The audiovisual representation of punk music: an ideological and contextual study

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 30-05-2022
Sara Rebollo-Bueno

Abstract

Punk originated in the 1980s due to a characteristic social, political and economic context, marked by unrest and hopelessness. This led the Basque youth of the eighties to recognise themselves with the punk identity and all that it entailed, such as, for example, anarchist ideology.

This study asks whether audiovisual texts dedicated to punk have faithfully reflected what this music meant on a political, ideological, social and cultural level. For this purpose, an ideological analysis and a critical discourse analysis are applied to Kikol Grau's first trilogy on punk.

How to Cite

Rebollo-Bueno, S. (2022). The audiovisual representation of punk music: an ideological and contextual study. ZER - Journal of Communication Studies, 27(52). https://doi.org/10.1387/zer.23264
Abstract 331 | pdf (Español) Downloads 454

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

Culture, Punk, Rock, Ideology, Anarchism

References
Avilés Farré, J. (2010). Política antiterrorista y debate público, 1996-2009. Pasado y Memoria. Revista de Historia Contemporánea, (9), 149-174.
Bakunin, M. (2004). Dios y Estado. Santa Fe: El Cid Editor.
Cappelletti, Á. J. (2010). La ideología anarquista. Barcelona: El grillo Libertario.
Clares-Gavilám, J. y Medina-Cambrón, A. (2018). Desarrollo del video bajo demanda (VOD) en España: el caso de Filmin. El profesional de la información, 27(4), 909-920.
Dávila Balsera, P y Amezaga Albizu, j. (2003). Juventud, identidad y cultura. Historia de la educación. Revista interuniversitaria, (22-23), 213-231.
Del Amo Castro, I. A. (2019). Lo que suena en Gaztea Irratia. Origen, evolución e influencia social de la emisora musical pública vasca. Zer, 25(47), 13-32. https://doi.org/10.1387/zer.20619.
Etxebarrieta, G. R. (2018). El rock radical vasco, la constitución de los sujetos políticos a través de la música. Inguruak, 64, (1996).
Fairclaough, N. (1993). Critical discourse analysis and the marketization of public. Discourse the Universities. Discourse &Society, 4(2), 133-168.
Fairclough, N. (1992). Discourse and Social Change. Cambridge: Polity Press.
Fairclough, N. (1995). Media Discourse. Londres: Redwood Books.
Fernández Gómez, J., y Pineda, A. (2018). Discurso anarquista y música pop española: Los casos de aviador Dro y Eskorbuto. En A. Pineda, J. Fernández Gómez y A. Huici (coords.), Ideologías políticas en la cultura de masas (pp. 201-227). Madrid: Editorial Tecnos.
Giner, S. (2007). Historia del pensamiento social. Barcelona: Ariel.
Godwin, W. (1976). Enquiry Concerning Political Justice and its Influence on Modern Morals and Happiness. Londres: impreso por G.G y J. Robinson.
Goldman, E. (2008). La palabra como arma. Islas Canarias: Tierra de Fuego.
González de Uriarte, N. (2019). El punk rock vasco, un legado musical de nota. Recuperado de: https://www.eldiario.es/norte/euskadi/punk-rock-vasco-legado-nota_0_497650385.html.
Gordon, U. (2007). Anarchism reloaded. Journal of Political Ideologies, 12(1), 29-48. DOI: 10.1080/13569310601095598.
Grau, K. (Director). (2014). Las más macabras de las vidas [Película]. Made in Hell.
Grau, K. (Director). (2015). Inadaptados [Película]. Made in Hell.
Grau, K. (Director). (2016). No somos nada [Película]. Made in Hell.
Hebdige, D. (1979). Subculture: The meaning of Style. Londres: Routledge.
Heywood, A. (2017). Political ideologies. London: Palgrave.
Kropotkin, P. (1995). The Conquest of Bread and Other Writings. Cambridge: Cambridge University Press.
Madueño Álvarez, M. (2021). El movimiento punk: de contracultural a amenaza menor. En José Manuel Azcona, Majlinda Abdiu y Manuel Burón, De la beat generation al movimiento punk. Vástagos culturales de la Sociedad de la abundancia. Madrid: Silex.
Mota Zurdo, D. (2017). La música underground vasca en la década de los 90. La hegemonía del rock político y su eclipse a otras escenas musicales. Vegueta, 17, 515-543.
Pineda, A. (2017). Hijos de la… ¿anarquía? Sons of Anarchy y la representación del anarquismo en la cultura de masas. En V. Hernández-Santaolalla y S. Cobo Durán (coords.), Sons of anarchy. Estudio ideológico, narrativo y mitológico de la serie de televisión (pp. 77-92). Barcelona: Laertes.
Proudhon, P. J. (1847). System of Economic Contradictions: Or, the Philosophy of Poverty. Manchester: Readers Against DRM.
Proudhon, P. J. (1890). What Is Property? An Inquiry Into The Principle of Right and of Government. Virginia: Readers Against DRM.
Schrøder, K. C. (2002). Discourses of fact. En K. B. Jenson (editor), A Handbook of Media and Communication Research. Qualitative and quantitative methodologies (pp. 98-116). Londres: Routledge.
Tolstoi, L. (2004). The slavery of our times. Whitefish, MT: Kessinger Publishing.
Zurdo, D. M. (2016). ¿Fuimos ratas en Bizkaia?: Las letras de Eskorbuto y su crítica sociopolítica (1983-1988). En C. Collado, Himnos y canciones: imaginarios colectivos, símbolos e identidades fragmentadas en la España del siglo XX (pp. 313-330). Granada: Comares.
Zurdo, D. M. (2018). He visto las calles ardiendo otra vez. La estabilización de la escena músico-política en el País Vasco durante la década de 1990. Del caso de Eskorbuto al de Negu Gorriak. Historia Contemporánea, 58, 413-451.
Section
Articles