Sex Education (Netflix): representation of LGTBIQ+ Teenagers as Dramatic Resource

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 29-05-2021
Águeda María Valverde Maestre
José Patricio Pérez Rufí

Abstract

The evolution of television viewers' consumption habits explains the renewal of their interests as objects of study. One of the current trends is the production of original contents by VoD streaming platforms, where fiction series starring teenagers stand out. This paper analyzes the representation of teenage characters belonging to the LGTBIQ+ community in a Netflix original series, Sex Education. This series stands out for the diversity in the typology of its characters. The results conclude that even if the intention of the series is to represent diversity in the characters’ identities, the series is based on presenting stereotypes.

How to Cite

Valverde Maestre, Águeda M., & Pérez Rufí, J. P. (2021). Sex Education (Netflix): representation of LGTBIQ+ Teenagers as Dramatic Resource. ZER - Journal of Communication Studies, 26(50). https://doi.org/10.1387/zer.22528
Abstract 2284 | PDF (Español) Downloads 2328

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

Gender, queer, teenagers, tv series, television, Netflix, LGTBIQ

References
BUTLER, J. (2007). El género en disputa. El feminismo y la subversión de la identidad. Barcelona: Paidós.

CASETTI, F. y DI CHIO, F. (1990). Cómo analizar un film. Barcelona: Paidós.

COLLIN, F. (2010). Des lumieres a la Queer Theory en France ou de l'individu au trans-genre. Investigaciones feministas, 1, 177-191. Recuperado de https://tinyurl.com/y58nnrvr

LAURETIS, T.D. (1991). Queer Theory. Lesbian and Gay Sexualities. Differences: A Journal of Feminist Cultural Studies. Bloomington: Indiana University Press.

EGRI, L. (1946). The art of dramatic writing. Nueva York, Simon & Schumster.

FEDERACIÓN DE CINES DE ESPAÑA (FECE) (2019). Las salas de cine han invertido más de 400 millones de euros en la adaptación de nuevas tecnologías e implantación de nuevos formatos. FECE, 10/09/2020. Recuperado de https://tinyurl.com/yxhhv8bs

GALÁN-FAJARDO, E. (2006). Personajes, estereotipos y representaciones sociales. Una propuesta de estudio y análisis de la ficción televisiva. Revista ECO-PÓS, 9(1), 58-81. Recuperado de https://cutt.ly/1fxPHhD

GALÁN-FAJARDO, E. (2007). Fundamentos básicos en la construcción del personaje para medios audiovisuales. Enlaces: revista del CES Felipe II, 7. Recuperado de https://tinyurl.com/y6a6nugl

GUARINOS-GALÁN, V. (2009). Fenómenos televisivos teenagers: prototipias adolescentes en series vistas en España. Comunicar, 33(17), 203-211. https://doi.org/10.3916/c33-2009-03-012

HERNÁNDEZ ESCORCIA, R.D. (2020). Disforia de género infantil. Una reflexión ética a partir de la vulnerabilidad, la responsabilidad y la beneficencia en Colombia. Revista Iberoamericana de Bioética, 12, 1-12. https://doi.org/10.14422/rib.i12.y2020.009

LÓPEZ GUTIÉRREZ, M.L. y NICOLÁS GAVILÁN, M.T. (2015). El análisis de series de televisión: construcción de un modelo interdisciplinario. Revista ComHumanitas, 6(1), 22-39. Recuperado de https://tinyurl.com/y2azrmej

LÓPEZ RODRÍGUEZ, F.J. (2011). Nerds y geeks como protagonistas de las nuevas sitcoms. Estudio de los personajes principales de The IT Crowd y The Big Bang Theory. En M.A. Pérez Gómez (coord.) Previously on: estudios interdisciplinarios sobre la ficción televisiva en la Tercera Edad de Oro de la Televisión (pp. 807-820). Sevilla: Universidad de Sevilla.

MARTÍNEZ, A. (2015). Apuntes sobre el cuerpo en el pensamiento de Judith Butler. Aportes del psicoanálisis en la Teoría Queer. Affectio Societatis, 12, 23, 1-16. Recuperado de https://tinyurl.com/y5sofjvm

MAYORGA ESCALADA, S. (2019). Netflix, estrategia y gestión de marca en torno a la relevancia de los contenidos. adComunica, 18, 219-244. http://dx.doi.org/10.6035/2174-0992.2019.18.11

PELAYO GARCÍA, I. (2011). Performance drag y parodia en Tacones Lejanos. Icono 14, 9, 160-176. https://doi.org/10.7195/ri14.v9i3.105

PEREIRA DOMÍNGUEZ, M.C. (2009). Cine, cárcel y mujeres. Un ejemplo de creación de conocimiento. Enl@ce, 6 (2), 39-55. Recuperado de https://tinyurl.com/y55yg6rk

PÉREZ LENCE, F. (2019). Sex Education: La ESI en Netflix. Comunicación y género, 2(1), 121-134. https://dx.doi.org/10.5209/CGEN.64528

RAYA, I., SÁNCHEZ LABELLA, I. y DURÁN MANSO, V. (2018). La construcción de los personajes protagonistas en las series de Netflix Por trece razones y Atípico. Comunicación y Medios, 27(37), 131-143. https://doi.org/10.5354/0719-1529.2018.48631

SOLANA, M.N. (2013). La Teoría Queer y las narrativas progresistas de identidad. La ventana, 4 (37), 70-105. Recuperado de https://cutt.ly/8fxV3Bw

TOVAR, M. (2019). Discurso del capitalismo y el sujeto queer. Revista Venezolana de Estudios de la Mujer, 24(52-53), 65-79. Recuperado de https://tinyurl.com/y2haobmq

VALVERDE-MAESTRE, A. M. (2019). Los géneros y formatos de éxito en el contexto televisivo español. En J.P. Pérez-Rufí y A. Sosa-Valcarcel (coords.). Industrias audiovisuales: tendencias de producción y consumo (pp. 41-50). Málaga, Eumed.net. Recuperado de https://tinyurl.com/yysktqm6

ZURIAN-HERNÁNDEZ, F. y HERRERO-JIMÉNEZ, B. (2014). Los estudios de género y la teoría fílmica feminista como marco teórico y metodológico para la investigación en cultura audiovisual, Área Abierta, 14(3), 6-21. Recuperado de https://cutt.ly/bfxBkPP
Section
Articles