Bookstagram trends: an emergent literary journalistic criticism form for new audiences
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
Published
30-05-2023
Isaac López Redondo
Ángeles Fernández-Barrero
Ángeles Fernández-Barrero
Abstract
The present study starts from the idea that literary criticism has found a new platform on Instagram to inform and comment on literature, maintaining some of the main characteristics of this journalistic genre and incorporating new features.
For this, a content analysis of the six profiles in Spanish with the highest number of followers on Instagram has been carried out, in order to establish also the main characteristics of the content that these types of profiles host and their impact within the community. To reinforce the qualitative nature of the research, semi-structured interviews have been carried out with those responsible for these profiles on Instagram.
How to Cite
López Redondo, I., & Fernández-Barrero, Ángeles. (2023). Bookstagram trends: an emergent literary journalistic criticism form for new audiences. ZER - Journal of Communication Studies, 28(54), 101–120. https://doi.org/10.1387/zer.23834
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Keywords
Social networks, Instagram, Criticism, Bookstagram, Journalism genres, Bookstagrammers
References
Abril Vargas, N. (1999). Periodismo de opinión. Madrid: Síntesis. ISBN: 84-7738-701-X
Armañanzas, E. y Díaz Noci, J. (1996). Géneros de opinión. Bilbao: Universidad del País Vasco. ISBN: 84-7585-780-9
Castillo, E.; Lopez, J.; Eider, R. y Florez, N. (2016). Booktubers, nuevos promotores de la lectura en la era digital. https://repositorio.unicartagena.edu.co/bitstream/handle/11227/4650/BOOKTUBERS NUEVOS PROMOTORES DE LA LECTURA EN LA ERA DIGITAL.pdf?sequence=1
Eiroa, M. & Barranquero, A. (2017). Métodos de investigación en la comunicación y sus medios. Madrid: Síntesis. ISBN: 978-84-9077-472-4
González, P. (2018). ¡Instagram y más! Madrid: Anaya. ISBN: 978-84-415-4001-9
Grijelmo, A. (2014). El estilo del periodista. Madrid: Taurus. ISBN: 978-84-306-0949-9
Gutiérrez Palacio, J. (1984). Periodismo de opinión. Madrid: Paraninfo. ISBN: 84-283-1328-8
Longhi-Heredia, S.A. 2022. «Periodismo en Instagram: El uso de las viñetas en el diario 20 Minutos». Textual & Visual Media (15):18-41. doi: 10.56418/txt.15.2022.002.
López López, M.L. (2017). «Booktubers y literatura». Revista Publicando, 4 No 13. (1), 963-974. ISSN 1390-930
Leaver, T., Highfield, T., & Abidin, C. (2020). Instagram: Visual social media cultures. Cambridge: Polity Press. ISBN: 978-1509534395
Magadán-Díaz, M., & Rivas-García, J.. (2020) «Spanish Publishers on Social Networks: Presence, Activity and Engagement». Revista de Comunicacion 19(1):149-70. doi: 10.26441/RC19.1-2020-A9
Martín Vivaldi, G. (1993). Géneros periodísticos. Madrid: Paraninfo. ISBN: 84-283-0361-4
Martínez Albertos, J.L. (2002). Curso general de redacción periodística. Madrid: Thomson. ISBN: 84-9732-142-1
Mayoral, J. (2013). Redacción periodística. Medios, géneros y formatos. Madrid: Síntesis. ISBN: 978-84-9958-872-8
Parrat, S. (2017). Manual práctico de Redacción periodística. Géneros informativos, interpretativos y de opinión. Madrid: Síntesis. ISBN: 978-84-9077-451-9
Piernas, A. (2016). «¿Quiénes son los bookstagrammers?». Actualidad Literatura. https://www.actualidadliteratura.com/quienes-los-bookstagrammers/.
Quiles Cabrera, M.C. (2020). «Textos poéticos y jóvenes lectores en la era de internet: de “Booktubers”, “bookstagrammers” y “followers”». Contextos Educativos. Revista de Educación (25):9-24. doi: 10.18172/con.4260
Sala, A. (2019). «Bookstagram: qué es y cómo ser Bookstagrammer». Antonio Sala. https://antoniosala.es/bookstagram-bookstagrammer
Sarriá, I., (2021). «Influencers de la lectura: así es “bookstagram”» https://www.diariodesevilla.es/sociedad/Influencers-lectura-bookstagram_0_1554744848.html
San Cornelio, G. , & Roig, A. (2020). «Mixed methods on Instagram research: Methodological challenges in data analysis and visualization». Convergence, 26(5-6), 1125-1143
The Social Media Family. (2021). VII Estudio sobre los usuarios de Facebook, Twitter Instagram y Linkedin en España
Vizcaino-Verdu, A., y Aguaded, I. (2020). Análisis de sentimiento en Instagram: polaridad y subjetividad de cuentas infantiles. ZER: Revista De Estudios De Comunicación = Komunikazio Ikasketen Aldizkaria, 25(48). https://doi.org/10.1387/zer.21454
Armañanzas, E. y Díaz Noci, J. (1996). Géneros de opinión. Bilbao: Universidad del País Vasco. ISBN: 84-7585-780-9
Castillo, E.; Lopez, J.; Eider, R. y Florez, N. (2016). Booktubers, nuevos promotores de la lectura en la era digital. https://repositorio.unicartagena.edu.co/bitstream/handle/11227/4650/BOOKTUBERS NUEVOS PROMOTORES DE LA LECTURA EN LA ERA DIGITAL.pdf?sequence=1
Eiroa, M. & Barranquero, A. (2017). Métodos de investigación en la comunicación y sus medios. Madrid: Síntesis. ISBN: 978-84-9077-472-4
González, P. (2018). ¡Instagram y más! Madrid: Anaya. ISBN: 978-84-415-4001-9
Grijelmo, A. (2014). El estilo del periodista. Madrid: Taurus. ISBN: 978-84-306-0949-9
Gutiérrez Palacio, J. (1984). Periodismo de opinión. Madrid: Paraninfo. ISBN: 84-283-1328-8
Longhi-Heredia, S.A. 2022. «Periodismo en Instagram: El uso de las viñetas en el diario 20 Minutos». Textual & Visual Media (15):18-41. doi: 10.56418/txt.15.2022.002.
López López, M.L. (2017). «Booktubers y literatura». Revista Publicando, 4 No 13. (1), 963-974. ISSN 1390-930
Leaver, T., Highfield, T., & Abidin, C. (2020). Instagram: Visual social media cultures. Cambridge: Polity Press. ISBN: 978-1509534395
Magadán-Díaz, M., & Rivas-García, J.. (2020) «Spanish Publishers on Social Networks: Presence, Activity and Engagement». Revista de Comunicacion 19(1):149-70. doi: 10.26441/RC19.1-2020-A9
Martín Vivaldi, G. (1993). Géneros periodísticos. Madrid: Paraninfo. ISBN: 84-283-0361-4
Martínez Albertos, J.L. (2002). Curso general de redacción periodística. Madrid: Thomson. ISBN: 84-9732-142-1
Mayoral, J. (2013). Redacción periodística. Medios, géneros y formatos. Madrid: Síntesis. ISBN: 978-84-9958-872-8
Parrat, S. (2017). Manual práctico de Redacción periodística. Géneros informativos, interpretativos y de opinión. Madrid: Síntesis. ISBN: 978-84-9077-451-9
Piernas, A. (2016). «¿Quiénes son los bookstagrammers?». Actualidad Literatura. https://www.actualidadliteratura.com/quienes-los-bookstagrammers/.
Quiles Cabrera, M.C. (2020). «Textos poéticos y jóvenes lectores en la era de internet: de “Booktubers”, “bookstagrammers” y “followers”». Contextos Educativos. Revista de Educación (25):9-24. doi: 10.18172/con.4260
Sala, A. (2019). «Bookstagram: qué es y cómo ser Bookstagrammer». Antonio Sala. https://antoniosala.es/bookstagram-bookstagrammer
Sarriá, I., (2021). «Influencers de la lectura: así es “bookstagram”» https://www.diariodesevilla.es/sociedad/Influencers-lectura-bookstagram_0_1554744848.html
San Cornelio, G. , & Roig, A. (2020). «Mixed methods on Instagram research: Methodological challenges in data analysis and visualization». Convergence, 26(5-6), 1125-1143
The Social Media Family. (2021). VII Estudio sobre los usuarios de Facebook, Twitter Instagram y Linkedin en España
Vizcaino-Verdu, A., y Aguaded, I. (2020). Análisis de sentimiento en Instagram: polaridad y subjetividad de cuentas infantiles. ZER: Revista De Estudios De Comunicación = Komunikazio Ikasketen Aldizkaria, 25(48). https://doi.org/10.1387/zer.21454
Section
Articles
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
(c) UPV/EHU Press