Classical Antiquity at Schools. Republic, Civic Values and Nationalism in Argentine High School Books
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
Abstract
For the period between 1920 and 1955, Argentine had a progressive increase of Right-wing trends strongly tied both to the Church and to the Army. A rise simultaneously framed and fostered by both the context of the Great Depression and the Argentinian agro-exporting model. In this context, nationalist and antiimperialist discourses expanded rapidly for their finding of mass communication means, primarily the journals and the magazines. However, the controversies that distinguished the political debate lacked, for reasons to be explored in this paper, a lineal impact on the pedagogical discourses. The result being that the esteem towards the Greek and Roman societies maintained a relevant place in the scholar curricula, and not showing the available projects acrimonious differences. This fexible scheme permitted the ancient societies to become a topic of much interest for a broad audience, no regarding their skills as professional historians. Nowadays, the convergence between a nationalist discourse and second one extolling the immediacy poses at serious risk the importance of these studies.
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Astolfi, J., 1953, Síntesis de Historia Antigua, Buenos Aires: Kapelusz.
Astolfi, J., A. Pasquet & C. de Repetto, 1949, Europa civilizada. Conocimientos básicos. Serie para 6to. Grado, Buenos Aires: Kapelusz.
Berard, E., 1995, «Faut-il contextualiser les manuels?», en: J. Pecheur, G. Vigner (eds.), Méthodes et méthodologies. Le Français dans le monde, Paris: Edicef, 21-24.
Censo Provincial de Matrícula Educativa 2017, Febrero 2018, Resultados definitivos, Buenos Aires: Ministerio de Economía, Subsecretaría de Política y Coordinación Económica, Dirección de Estadística.
Corbiere, E., 1990, Mamá me mima, Evita me ama. La educación argentina en la encrucijada, Buenos Aires: Sudamericana.
Diseño curricular para la Educación Secundaria, 1er. Año (7mo. Escuela Secundaria Básica), 2006, Buenos Aires: Dirección General de Cultura y Educación, Gobierno de la Provincia de Buenos Aires, 75-77.
Dussel, I., 1997, Currículum, Humanismo y Democracia en la Enseñanza Media (1863-1920), Buenos Aires: Flacso-CBC-UBA.
Finocchio, S., 2009, «El estudio histórico de la cultura escolar», Memoria Académica, La Plata: FaHCE - Universidad Nacional de La Plata http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/programas/pp.6646/pp.6646.pdf.
Gutiérrez, L., & L. A. Romero, 1995, Sectores populares. Cultura y política. Buenos Aires en la entreguerra, Buenos Aires: Sudamericana.
Halperín Donghi, T., 2003, La Argentina y la tormenta del mundo. Ideas e ideología entre 1930 y 1945, Buenos Aires: Siglo XXI.
Linares, M. C., 2009, «Los libros de lectura en Argentina: sus características a lo largo de los siglos», en: R. Spregelburd, M. C. Linares, La lectura de los manuales escolares. Textos e imágenes, Luján: UNLU-UNN, 47-58.
Martínez, J., 1922, Historia de la civilización, Buenos Aires: Librería de Ángel García [2.ª edición].
Nieburg, F., 1988, Los intelectuales y la invención del peronismo. Estudios de antropología social y cultural, Buenos Aires: Alianza.
Palacio, E., 1939, Historia de Roma, Buenos Aires: Albatros.
Pasquale, R., 2009, «De espejos y eclipses. Cultura nacional y cultura extranjera en los manuales de francés contextualizados» en: R. Spregelburd, M. C. Linares, La lectura de los manuales escolares. Textos e imágenes, Luján: UNLU-UNN, 71-80.
Pearson, I., 1938, Historia de Oriente, Grecia y Roma para Primer año de colegios nacionales, Buenos Aires: Manuel Tato ed.
Pisano, N., 1953, Historia Antigua y Medieval para Enseñanza media, Buenos Aires: Editorial Estrada.
Rock, D., S. Mageedeutsch, M. Rapalo, R. Dolkart, D. Lvolich, L. Senkman & P. Lewis, 2001, La derecha argentina. Nacionalistas, neoliberales y clericales, Barcelona-Bogotá-Buenos Aires: Javier Vergara.
Romero, J. L., 1952, Historia de la Antigüedad y Edad Media para la enseñanza de escuela media, Buenos Aires: Editorial Estrada.
Somoza Rodríguez, M., 2006, Educación y política en Argentina (1946-1955), Buenos Aires: Miño y Dávila-UNED.
Somoza Rodríguez, M., 1997, «Una mirada vigilante. Educación del ciudadano y hegemonía en Argentina (1946-1955)», en: H. Cucuzza, Estudios de Historia de la Educación durante el primer peronismo (1946-1955), Buenos Aires: Los libros del Riel.
Trevisán, H., & J. Sinland, 1925, Manual de historia de la civilización, Buenos Aires: Librería de Ángel Santos [3.ª edición].
Waiman, D., 2015, «Producción de manuales para la enseñanza media en José Luis Romero: su idea de historia total», VIII Jornadas Nacionales y I Congreso Internacional sobre la Formación del Profesorado http://docplayer.es/15285807-Produccion-de-manuales-para-la-ensenanza-media-en-jose-luis-romero-su-idea-de-historia-total-1.html .
Unless otherwise noted, the contents of the electronic edition of the OJS platform are licensed for use and distribution under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC-BY-NC-ND) license.
The journal does not charge any financial compensation to authors for publishing in it and provides full access to the archives without any kind of embargo from the day of electronic publication. This respects the national open access policy.
All originals published in the journal Veleia, whether in print or digital format, are the property of the University of the Basque Country (UPV/EHU). © UPV/EHU
Authors of articles (whether research articles, news articles, news items or reviews) will be able to access their own work on the Journal's website. Authors will be able to put them in their personal repositories and will also have the possibility of pre-print dissemination of articles accepted for publication.