The Economy for the Common Good in the Spanish press (2008-2017): a decade of prejudice and silence.

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 25-06-2019
Francisco Fernández Beltrán
Ángeles Durán Mañes

Abstract

The Economy for the Common Good (ECG) presents itself as one of the alternative economic systems to the capitalism that greater growth has experienced. However, the treatment of the media in Spain during the first decade of the development of this movement (2008-2017) does not correspond with this level of expansion, fact that condemns EBC to be a victim of the spiral of silence theory described by Noelle-Neumann (1995). The investigation analyzes the movement presence in the two main generalist newspapers of Spain (El País and El Mundo) and in the two main in the economic sphere (Expansión and Cinco Días).

 


How to Cite

Fernández Beltrán, F., & Durán Mañes, Ángeles. (2019). The Economy for the Common Good in the Spanish press (2008-2017): a decade of prejudice and silence. ZER - Journal of Communication Studies, 24(46). https://doi.org/10.1387/zer.20457
Abstract 375 | PDF (Español) Downloads 398

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

References
Asociación Federal Española para el Fomento de la Economía del Bien Común AFEF-EBC (n.d.) Website de Economía del Bien Común. Recuperado de https://economiadelbiencomun.org/ . Consultado el 8 de diciembre de 2017.

Asociación para la Investigación de Medios de Comunicación AIMC (2008-2017). Website del Estudio General de Medios. Recuperado de http://www.aimc.es/egm/datos-egm-resumen-general /. Consultado el 21 de noviembre de 2017.

Belenguer, M. (2003). Información y divulgación científica: dos conceptos paralelos y complementarios en el periodismo científico. Estudios sobre el mensaje periodístico, 9, 43-53.

Cáceres, M. D. (2011). La construcción social de la realidad: el papel de los profesionales en el establecimiento de la agenda temática. Estudios sobre el mensaje periodístico, 17(2), 303-325.

Climent destaca el compromiso con la Economía del Bien Común y apoya la iniciativa de crear una moneda social complementaria (31 de mayo de 2017), Conselleria de Economía Sostenible, Sectores Productivos, Comercio y Trabajo. Recuperado de http://www.indi.gva.es/en/novedades/-/asset_publisher/68mT7WMwvnKp/content/climent-destaca-el-compromiso-con-la-economia-del-bien-comun-y-apoya-la-iniciativa-de-crear-una-moneda-social-complementaria/126856934;jsessionid=655C989F707CA006860697CE81BCE4EA

Cortina, A., García, D. y Conill, J. [eds.] (2008): Public Reason and Applied Ethics: the Ways of Practical Reason in a Pluralist Society. London: Routledge.

Factiva, Global News Data Base & Licensed Content (n.d.). Recuperado de https://www.dowjones.com/products/factiva/ . Consultado entre 20 de octubre y 12 de diciembre de 2017.

Feenstra, R. A. (2009). Consumo de los mass media y control del poder: "Monitory democracy", en Marzal, J., Casero, A. y Gómez, F. J., Actas del II Congreso Internacional de Teoría y Técnica de los Medios Audiovisuales. Recuperado de http://repositori.uji.es/xmlui/bitstream/handle/10234/34064/Ram%F3n%20A.%20Feenstra.pdf?sequence=1

Felber, C. (2012). La economía del bien común. Barcelona: Deusto.
Felber, C. (2014). Dinero. De fin a medio. Barcelona: Deusto.

García, D. (2013). Neuropolítica y democracia: un diálogo necesario. Daimon Revista Internacional de Filosofía, (59), 171-182.

Kircher, M. (2014). La prensa escrita: actor social y político, espacio de producción cultural y fuente de información histórica. Revista de Historia, 10, 115-122. Recuperado de http://170.210.83.53/htdoc/revele/index.php/historia/article/view/219/210

López, P. (2010). Nuevas vías para el estudio del framing periodístico. La noción de estrategia de encuadre. Estudios sobre el mensaje periodístico, 16, 235-259.

McCombs, M. E., & Shaw, D. L. (1972). The agenda-setting function of mass media. Public opinion quarterly, 36(2), 176-187.

Noelle-Neumann, E. (1995). La espiral del silencio. Barcelona: Paidós.

Ordóñez, V. (2014). Economía, valores y democracia. Diálogo con Christian Felber. Recerca, Revista de Pensament i Anàlisi, 15, 153-161.
Ortiz, J. (1996). Medios de comunicación y pensamiento único. Recuperado de: http://www.javierortiz.net/ant/ortizestevez/Conferencias/medios.html
Ramonet, I. (1995). La pensée unique. Le Monde Diplomatique, January, 1.

Sanchís, J.R. (16 de mayo 2017). La Economía del Bien Común: un modelo alternativo cada vez más sólido [El salmón contracorriente]. Recuperado de: http://www.elsalmoncontracorriente.es/?La-Economia-del-Bien-Comun-un-1523
Tirole, J. (2017). La economía del bien común. Madrid: Taurus.
Section
Articles