The narrative inventio configuration: a methodological proposal for the temathological study of audiovisual fiction

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 29-05-2021
Ángel Carrión Domínguez

Abstract

In this article we will make a theoretical proposal on narrative inventio’s configuration, especially focused on audio-visual fiction. The reason we make this proposal is because the lack of coherence amongst scholars and researchers and due to the difficulty to find correct and concrete definitions about the concepts we work with. Our proposal will point the different aspects that configure the narrative inventio. After this theoretical proposal we will make a straightforward methodological proposal, based on the first: an analysis sheet that can be used on audio-visual fiction analysis. Finally, we will show how this analysis sheet works analysing Breaking Bad’s pilot episode.

How to Cite

Carrión Domínguez, Ángel. (2021). The narrative inventio configuration: a methodological proposal for the temathological study of audiovisual fiction. ZER - Journal of Communication Studies, 26(50). https://doi.org/10.1387/zer.22050
Abstract 411 | PDF (Español) Downloads 393

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

Thematology, Inventio, audiovisual fiction, themes

References
BALLÓ, J; BERGALA, A. (Ed.) (2016). Motivos visuales del cine. Barcelona: Galaxia Gutemberg.

BALLÓ, J. PÉREZ, X (1995). La llavor immortal. Els arguments universals al cinema. Barcelona: Anagrama, 2015.

BRUNEL, P. (1988). Dictionnaire des mythes littéraires. Montecarlo: Le Rocher.

CARRIÓN, J. (2011). Teleshakespeare. Madrid: Errata Naturae.

CASSIRER, E. (1945). Antropología filosófica: Introducción a una filosofía de la cultura. México D. F.: Fondo de Cultura Económica México, 1968. 5ª ed.

CHARDIN, P. (1994). “Temática comparatista” en BRUNEL, P.; CHEVREL, Y. et al. Compendio de literatura comparada. México D. F.: Siglo XXI.

CHILLÓN, A. (2000). “La urdimbre mitopoética de la cultura mediática”. Anàlisi. Núm. 24, pág. 121-159.

CIRLOT, J. (1997). Diccionario de símbolos. Madrid: Ed. Siruela, 2004. 8ª edición.

DUCH, Ll. (1998). Mito, interpretación y cultura. Barcelona: Herder, 2002. 2ª edición.

ELIADE, M. (1963). Aspects du mythe. París: Gallimard.

FRENZEL, E. (1976). Diccionario de argumentos de la literatura universal. Madrid: Ed. Gredos.

FRYE, N. (1977). Anatomía de la crítica. Caracas: Monte Avila Editores, 1991. 2ª ed.

GUBERN, R. (2002). Máscaras de la ficción. Barcelona: Anagrama.

GUILLÉN, C. (1985). Entre lo uno y lo diverso: introducción a la literatura comparada. Barcelona: Crítica.

JUNG, C.G. (1991). Arquetipos e inconsciente colectivo. Barcelona: Paidós.

KALSO, R. (2018). Leitmotiv. Salem Press Encyclopedia. [Recurso electrónico].

RODOREDA, M. (1983). “Pròleg” en La plaça del Diamant. Barcelona: Club Editor, 2017.

ROJAS-LAMORENA, A. J.; ALCÁNTARA-PILAR, J. M.; RODRÍGUEZ LÓPEZ, M. E. (2018). “Sexo, violencia y estereotipos en el brand equality de una serie: El caso de Juego de Tronos”. Cuadernos de Gestión. Vol. 19. Núm. 1, 2019. Págs. 15 – 40.

SEIGNEURET, J. C. (Ed.) (1988). Dictionary of literary themes and motifs. New York: Greenwood Press.

SPANG, K. (2005). Persuasión: Fundamentos de retórica. Pamplona: EUNSA, 2009. 2ª Reimpressión.

TROCCHI, A. (2002). “Temas y mitos literarios” en GNISCI, A. (et al.). Introducción a la literatura comparada. Barcelona: Ed. Crítica.

WOLF, M. (1987). La investigación de la comunicación de masas: Critica y perspectiva. Barcelona: Paidós, 1996. 3ª reimpressión.
Section
Articles