Narratives of the self in «Mapa» (Siminiani, 2012)

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 29-05-2018
Andrea Kaiser Moro

Abstract

This article assesses the intimate shift that documentary film has experienced in the last decades in Spain. The aim is to identify the aesthetic and narrative strategies that characterize the first-person documentary, as well as its implementation difficulties in Spain due to the socio-historical value associated with the genre. As a case study, the film Mapa (Siminiani, 2012) is analyzed as a practice where the cinematographic and the life of the author are inextricably linked. This is intended to shed light on the generic ambiguity of the film, between the road movie, the filmed diary and auto-fiction.

How to Cite

Kaiser Moro, A. (2018). Narratives of the self in «Mapa» (Siminiani, 2012). ZER - Journal of Communication Studies, 23(44). https://doi.org/10.1387/zer.19109
Abstract 1286 | PDF (Español) Downloads 789 HTML (Español) Downloads 729 XML (Español) Downloads 135

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

References
Alberca, M. (2007). El pacto ambiguo. De la novela autobiográfica a la autoficción. Madrid: Biblioteca Nueva.

Arfuch, L. (2006). El espacio biográfico. Dilemas de la subjetividad contemporánea. Argentina: Fondo de Cultura Económica.

Bajtín, M. (1963). Problemas de la poética de Dostoievski. México: Fondo de Cultura Económica.

Bergala, A. (2008). Si yo me fuera contado. En G. Martín Gutiérrez (coord.), Cineastas frente al espejo (pp. 27-33). Madrid: T&B.

Casas, A. (2014). El yo fabulado: nuevas aproximaciones críticas a la autoficción. España: Iberoamericana.

Colonna, V. (2004). Cuatro propuestas y tres deserciones (tipologías de la autoficción). En A. Casas (ed.), La autoficción: reflexiones teóricas (pp. 85–122). Madrid: Arco.

Corbett, K. J. (2016). Beyond Po-Mo: The "Auto-Fiction" Documentary. Journal of Popular Film and Television, 44(1), 51-59.

Cuevas, E. (2010). El cine autobiográfico en España: una panorámica. Rilce, 28(1), 106-125.

De la Torre, M. (2015). Cines del yo: el documental autoficcional contemporáneo español. Granada: Universidad de Granada.

Doubrovsky, S. (1977). Fils. París: Gallimard.

Font, D. (2008). A través del espejo: cartografías del yo. En G. Martín Gutiérrez (coord.), Cineastas frente al espejo (pp. 33-51). Madrid: T&B.

Forceville, C. (2006). The source-path-goal schema in the autobiographical journey documentary. New Review of Film and Television Studies, 4(3), 241-261.

Foucault, M. (1994). Hermenéutica del sujeto. Madrid: Ediciones de La Piqueta.

Gaudreault, A., y Jost, F. (1995). El relato cinematográfico: cine y narratología. Barcelona: Paidós.

Genette, G. (1989). Figuras III. Barcelona: Lumen.

Gómez, A. (2015). La transparencia de un diario audiovisual de ficción: Mapa (2012), de Elías León Siminiani. Signa, 24(1), 361-374.

Gómez, I. (2015). Mapa(s) sin territorio: un paseo por la autoficción de Elías León Siminiani. Pasavento. Revista de Estudios Hispánicos, 3(1), 109-122.

Imbert, G. (2010). Cine e imaginarios sociales: el cine posmoderno como experiencia de los límites. Madrid: Cátedra.

Lagos, P. (2011). Ecografías del yo: Documental autobiográfico y estrategias de (auto)representación de la subjetividad. Comunicación y Medios, 24(1), 60-80.

Lane, J. (2002). The Autobiographical Documentary in America. Wisconsin: University of Wisconsin Press.

Lejeune, P. (1994). El pacto autobiográfico y otros estudios. Madrid: Megazul-Endymion.

Lindig, E. (2009). El sujeto discursivo: la construcción social de subjetividades en el pensamiento de Bajtín y su Círculo. Acta Poética, 30(1), 55-70.

Martín Gutiérrez, G. (2008). Entre el reflejo y la sombra. Estrategias del yo en el cine. En G. Martín Gutiérrez (coord.), Cineastas frente al espejo (pp. 53-63). Madrid: T&B.

Morin, E. (1970). El hombre y la muerte. Barcelona: Kairós.

Piedras, P. (2010). La cuestión de la primera persona en el documental latino contemporáneo. La representación de lo autobiográfico y sus dispositivos. Cine y documental. Recuperado de http://revista.cinedocumental.com.ar/1/articulos_04.html

Pozuelo Yvancos, J. M. (2013). Figuraciones del yo en la narrativa. Valladolid: Universidad de Valladolid.

Quílez, L. (2008). Sutiles pretéritos: (post)memoria(s) y (auto)biografía(s) en el cine documental contemporáneo. En G. Martín Gutiérrez (coord.), Cineastas frente al espejo (pp. 83-97). Madrid: T&B.

Sánchez-Mesa, D. (1999). Literatura y cultura de la responsabilidad: el pensamiento dialógico de Mijaíl Bajtín. Granada: Comares.

Sánchez-Mesa, D., y Baetens, J. (2017). La literatura en expansión. Intermedialidad y transmedialidad en el cruce entre la Literatura Comparada, los Estudios Culturales y los New Media Studies. Tropelías. Revista de Teoría de la Literatura y Literatura Comparada, 27(1), 6-27.

Siminiani, L. (2012). ¿Hacia una poética de la contradicción? Territorios y fronteras: experiencias documentales contemporáneas. Recuperado de https://web-argitalpena.adm.ehu.es/pdf/UWEB0146652.pdf

Siminiani, L. (2012). Mapa [DVD]. España: Avalon.

Torreiro, C. (2010). Realidad y creación en el cine de no ficción. Madrid: Cátedra.

Weinrichter, A. (2004). Desvíos de lo real: el cine de no ficción. Madrid: T&B.
Section
Articles