The Internationalization of the Firm and the Multinational Enterprise: a Contemporary Conceptual Review

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 18-09-2018
Oskar Villareal Larrinaga

Abstract

The growing phenomenon of globalization is generating a new and more complex economic environment. It influence in the management of companies, which has to introduced new variables of management. Therefore it implies to redefine some terms and concepts that seems to be sufficiently consolidated in the science of the economy. They are numerous problems for delimiting ancient concepts in actual environment. From this perspective, we will define an updated concept of internationalization and multinational company. Both of them are complex and, sometimes, ambiguous phenomenon with a high grade of heterogeneity, so they are difficult to define. To resolve the problem, we will propose a new terminology to enumerate the variety of implantations or foreign branches.

How to Cite

Villareal Larrinaga, O. (2018). The Internationalization of the Firm and the Multinational Enterprise: a Contemporary Conceptual Review. Cuadernos De Gestión, 5(2), 55–73. https://doi.org/10.5295/cdg.19179ov
Abstract 120 | PDF (Español) Downloads 1459

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

Internationalization, Multinational Company, Foreign Direct Investment, Foreign Implantations

References
ALBAUM, G.; STRANDSKOV, J.; DUERR, E. y DOWD, L. (1994): International Marketing and Export Management, Addison-Wesley, Cambridge.
ALONSO, J. A. (1994): «El proceso de internacionalización de la empresa», Información Comercial Española, n.º 725, Enero, p. 127-143.
ALONSO, J. A. (2005): «El proceso de internacionalización de la empresa: Algunas sugerencias para la política de promoción»,Claves de la Economía Mundial, ICEX, Madrid, pp. 71-80.
ALONSO, J. A. y V. DONOSO (1998): Competir en el exterior. La empresa española y los mercados internacionales, ICEX, Madrid.
BARTLETT, C. A. y GHOSHAL, S. (1991): La empresa sin fronteras: La solución transnacional., McGraw-Hill., Madrid.
BERBEL J. M. y RAMÍREZ J. M. (2005): «La internacionalización del sector hotelero español: evolución y situación actual de las operaciones en el exterior», Actas XV Spanish – Portuguese Meetings of Scientific Management, Sevilla, pp. 125-138.
BILKEY, W. J. (1978): «An Attempted Integration of the Literature on the Export Behaviour of Firms», Journal of International Business Studies, Vol. 9, N.º 1, pp. 33-46.
BUCKLEY, P. J. y BROOKE, M. Z. (1992): International Business Studies. An Overview, Blackwell, Oxford.
CASSON, M. (1992): «Internalization Theory and Beyond», en Buckley, P.J. (ed): New Directions in International Business. Edward Engar Ltd., England, pp. 4-27.
CAVUSGIL, S. T. (1980): «On The Internationalization Process of Firms». European Research, vol. 8, Nov., p. 273-281.
CLAVER, E.; QUER, D. y MOLINA, J. F. (2001): «Los Primeros Pasos del Proceso de Multinacionalización: Factores Determinantes y Características Distintivas», Actas del XV Congreso Nacional / XI Congreso Hispano-Francés de AEDEM, Las Palmas, pp. 1-15.
COVIELLO, N.E. y MCAULEY, A. (1999): «Internationalization and the Smaller Firm: a Review of Contemporary», Management International Review, vol. 39, pp. 223-256.
DE LA DEHESA, G. (2000): Comprender la globalización, Alianza Editorial, Madrid.
DOZ, Y. y PRAHALAD, C.K. (1991): «Managing DMNC´s: A search for a new paradigm», Strategic Management Journal, vol 12, pp. 145-164.
DUNNING, J. H. (1979): «Explaining Changing Patterns of International Production: in Defence of the Eclectic Theory». Oxford Bulletin of Economics and Statistics, vol. 41, n.º 4, pp. 269-295.
DUNNING, J. H. (1981): International production and the multinational enterprise. Alien & Unwin, Londres.
DUNNING, J. H. (1988): «The Eclectic Paradigm of International Production: A Restatement and Some Possible Extensions». Journal of International Business Studies, vol.19, n.º 1, p. 1-31.
DUNNING, J. H. (1992): Multinationals enterprises and the global economy. Addison-Wesley, Suffolk.
DURÁN, J. J. (1994): «Factores de competitividad en los procesos de internacionalización de la empresa», Información Comercial Española, n.º 735, p. 21-41
DURÁN, J. J. (2004): «Empresa multinacional e inversión directa española en el exterior», Universia Business Review- Actualidad Económica,| tercer trimestre, pp. 114.
ERRAMILLI, M. K. (1991): «The Experience Factor in Foreign Entry Behavior of Service Firms», Journal of International Business Studies, vol. 22, n.º 3, p. 479-501.
FERNANDEZ-OTHEO, C. M. (2005): «El cambio de la posición española en el escenario de la inversión directa internacional», Claves de la Economía Mundial, ICEX, Madrid, pp. 90-98.
FMI (1997): World Economic Outlook, Washington, DC.
FORCADA, F. J. (1995): Marketing Internacional: Decisiones Estratégicas en el Proceso de Internacionalización Comercial, Tesis Doctoral, Universidad del País Vasco - Euskal Herriko Unibertsitatea, Bilbao.
GARCÍA ECHEVARRÍA, S.(2005):«Las adaptaciones organizativas de las empresas para desarrollar su proceso de internacionalización: referencia al caso de la empresa española», Claves de la Economía Mundial, ICEX, pp. 109-116.
GHOSHAL, S. y WESTNEY, E. (1993): Organization Theory and the Multinational Corporation, St. Martin’s Press, New York.
GUISADO, M. (2002): Internacionalización de la empresa. Estrategias de entrada en los mercados extranjeros. Pirámide, Madrid.
GUISADO, M. (2003): Estrategia de Multinacionalización de la empresa y Política de Empresa. Pirámide, Madrid.
HOOD, N. y YOUNG, S. (1979): The Economics of Multinational Enterprise. Longman, London.
HURTADO, N. E. (2000): Las Pymes y el Proceso de Internacionalización: Factores Determinantes de su Actitud frente a la Exportación, Tesis Doctoral, Universidad De Granada, Granada.
HYMER, S. H. (1960/1976): The International Operations of National Firms: A Study of Direct Foreing Investment. MIT Press. Cambridge.
JARILLO, J. C. y MARTÍNEZ, J. (1991): Estrategia Internacional. Más allá de la exportación. Mc Graw-Hill, Madrid.
JOHANSON, J. y VAHLNE, J. E. (1977): «The Internationalization Process of the Firms: a Model of Knowledge Development and Increasing Foreign Market Comminments», Journal of International Business Studies, vol.8, n.º 1,pp.23-32.
JOHANSON, J. y VAHLNE, J. E. (1990): «The Mechanism of Internationalization», International Marketing Review, vol. 7, n.º 4, pp. 11-24.
JOHANSON, J. y WIEDERSHEIM-PAUL, F. (1975): «The Internationalization of the Firm: Four Swedish Cases», Journal of Management Studies, vol. 12, n.º 3, October, pp. 305-322.
JOHNSON, G. y SCHOLES, K. (1993): Exploring corporate strategy. Prentice Hall, 3.ª ed.
KEEGAN, W. J. (1997): Marketing global. Prentice-Hall, Madrid.
LEVITT, T (1983): «La globalización de los mercados», Harvard-Deusto Business Review, 4.º trimestre, pp.49-64.
LÓPEZ DUARTE, C. (1996): Internacionalización de la empresa española mediante inversión directa en el exterior, Tesis Doctoral, Universidad de Oviedo.
LÓPEZ RODRÍGUEZ, J. (2004): Análisis de la Actividad Exportadora de la Empresa: una Aproximación desde la Teoría de Recursos y Capacidades, Tesis Doctoral, Universidad de A Coruña.
LUOSTARINEN, R. (1979): The internationalization of the firm. Helsinki School of Economics, Helsinki.
MARTÍNEZ SENRA, A. I. (1999): La competitividad como factor clave para la internacionalización de la empresa. Una aplicación a las empresas gallegas del sector del granito, tesis doctoral, Universidad de Vigo, Vigo.
MCDOUGALL, P., SHANE, S. y OVIATT, B. (1994): «Explaining the Formation of International New Ventures: the Limits of the Theories From International Business Research», Journal of Business Venturing, vol. 9, pp. 469-487.
MELIN, L. (1992): «Internacionalization as a Strategy Process», Strategic Management Journal, vol. 13, p. 99-118.
MIESENBÖCK, K. J. (1988): «Small Business and Exporting: a Literature Review», International Small Business Journal, vol. 6, n.º 2, p. 42-61.
OHMAE, K. (1991): El mundo sin fronteras, Ed. Mc Graw-Hill, Madrid.
OVIATT, B. y MCDOUGALL, P. (1997): «Challenges for lnternationalization Process Theory: The case of International New Ventures», Management International Review, 37, Special Issue, pp. 85-99.
PERLMUTTER, H.V. (1969) «‘The tortuous evolution of the Multinational Corporation», Columbia Journal of World Business, ene/feb, pp. 9-18.
PLA, J. y COBOS, A. (2001): «La empresa multinacional y el modelo transnacional», ICADE, UPC, n.º 54, sep-dic, pp.53-76.
PLA, J. y LEÓN, F. (2004): Dirección de Empresas Internacionales. Pearson Educación, Madrid.
PORTER, M. E. (1986): Competition in global industries, Harvard Business School Press, Boston.
PORTER, M. E. (1991): La ventaja competitiva de las naciones, Plaza y Janes, Barcelona.
PRAHALAD, C. K. y DOZ, Y. L. (1987): The multinational mission: Balancing local demands and global vision, Free Press, Nueva York.
PUGEL, T. A. (1981): «The Determinants of Foreign Direct Investment: An Analysis of U.S.» Managerial Decision Economics, vol. 2, pp. 220-228.
RIALP, A. (1997). Las fases iniciales del proceso de internacionalización de las empresas industriales catalanas: una aproximación empírica. Tesis Doctoral. Universidad Autónoma de Barcelona.
RIALP, A. y RIALP, J. (2005): «Las formas actuales de penetración y desarrollo de los mercados internacionales: Caracterización, marcos conceptuales y evidencia empírica en el caso español», Claves de la Economía Mundial, ICEX, Madrid, pp. 99-108.
ROOT, F. R. (1994): Entry Strategies for International Markets. Lexington Books, New York.
TEECE, D. J. (1986): «Transaction cost economics and the multinational enterprise». Journal of Economic Behavior and Organization, núm. 7, pp. 21-45.
VELASCO, R. (1992): «Internacionalización de la Industria Española: Estrategias y Políticas», Economía Industrial, Septiembre-Octubre, n° 287, pp. 41-51.
VIDAL M. (1999): La internacionalización de la empresa española mediante alianzas estratégicas globales 1987-1997: un enfoque de creación de valor, Tesis Doctoral, Universidad de Oviedo.
VILLARREAL, O., LERTXUNDI, A., URIONABARRENETXEA, S. y MATEY, J. (2004): «Implantación de las empresas vascas en los mercados exteriores: una visión desde la práctica en su operativa diaria», Cluster Conocimiento, Bilbao.
VILLARREAL, O. y GARCÍA, J. D. (2005): «La internacionalización de la empresa y la empresa multinacional: una revisión conceptual contemporánea», Simultaneidad Decisional y Multifocalidad Empresarial, Universidad Michoacana de San Nicolás de Hidalgo, México, pp. 406-421.
VILLARREAL, O. (2005): «Un modelo de dirección estratégica para la internacionalización de la empresa en un entorno global», Simultaneidad Decisional y Multifocalidad Empresarial, Universidad Michoacana de San Nicolás de Hidalgo, México, pp. 422-437.
WELCH, L. S. y LUOSTARINEN, R. (1988): «Internationalization: Evolution of a Concept», Journal of General Management, vol. 14, n.º 2, pp. 36-64.
WHITE, R.E. y POYNTER, T.A. (1984): «Strategies for foreign owned subsidiaries in Canada», Business Quarterly, 49, pp. 59-69.
WIEDERSHEIM-PAUL, F., OLSON, H.O. y WELCH, L. S. (1978): «Pre-export Activity: The First Step in Internationalization», Journal of International Business Studies, vol. 9, primaveraverano, p. 47-58.
YOUNG, S., HAMILL, J., WHEELER, C. y DAVIES, J. R. (1991): Penetración y Desarrollo de los Mercados Internacionales. Estrategias y Gestión, Plaza y Janés, Barcelona.
ZALDO, J. M. (1997): Gestión Internacional de las Pymes, SPRI, Bilbao.
Section
Articles