El Conquis: a very Basque reality TV program? Analysis of an international format`s adaption

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 26-11-2020
andoni iturbe tolosa itxaso del castillo aira

Abstract

This article focuses on the case study of the reality show El conquistador del fin del mundo, the most successful TV program broadcasted by EiTB (Basque public media group) in the last fifteen years. The objective of the article is to analyze and explain the singularity of this adaptation of an international format. The methodology consisted in the complete viewing of the edition 2018/19 (one of the most viewed in its history) and semi-structured interviews with its creators. A mixed methodology was used, combining Anthropological and Television Studies, within the scope of Cultural Studies. Thus, some categories have been assigned in order to explain its exceptionality: the importance and tension between “jokoa” and “jolasa”; the structure of the group; the strategy of the “foxes” and the “lions” and the representation of the bodies. The confluence of these characteristics determines an eminently Basque and singular TV program, which embodied the way in which Basque society imagines and represents itself.

 

How to Cite

iturbe tolosa, andoni, & del castillo aira, itxaso. (2020). El Conquis: a very Basque reality TV program? Analysis of an international format`s adaption. ZER - Journal of Communication Studies, 25(49). https://doi.org/10.1387/zer.21677
Abstract 866 | PDF (Español) Downloads 398

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

Public TV, Reality TV, Survival, Docugame, TV Format

References
CASETTI, F., DI Chio, F. (1999). Análisis de la televisión: instrumentos, métodos y prácticas de investigación. Barcelona: Paidós.

CLARK, E. (2008). Hairy Thuggish Women: Female Werewolves, Gender, and the Hoped-For Monster. Washington: Universidad de Georgetown. https://repository.library.georgetown.edu/handle/10822/551562 [Fecha de consulta: 04/09/19].

Champion, J. (2016). Survivor Shows and Caveman Masculinity” (2016). The Popular Culture Studies Journal, 240-258
https://mpcaaca.org/wp-content/uploads/2016/10/PCSJ_v4_12.pdf#page=250

DE BUSTOS, J.C., CASADO, M. A. (2012). Televisiones autonómicas: Evolución y crisis del modelo público de proximidad. Barcelona: Gedisa.

DEERY, J. (2004).” Reality TV as Advertainment”. Popular Communication. 2:1, págs. 1-20.

GARCÍA AVIS, I. (2017). “La glocalización como rasgo definitorio del remake transcultural en televisión”. Fonseca, Journal of Communication. Núm. 14, pág. 91-111


GORDILLO, I., GUARINOS, V., CHECA, A., ALVARADO, M. del Mar, VAREA, J., LÓPEZ-RODRÍGUEZ, F., DE LOS SANTOS, F., PÉREZ-GÓMEZ, M (2011). “Hibridaciones de la hipertelevisión: información y entretenimiento en los modelos de infoentertainment”. Revista Comunicación. Núm 9, Vol.1, pág. 93-106

GORDILLO, I. (2009). Manual de Narrativa Televisiva. Madrid: Síntesis.

GONZÁLEZ-ABRISKETA, O. (2005). Pelota vasca: un ritual, una estética. Bilbo: Muelle de Uribitarte Editores.

GONZÁLEZ-ABRISKETA, O. (2013). “Cuerpos desplazados. Género, deporte y protagonismo cultural en la plaza vasca. AIBR: Revista de Antropología Iberoamericana. Núm. 1, pág. 83-110.

HALBERSTAM, J. (1998). Female Masculinity. Durham: Duke University Press.

Ikusiker (2019). https://ikusiker.eus/wp-content/uploads/2020/02/1_ES_INFORME.pdf

IMBERT, G. (2008). El transformismo televisivo. Postelevisión e imaginarios sociales. Madrid: Cátedra.

ITURBE, A. (2012). “Representaciones del yo y del nosotros en los docudramas de ETB. Entre el servicio público y el prime time”. En: Crisis y políticas. La radiotelevisión en el punto de mira. Leioa: EHU/UPV (actas), pág. 601-615.

MONTERO, J. (2018). Una televisión con dos cadenas. La programación en España (1956-1990). Madrid: Cátedra. Signo e imagen.

PUEBLA-MARTÍNEZ, B.; Magro Vela, S. y FERNÁNDEZ Valera J. (2018) “Funcionalidad de los componentes narrativos cinematográficos en los nuevos formatos televisivos: Los dating shows». Anàlisi: Quaderns de Comunicació i Cultura. Núm. 59, pág. 105-119. DOI:

MORAN, A.; MALBON, J.. (2006). Understanding the global TV format. Bristol: Intellect Books. New Jersey: John Wiley&Sons.

PROULX, M.; SHEPATIN, S. (2012). Social Tv: how marketers can reach and engage audiences by connecting television to the web, social media, and mobile. Hoboken, N.J.: John Wiley & Sons

RAVENTÓS, C., TORREGROSA, M, CUEVAS, E (2012). “El docudrama contempóraneo: rasgos configuradores. Trípodos. Núm. 29, pág. 117-132.

RANDALL, L. Rose, Stacy L. Wood (2005). “Paradox and the Consumption of Authenticity through Reality Television”. Journal of Consumer Research. Núm. 32, pág. 284–296.

TRUBY, J. (2007). Anatomía del Guión. Barcelona: Alba Editorial

ZULAIKA, J. (1991). Violencia Vasca: Metáfora y sacramento. Madrid: Nerea.
Section
Articles