Wallflower Press.
Marx, K. (1981). El Capital. Crítica de la economía política. Tomo I. La Habana: Editorial de Ciencias Sociales.
Zallo, R. (2007). La economía de la cultura (y de la comunicación) como objeto de estudio. ZER Revista de Estudios de Comunicación, 12(22), 215-234.
Benjamin, W. (2004). El autor como productor. México: Itaca.
Bordwell, D., Staiger, J., y Thompson, K. (1985). The Classical Hollywood Cinema: Film Style and Mode of Production to 1960. New York: Columbia University Press.
Deleuze, G. y Guattari, F. (1994). Mil mesetas. Capitalismo y esquifrenia. Valencia: Pre-textos.
Dunne, P. (1980). Take Two: A Life in Movies and Politics. New York: McGraw-Hill.
Foucault, M. (1998). "Nietzsche, Freud, Marx". En M. Foucault, Aesthetics, Method, and Epistemology. Essential Works of Foucault, 1954-1984, Vol. 2 (pp. 269-278). New York: The New Press
Fundación Autor (2012). La escritura de guión en Estado español. Un estudio de la profesión. Madrid: Fundación Autor.
Lara, A. L. (2013). Realidades de la ficción: bioproducción y trabajo cognitivo en la fábrica televisiva. La escritura de series de televisión en Estado español: cualidades y condiciones de los trabajos y los trabajadores. Tesis doctoral defendida en la Universidad Complutense de Madrid en septiembre de 2013. Recuperado de http://eprints.ucm.es/23817/1/T34972.pdf
Lara, A. L. (2018). El narrador paradójico: invisibilidad y ambivalencia de la escritura de ficción televisiva en Estado español. SERIES, International Journal of TV Serial Narratives, IV(03).
Linhart, R. (1979). De cadenas y de hombres. México: Siglo XXI.
Maras, S. (2009). Screenwriting. History, Theory and Practice. London: Wallflower Press.
Marx, K. (1981). El Capital. Crítica de la economía política. Tomo I. La Habana: Editorial de Ciencias Sociales.
Zallo, R. (2007). La economía de la cultura (y de la comunicación) como objeto de estudio. ZER Revista de Estudios de Comunicación, 12(22), 215-234.
Issue
Section
Articles
(c) UPV/EHU Press