Educational Gaps in Higher Education: Analysis of the case of the Engineering Careers
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
Published
18-09-2018
Mercedes Marzo Navarro
Marta Pedraja Iglesias
Pilar Rivera Torres
Abstract
The environment in which university institutions develop their activities is showing some weaknesses in the training provided to their graduates. One of the notable weaknesses is the failure to match the competencies empowered in students by universities and the competencies demanded by business organisations. In view of this situation, this article endeavours to analyse the state of the art in our country, thereby using the case of engineers as an example. Therefore, the opinions stated by a group of employers in a questionnaire are analysed. The results obtained show that, in the analysed case, the educational offer of universities, measured through various competencies, does not comply with business demands. Thus, a deficit situation is detected in all the analysed competencies, which have been grouped together into four categories: Those contained in the Major of Study, Social Skills, Methodological Skills and Participation Competencies. This situation should cause universities to restate the educational offer that they are providing.
How to Cite
Marzo Navarro, M., Pedraja Iglesias, M., & Rivera Torres, P. (2018). Educational Gaps in Higher Education: Analysis of the case of the Engineering Careers. Cuadernos De Gestión, 6(1), 27–44. https://doi.org/10.5295/cdg.19150mm
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Keywords
Competencies, Higher Education, Engineering, Labour Market, Transition to the Labour Market
References
AMAT, O. y PUIG, X. (1999): «Situación actual de la universidad y de sus relaciones con las empresas», Alta Dirección, 208, noviembre-diciembre, pp. 515-523.
AGENCIA NACIONAL DE EVALUACIÓN DE LA CALIDAD Y ACREDITACIÓN (ANECA, 2004): «Empresas y titulados universitarios», in http://www.aneca.es/comunic/notas_prensa.html (23 de noviembre de 2004).
AYATS, J.C.; ZAMORA, P. y DESANTES, R. (2004): «Los empleadores y los titulados de la Universidad Politécnica de Valencia», XII Congreso Universitario de Innovación Educativa en las Enseñanzas Técnicas. Barcelona, julio de 2004.
BEBKO, C. y RICHARDSON, D. (2000): «Teach me to think, write and speak effectively: business students expectations for their education», Journal of Business Education, vol. 1 (15 de diciembre de 2004), en http://www.abe.villanova.edu/proceed2000.html.
BENDICHO, J.J. (2003): «Lo que las empresas esperan de la formación impartida en la universidad», Universidad... ¿Para qué?. Madrid, Colección Aula Abierta.
BREW, A. (1995): «Directions in staff development», The Society for Research into Higher Education and Open University Press. Buckingham.
CAJIDE, J.; ABEAL, C.; BARREIRO, F.; ZAMORA, E.; EXPÓSITO, A. y MOSTEIRO, J. (2002): «Competencias adquiridas en la universidad y habilidades requeridas por los empresarios», Revista de Investigación Educativa, 20 (2), pp. 449-467.
CATALÁ, A.; HURTADO, A. y ANGULO, C. (2002): «Educación universitaria en alternancia: instrumento de dinamización de las relaciones Universidad-Empresa», X Congreso de Innovación Educativa en las Enseñanzas Técnicas. 23 a 25 de julio, Valencia.
CLUB GESTIÓN DE CALIDAD (1998): Mejora en la formación universitaria: sugerencias desde la empresa. Club Gestión de Calidad, Madrid.
GUERRERO, J. (2003): «Lo que las empresas esperan de la formación impartida en la universidad», Universidad... ¿Para qué?. Madrid, Colección Aula Abierta.
INSTITUT D’ESTUDIS UNIVERSITARIS JOSEP TRUETA (1991): «Principals conclusions dels estudis APremsa, niversitat i treball 1988, 1989, 1990», La universitat catalana des de la perspectiva de les empreses. Institut D’Estudis Universitaris Josep Trueta, Barcelona.
CAJIDE, J.; ABEAL, C.; BARREIRO, F.; ZAMORA, E.; EXPÓSITO, A. y MOSTEIRO, J. (2002): «Competencias adquiridas en la universidad y habilidades requeridas por los empresarios», Revista de Investigación Educativa, vol. 20 (2), pp. 449-467.
COMISIÓN DE LAS COMUNIDADES EUROPEAS (1995): Enseñar y aprender: Hacia una sociedad cognitiva. Libro Blanco sobre la Educación y la Formación. Bruselas.
GARCÍA, J. y MORA, J.G. (2000): El mercado laboral de los titulados superiores en Europa y en España. Papeles de Economía Española, vol. 86, pp. 111-127.
GARDUÑO, L.R. (1999): «Hacia un modelo de evaluación de la calidad de instituciones de Educación Superior», Revista Iberoamericana de Educación. Monográfico Universidad Siglo XXI, n.º 21, september-december, pp. 93-103.
GARRUDO, I. y SIFRES, M.A. (2002): «La demanda del actual mercado laboral a través de las ofertas de prácticas en empresas para los estudiantes de la Escuela Técnica Superior de Ingenieros Industriales». X Congreso de Innovación Educativa en las Enseñanzas Técnicas. 23 a 25 de julio, Valencia.
LENSCHOW, R. (1991): «The Maintenance of the Viality and Integrity of the University Face of New Pattern of Funding», The mission and means of the Universities, Barcelona. Universitat de Barcelona.
MARTILLA, J.A. y JAMES, J.C. (1977): «Importance-Performance Analysis», Journal of Marketing, vol. 41, pp. 77-79.
MARTÍN, R. (2003): «Requisitos de la Higher Engineering Education for Europa a debate. Análisis y aplicación». XI Congreso de Innovación Educativa en las Enseñanzas Técnicas. 23 a 25 de julio, Villanova y la Geltru.
MIR, P.; ROSELL, A. y SERRAT, A. (2003): «La Asociación de Amigos de la UPC: Hacia un modelo dinámico de relación con la empresas». XI Congreso de Innovación Educativa en las Enseñanzas Técnicas. 23 a 25 de julio, Villanova y la Geltru.
MONSERRAT, J. (1997): «Los nuevos retos de la universidad», in Los Nuevos Retos del Sector Público ante la Unión Monetaria Europea, pp. 243-248.
NIETO, J. (1999): «El objetivo fundamental de la Universidad». Polivalencia, febrero, pp. 28-30.
PINADO, R. (2002): «El perfil del Ingeniero industrial en el marco de las acreditación internacional». X Congreso de Innovación Educativa en las Enseñanzas Técnicas. 23 a 25 de julio, Valencia.
RIFKIN, J. (1995): El Fin del Trabajo. Paidos. Barcelona.
SCHULTZ, T.W. (1981): Investing in People. The Economics of Population Quality. University of California. California. Press.
AGENCIA NACIONAL DE EVALUACIÓN DE LA CALIDAD Y ACREDITACIÓN (ANECA, 2004): «Empresas y titulados universitarios», in http://www.aneca.es/comunic/notas_prensa.html (23 de noviembre de 2004).
AYATS, J.C.; ZAMORA, P. y DESANTES, R. (2004): «Los empleadores y los titulados de la Universidad Politécnica de Valencia», XII Congreso Universitario de Innovación Educativa en las Enseñanzas Técnicas. Barcelona, julio de 2004.
BEBKO, C. y RICHARDSON, D. (2000): «Teach me to think, write and speak effectively: business students expectations for their education», Journal of Business Education, vol. 1 (15 de diciembre de 2004), en http://www.abe.villanova.edu/proceed2000.html.
BENDICHO, J.J. (2003): «Lo que las empresas esperan de la formación impartida en la universidad», Universidad... ¿Para qué?. Madrid, Colección Aula Abierta.
BREW, A. (1995): «Directions in staff development», The Society for Research into Higher Education and Open University Press. Buckingham.
CAJIDE, J.; ABEAL, C.; BARREIRO, F.; ZAMORA, E.; EXPÓSITO, A. y MOSTEIRO, J. (2002): «Competencias adquiridas en la universidad y habilidades requeridas por los empresarios», Revista de Investigación Educativa, 20 (2), pp. 449-467.
CATALÁ, A.; HURTADO, A. y ANGULO, C. (2002): «Educación universitaria en alternancia: instrumento de dinamización de las relaciones Universidad-Empresa», X Congreso de Innovación Educativa en las Enseñanzas Técnicas. 23 a 25 de julio, Valencia.
CLUB GESTIÓN DE CALIDAD (1998): Mejora en la formación universitaria: sugerencias desde la empresa. Club Gestión de Calidad, Madrid.
GUERRERO, J. (2003): «Lo que las empresas esperan de la formación impartida en la universidad», Universidad... ¿Para qué?. Madrid, Colección Aula Abierta.
INSTITUT D’ESTUDIS UNIVERSITARIS JOSEP TRUETA (1991): «Principals conclusions dels estudis APremsa, niversitat i treball 1988, 1989, 1990», La universitat catalana des de la perspectiva de les empreses. Institut D’Estudis Universitaris Josep Trueta, Barcelona.
CAJIDE, J.; ABEAL, C.; BARREIRO, F.; ZAMORA, E.; EXPÓSITO, A. y MOSTEIRO, J. (2002): «Competencias adquiridas en la universidad y habilidades requeridas por los empresarios», Revista de Investigación Educativa, vol. 20 (2), pp. 449-467.
COMISIÓN DE LAS COMUNIDADES EUROPEAS (1995): Enseñar y aprender: Hacia una sociedad cognitiva. Libro Blanco sobre la Educación y la Formación. Bruselas.
GARCÍA, J. y MORA, J.G. (2000): El mercado laboral de los titulados superiores en Europa y en España. Papeles de Economía Española, vol. 86, pp. 111-127.
GARDUÑO, L.R. (1999): «Hacia un modelo de evaluación de la calidad de instituciones de Educación Superior», Revista Iberoamericana de Educación. Monográfico Universidad Siglo XXI, n.º 21, september-december, pp. 93-103.
GARRUDO, I. y SIFRES, M.A. (2002): «La demanda del actual mercado laboral a través de las ofertas de prácticas en empresas para los estudiantes de la Escuela Técnica Superior de Ingenieros Industriales». X Congreso de Innovación Educativa en las Enseñanzas Técnicas. 23 a 25 de julio, Valencia.
LENSCHOW, R. (1991): «The Maintenance of the Viality and Integrity of the University Face of New Pattern of Funding», The mission and means of the Universities, Barcelona. Universitat de Barcelona.
MARTILLA, J.A. y JAMES, J.C. (1977): «Importance-Performance Analysis», Journal of Marketing, vol. 41, pp. 77-79.
MARTÍN, R. (2003): «Requisitos de la Higher Engineering Education for Europa a debate. Análisis y aplicación». XI Congreso de Innovación Educativa en las Enseñanzas Técnicas. 23 a 25 de julio, Villanova y la Geltru.
MIR, P.; ROSELL, A. y SERRAT, A. (2003): «La Asociación de Amigos de la UPC: Hacia un modelo dinámico de relación con la empresas». XI Congreso de Innovación Educativa en las Enseñanzas Técnicas. 23 a 25 de julio, Villanova y la Geltru.
MONSERRAT, J. (1997): «Los nuevos retos de la universidad», in Los Nuevos Retos del Sector Público ante la Unión Monetaria Europea, pp. 243-248.
NIETO, J. (1999): «El objetivo fundamental de la Universidad». Polivalencia, febrero, pp. 28-30.
PINADO, R. (2002): «El perfil del Ingeniero industrial en el marco de las acreditación internacional». X Congreso de Innovación Educativa en las Enseñanzas Técnicas. 23 a 25 de julio, Valencia.
RIFKIN, J. (1995): El Fin del Trabajo. Paidos. Barcelona.
SCHULTZ, T.W. (1981): Investing in People. The Economics of Population Quality. University of California. California. Press.
Issue
Section
Articles
Authors retain copyright of its works. Management Letters/Cuadernos de Gestión publications are licensed under Creative Commons license CC-BY-NC-ND, granting open access rights to society.
Specifically, CC-BY-NC-ND license permits any kind of use, distribution, publicize and copy the article, as long as the original author and source are properly recognized and for Non Commercial purposes.
The author can use the article freely always indicating that it has been published in Management Letters/Cuadernos de Gestión. Any re-edition of the article must be approved by the journal editorial team.