The fantastic issue in video games: between representation and self-conception

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 30-11-2021
Antonio Francisco Campos Méndez

Abstract

The aim of this article is to figure out the fantastic construction in the videoludic medium, with awareness of its introduction in the cultural seed. The first approaches to the (video)game have considered a separated vision of reality, understood from its own and isolated sphere. In that way, fantasy presence makes the videogame, from its own mechanisms, to develop a fantastic understanding with open-mindedness, both influences and its own contributions.

How to Cite

Campos Méndez, A. F. (2021). The fantastic issue in video games: between representation and self-conception. ZER - Journal of Communication Studies, 26(51). https://doi.org/10.1387/zer.22536
Abstract 296 | pdf (Español) Downloads 397

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

videogame, narrative, culture, media, games

References
Referencias bibliográficas
Bateson, G. (1954). Steps to an Ecology of Mind (Univ of Chicago PR ed.). Chicago: University of Chicago Press.

Bettelheim, B. (1976). Psicoanálisis de los cuentos de hadas (1.a ed.). Barcelona: Crítica.

Bowman, S.L (2010). The Functions of Role-playing Games: How Participants Create Community, Solve Problems and Explore Identity. Jefferson: McFarland.

Campos Méndez, A.F. (2019). Análisis sobre la relevancia narrativa de los espacios en la saga Soulsborne. (Trabajo Fin de Máster Inédito). Universidad de Sevilla, Sevilla. Recuperado de https://hdl.handle.net/11441/89299

Collantes, X. R. (2013). Juegos y videojuegos. Formas de vivencias narrativas. En C. A. Scolari (Ed.), Homo videoludens: de Pacman a la gamification (pp. 20-51). Barcelona: Col·lecció Transmedia XXI.

Donaldson, S. R. (1986). Epic Fantasy in the Modern World. Kent: Kent State University Libraries.

Dolezel, L. (1999). Heterocosmica. Ficcion y Mundos Posibles. Madrid: ARCO/LIBROS.

Egenfeldt-Nielsen, S., Smith, J. H., & Tosca, S. P. (2015). Understanding Video Games: The Essential Introduction (3rd ed.). Londres: Routledge.

Huizinga, J. (1972). Homo ludens (1.a ed.). Madrid: Alianza.

Juul, J. (Ed.). (2008). The Magic Circle and the Puzzle Piece. Recuperado de: https://publishup.uni-potsdam.de/opus4-ubp/frontdoor/index/index/docId/2554

Mendizábal, I. R. (2004). Máquinas de pensar. Videojuegos, representaciones y simulaciones de poder. Quito: Abya Yala.

Muñoz Rengel, J. J. (2010). La narrativa fantástica en el siglo XXI. Ínsula, 765, 6-10. Recuperado de https://juanjacintomunozrengel.com/Descargas/La%20narrativa%20fantastica%20en%20el%20siglo%20XXI%20-%20JJ%20Munoz%20Rengel.pdf

Nikolajeva, M. (2003). Fairy Tales and Fantasy: From Archaic to Postmodern. Marvels & Tales, 17 (1), 138-156. Recuperado de https://digitalcommons.wayne.edu/marvels/vol17/iss1/8

Pérez Latorre, O. (2011). Géneros de juegos y videojuegos. Una aproximación desde diversas perspectivas teóricas. Comunicació: Revista de Recerca i d’Anàlisi [Societat Catalana de Comunicació], 28(1), 127-146. https://doi.org/10.2436/20.3008.01.81

Rick, D.W. (2019). Rhetorics of the Fantastic: Re-Examining Fantasy as Action, Object, and Experience [Tesis doctoral]. University of Arizona, Arizona. Recuperado de http://hdl.handle.net/10150/631281

Roas, D. (2009). Lo fantástico como desestabilización de lo real: elementos para una definición. En T. López Pellisa y F. A. Moreno (Eds.), Ensayos sobre ciencia ficción y literatura fantástica: actas del Primer Congreso Internacional de literatura fantástica y ciencia ficción, vol. 8, (pp. 94-120). Madrid: Asociación Cultural Xatafi & Universidad Carlos III de Madrid.

Tzvetan, T. (1982). Introducción a la literatura fantástica. Mexico: Ediciones Coyoacán.

Venegas Ramos, A. (22 de Mayo de 2018). Retrolugares, escenarios imaginados del pasado en la cultura popular y el videojuego. Presura. Recuperado de http://www.presura.es/blog/2018/05/22/retrolugares-videojuegos/

Section
Articles