Animated Documentary: a Digital Audiovisual Genre
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
Published
25-06-2019
Sonia García López
Abstract
This essay defines the animated documentary as an audiovisual genre that is consolidated with the digital culture in the global context, and that starts to be consolidated the Spanish speaking regions. Drawing upon theoretical tools from the film history, aesthetics, and technology, it assesses the existing bond between this genre and the specificities of the digital image, discussing topics such as the problematic status of the audiovisual image referential value in the digital culture, and the functionality of the animated documentary for the representation of mental realities, political and historical processes lacking audiovisual records, or the documenting processes of the artistic labor.
How to Cite
García López, S. (2019). Animated Documentary: a Digital Audiovisual Genre. ZER - Journal of Communication Studies, 24(46). https://doi.org/10.1387/zer.20396
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
References
Altman, R. (1984). A semantic/syntactic approach to film genre. Cinema Journal, 6-18.
_________ (1999). Film/genre. London: British Film Institute.
Barthes, R. (1973). El grado cero de la escritura. México: Siglo XXI Editores.
Baudrillard, J. (1993). Cultura y simulacro. Barcelona: Kairós.
___________ (1997). El crimen perfecto. Barcelona: Anagrama.
Bazin, A. (1945). Ontologie de l'image photographique. En Diehl, G. (1945). Problèmes de la peinture. Lyon: Confluences.
_______ (1958). Qu'est-ce que le cinéma ? Ontologie et language. París: Les éditions du Cerf.
Catalá, J. M. (2010). Panoramas desde el puente: Nuevas vías del documental. Doc. Documentalismo en el siglo XXI, 33-52.
___________ (2011). Reflujos de lo visible. La expansión post-fotográfica del documental. AdComunica, (2), 43-62.
Chanan, M. (2008). The politics of documentary. Londres: British Film Institute.
Darley, A. (2002). Cultura visual digital: espectáculo y nuevos géneros en los medios de comunicación. Barecelona: Paidós.
De la Rosa, E. (1996). El cortometraje de animación. En Medina, P., González, L. M., & Velázquez, J. M., Historia del cortometraje español. Festival de Cine de Alcalá de Henares, 387-446.
Driessen, K. (2007). Animated documentaries. IDFA.nl, https://www.idfa.nl/en/article/65671/animatiedocumentaires
Fontcuberta, J. (2016). La furia de las imágenes: Notas sobre la postfotografía. Galaxia Gutenberg.
Galán Fajardo, E., y Rueda Laffond, J. C. (2016). Those wars are also my war: An approach to practices of postmemory in the contemporary Spanish comic. Catalan Journal of Communication & Cultural Studies, 8(1), 63-77.
Honess Roe, A. (2012). Uncanny indexes: Rotoshopped interviews as documentary. Animation, 7(1), 25-37.
______________ (2013). Animated documentary. Londres: Palgrave Macmillan.
Kriger, J. (2012). Animated Realism: A Behind The Scenes Look at the Animation Tools and Techniques of Award Winning Films. Oxford: Elsevier / Focal Press.
Lluch-Prats, J., Rubio, J. M., y Souto, L. (2016). Propuestas entre la imagen y la palabra: el cómic y sus contornos. Las batallas del cómic, 6.
Lorenzo Hernández, M. (2010). A film of one's own: the animated self-portraits of young contemporary female animators. Animation, 5(1), 73-90.
MiradasDoc (2008). Documental y animación. Una propuesta sobre lo real. Miradasdoc.com http://miradasdoc.com/mdoc2018/documental-animacion-una-propuesta-lo-real-2/
Moore, S. (2011). Animating unique brain states. Animation Studies Online Journal, 6.
Nichols, B. (1994). Blurred boundaries: Questions of meaning in contemporary culture. Indiana University Press.
_________ (1997). La representación de la realidad: cuestiones y conceptos sobre el documental. Barcelona: Paidós.
_________ (2001). Documentary film and the modernist avant-garde. Critical Inquiry, 27(4), 580-610.
Poyato Sánchez, P. (2016). La dimensión política de los primeros documentales del Marqués de Villa-Alcázar. Zer 21(41), 209-226.
Ramonet, I. (1998). La tiranía de la comunicación. Barcelona: Debate.
Renov, M. (2004). The subject of documentary. Minneapolis: University of Minnesota Press.
Tagg, J. (2005). El peso de la representación: ensayos sobre fotografía e historias. Barcelona: Gustavo Gili.
VV. AA. (2015). Historietas X la identidad de Abuelas de la Plaza de mayo. http://hisxi.blogspot.com/
Vigo, J. (1930). Vers un cinéma social. Reproducido en Vigo, J. (1985). Œuvre de cinéma. Paris: La Cinémathèque française/L'herminier.
Virilio, P. (1988). Estética de la desaparición. Barcelona: Anagrama.
Wahlberg, M. (2008). Documentary time: film and phenomenology. Minneapolis: University of Minnesota Press.
_________ (1999). Film/genre. London: British Film Institute.
Barthes, R. (1973). El grado cero de la escritura. México: Siglo XXI Editores.
Baudrillard, J. (1993). Cultura y simulacro. Barcelona: Kairós.
___________ (1997). El crimen perfecto. Barcelona: Anagrama.
Bazin, A. (1945). Ontologie de l'image photographique. En Diehl, G. (1945). Problèmes de la peinture. Lyon: Confluences.
_______ (1958). Qu'est-ce que le cinéma ? Ontologie et language. París: Les éditions du Cerf.
Catalá, J. M. (2010). Panoramas desde el puente: Nuevas vías del documental. Doc. Documentalismo en el siglo XXI, 33-52.
___________ (2011). Reflujos de lo visible. La expansión post-fotográfica del documental. AdComunica, (2), 43-62.
Chanan, M. (2008). The politics of documentary. Londres: British Film Institute.
Darley, A. (2002). Cultura visual digital: espectáculo y nuevos géneros en los medios de comunicación. Barecelona: Paidós.
De la Rosa, E. (1996). El cortometraje de animación. En Medina, P., González, L. M., & Velázquez, J. M., Historia del cortometraje español. Festival de Cine de Alcalá de Henares, 387-446.
Driessen, K. (2007). Animated documentaries. IDFA.nl, https://www.idfa.nl/en/article/65671/animatiedocumentaires
Fontcuberta, J. (2016). La furia de las imágenes: Notas sobre la postfotografía. Galaxia Gutenberg.
Galán Fajardo, E., y Rueda Laffond, J. C. (2016). Those wars are also my war: An approach to practices of postmemory in the contemporary Spanish comic. Catalan Journal of Communication & Cultural Studies, 8(1), 63-77.
Honess Roe, A. (2012). Uncanny indexes: Rotoshopped interviews as documentary. Animation, 7(1), 25-37.
______________ (2013). Animated documentary. Londres: Palgrave Macmillan.
Kriger, J. (2012). Animated Realism: A Behind The Scenes Look at the Animation Tools and Techniques of Award Winning Films. Oxford: Elsevier / Focal Press.
Lluch-Prats, J., Rubio, J. M., y Souto, L. (2016). Propuestas entre la imagen y la palabra: el cómic y sus contornos. Las batallas del cómic, 6.
Lorenzo Hernández, M. (2010). A film of one's own: the animated self-portraits of young contemporary female animators. Animation, 5(1), 73-90.
MiradasDoc (2008). Documental y animación. Una propuesta sobre lo real. Miradasdoc.com http://miradasdoc.com/mdoc2018/documental-animacion-una-propuesta-lo-real-2/
Moore, S. (2011). Animating unique brain states. Animation Studies Online Journal, 6.
Nichols, B. (1994). Blurred boundaries: Questions of meaning in contemporary culture. Indiana University Press.
_________ (1997). La representación de la realidad: cuestiones y conceptos sobre el documental. Barcelona: Paidós.
_________ (2001). Documentary film and the modernist avant-garde. Critical Inquiry, 27(4), 580-610.
Poyato Sánchez, P. (2016). La dimensión política de los primeros documentales del Marqués de Villa-Alcázar. Zer 21(41), 209-226.
Ramonet, I. (1998). La tiranía de la comunicación. Barcelona: Debate.
Renov, M. (2004). The subject of documentary. Minneapolis: University of Minnesota Press.
Tagg, J. (2005). El peso de la representación: ensayos sobre fotografía e historias. Barcelona: Gustavo Gili.
VV. AA. (2015). Historietas X la identidad de Abuelas de la Plaza de mayo. http://hisxi.blogspot.com/
Vigo, J. (1930). Vers un cinéma social. Reproducido en Vigo, J. (1985). Œuvre de cinéma. Paris: La Cinémathèque française/L'herminier.
Virilio, P. (1988). Estética de la desaparición. Barcelona: Anagrama.
Wahlberg, M. (2008). Documentary time: film and phenomenology. Minneapolis: University of Minnesota Press.
Issue
Section
Articles
(c) UPV/EHU Press
http://orcid.org/0000-0001-6716-0090