Rethinking Big Brother Twenty Years Later: The House as Simulacrum
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
Published
30-11-2018
Carolina Sanabria Sing
Abstract
At the end of the 20th century, a revolutionary television program emerged world-wide within the entertainment competitions and maintained until today: «Big brother». The transparency as an ideal alignes with that which characterizes today's society. In this case, the hyperreality that founds the space is seen in the construction of replicas that try to pose as simulacra. But the character of simulation is exposed in its content —its inhabitants— and in its continent: the artifices that surround it, as well as in its infrastructure, with the enclosure known as a confessional that functions as a truth provider.
KEYWORDS: television; representation; transparency; reality; sex.
How to Cite
Sanabria Sing, C. (2018). Rethinking Big Brother Twenty Years Later: The House as Simulacrum. ZER - Journal of Communication Studies, 23(45). https://doi.org/10.1387/zer.20109
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
References
Aladro, E. (2000). "De la telenovela a la televigilancia. Gran hermano y la nueva era del perspectivismo relacional en televisión", CIC. Cuadernos de Información y Comunicación, núm. 5: 291-300. doi: 8237-8318.
Álvarez, I. (2012). "La cruz de cámaras de Gran hermano: las arterias del 'reality'", 20 minutos, Recuperado de http://www.20minutos.es/noticia/1307406/0/gran-hermano/cruz-de-camaras/casa-secretos//#xtor=AD-15&xts=467263.
Ariès, P. (1962). Centuries of Childhood. Nueva York: Knopf.
Bachelard, G. (2000). La poética del espacio. Argentina: Fondo de Cultura Económica.
Baudrillard, J. (2012). Cultura y simulacro. Barcelona: Kairós.
__________. (2014). El sistema de los objetos. México: Siglo XXI.
Bazin, A. (1990). ¿Qué es el cine?. Madrid: Rialp.
Bueno, G. (2000). "Chimpancés calvinistas y monos católicos", Interviú, No. 1253: 15.
Cáceres, M.D. (2001). "La mediación comunicativa: el programa Gran hermano", Zer, (11): 143-166.
Castro, C. (2002). "La hibridación en el formato y pautas para el análisis de Gran hermano", Zer, (13): 45-59.
Centro de Cultura Contemporánea de Barcelona (CCCB) (2016). 1000 m² de deseo. Arquitectura y sexualidad. Barcelona: Centro de Cultura Contemporánea de Barcelona y Gabinete de prensa y comunicación de la Diputación de Barcelona.
Chion, M. (1993). La audiovisión: introducción a un análisis conjunto de la imagen y el sonido. Barcelona: Paidós.
Echeverría, J. (1999). Cosmopolitas domésticos. Barcelona: Anagrama.
Eco, U. (1999). La estrategia de la ilusión. Barcelona: Lumen.
Fanés, F. (1985). "Història de l'ull: de Redon a Duchamp", Saber, (2), març-abril: 24-33.
Fórmula TV. (2015). "Descubrimos cómo funciona y lo que no se ve de la casa de Gran hermano", Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=m0aDnhejFb0
Foucault, M. (1989). Historia de la sexualidad. 1. La voluntad de saber. México: Siglo XXI.
Galmés Cerezo, A. (2014). Morar. Arte y experiencia de la condición doméstica. Madrid: Ediciones Asimétricas.
González Requena, J. y Martín Arias, L. (1994). "El texto televisivo", Signos. Teoría y práctica de la educación, 12: 4-13.
Han, B-C. (2016). La sociedad de la transparencia. Barcelona: Herder, 2016.
Lacalle, C. (2001). El espectador televisivo. Los programas de entretenimiento. Barcelona: Gedisa.
Langer, J. (2000). La televisión sensacionalista. Barcelona: Paidós.
Morris, D. (1995). El animal humano (The Human Animal). Reino Unido: BBC.
Prado, E. et al. (1999). "El fenómeno Infoshow: la realidad está ahí fuera", área 5inco, Revista de Comunicación Audiovisual y Publicitaria, (6): 197-210.
Sanabria, C. (2011). Contemplación de lo íntimo. Madrid: Biblioteca Nueva.
Simmel, G. (1977). "Sociología. Estudio sobre las formas de socialización", Revista de Occidente.
Robertson Wojcik, P. (2010). The Apartment Plot. Durham & London: Duke University Press.
Rybczynski, W. (2009). La casa. Historia de una idea. Donostia: Nerea.
Zeledón Cambronero, M. (1994). Semiótica y vida cotidiana. San José, Costa Rica: Alma máter.
Álvarez, I. (2012). "La cruz de cámaras de Gran hermano: las arterias del 'reality'", 20 minutos, Recuperado de http://www.20minutos.es/noticia/1307406/0/gran-hermano/cruz-de-camaras/casa-secretos//#xtor=AD-15&xts=467263.
Ariès, P. (1962). Centuries of Childhood. Nueva York: Knopf.
Bachelard, G. (2000). La poética del espacio. Argentina: Fondo de Cultura Económica.
Baudrillard, J. (2012). Cultura y simulacro. Barcelona: Kairós.
__________. (2014). El sistema de los objetos. México: Siglo XXI.
Bazin, A. (1990). ¿Qué es el cine?. Madrid: Rialp.
Bueno, G. (2000). "Chimpancés calvinistas y monos católicos", Interviú, No. 1253: 15.
Cáceres, M.D. (2001). "La mediación comunicativa: el programa Gran hermano", Zer, (11): 143-166.
Castro, C. (2002). "La hibridación en el formato y pautas para el análisis de Gran hermano", Zer, (13): 45-59.
Centro de Cultura Contemporánea de Barcelona (CCCB) (2016). 1000 m² de deseo. Arquitectura y sexualidad. Barcelona: Centro de Cultura Contemporánea de Barcelona y Gabinete de prensa y comunicación de la Diputación de Barcelona.
Chion, M. (1993). La audiovisión: introducción a un análisis conjunto de la imagen y el sonido. Barcelona: Paidós.
Echeverría, J. (1999). Cosmopolitas domésticos. Barcelona: Anagrama.
Eco, U. (1999). La estrategia de la ilusión. Barcelona: Lumen.
Fanés, F. (1985). "Història de l'ull: de Redon a Duchamp", Saber, (2), març-abril: 24-33.
Fórmula TV. (2015). "Descubrimos cómo funciona y lo que no se ve de la casa de Gran hermano", Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=m0aDnhejFb0
Foucault, M. (1989). Historia de la sexualidad. 1. La voluntad de saber. México: Siglo XXI.
Galmés Cerezo, A. (2014). Morar. Arte y experiencia de la condición doméstica. Madrid: Ediciones Asimétricas.
González Requena, J. y Martín Arias, L. (1994). "El texto televisivo", Signos. Teoría y práctica de la educación, 12: 4-13.
Han, B-C. (2016). La sociedad de la transparencia. Barcelona: Herder, 2016.
Lacalle, C. (2001). El espectador televisivo. Los programas de entretenimiento. Barcelona: Gedisa.
Langer, J. (2000). La televisión sensacionalista. Barcelona: Paidós.
Morris, D. (1995). El animal humano (The Human Animal). Reino Unido: BBC.
Prado, E. et al. (1999). "El fenómeno Infoshow: la realidad está ahí fuera", área 5inco, Revista de Comunicación Audiovisual y Publicitaria, (6): 197-210.
Sanabria, C. (2011). Contemplación de lo íntimo. Madrid: Biblioteca Nueva.
Simmel, G. (1977). "Sociología. Estudio sobre las formas de socialización", Revista de Occidente.
Robertson Wojcik, P. (2010). The Apartment Plot. Durham & London: Duke University Press.
Rybczynski, W. (2009). La casa. Historia de una idea. Donostia: Nerea.
Zeledón Cambronero, M. (1994). Semiótica y vida cotidiana. San José, Costa Rica: Alma máter.
Issue
Section
Articles
(c) UPV/EHU Press