Antiquity as seen by two anticlerical writers: Carmen de Burgos and Vicente Blasco Ibáñez

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 09-12-2019
Mirella Romero Recio

Abstract

Writers Carmen de Burgos and Vicente Blasco Ibáñez shared friendship, idials, and a common admiration for the Ancient World which was represented in their lives and works. This article will try to prove that their fascination for Antiquity drove them to praise the pagan happiness and beauty in contrast with Christian fanatism and intransigence. The accounts of their respective travels to Italy testify to this and, similarly, so did some of their literary pieces. In the case of Blasco Ibáñez, one must note his desire to be surrounded by decorative motifs reminiscing Antiquity at the house he had built in Malvarrosa (Valencia), where a terrace overlooking the sea was decorated with paintings of Greek and Pompeiian style. The article analyses the photographs that the Fundación Vicente Blasco Ibáñez preserves of this area, in particular of the ceiling images where a copy of the painting of the midsection of the triclinium's southern wall at the House of the Vettii, representing the Punishment of Dirce.

Abstract 373 | PDF (Español) Downloads 454

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

References
Arias Anglés, E., & A. Gil Serrano, 2003, «Los últimos días de Pompeya de Lord Lytton y la pintura "Pompeyista" española», Goya 293, 115-123.

Arnold, A., 2005, «Un "Museo" de imágenes de vasos griegos: la Villa Kérylos en Beaulieu-sur-Mer y su decoración interior», en P. Cabrera et al. (eds.), El vaso griego y sus destinos, Madrid, 275-284.

Basch, L., 1987, Le musée imaginaire de la marine Antique, Atenas.

Bellot, L., 1998, La maison pompéienne de SAI le prince Napoléon: Alfred-Nicolas Normand architecte: 18 avenue Montaigne Paris VIII, 1855-1891, Paris.

Bergmann, B., 2016, «A tale of two sites: Ludwig I's Pompejanum and the House of the Dioscori in Pompeii», en S. Hales, A. M. Leander Touati (eds.), Returns to Pompeii. Interior space and decoration documented and revived. 18th-20th century, Estocolmo, 183-215.

Blasco Ibáñez, V., 1896, En el país del arte. (Tres meses en Italia), Valencia.

Blasco Ibáñez, V., 1904, «¿Cuánto ha ganado usted con sus libros?», El Pueblo 10 de julio, 1.

Blasco-Ibáñez Blasco, L., 1977, «La Malvarrosa. Lo único que heredé de mi padre», Blanco y Negro, 19 de octubre, 64-67.

Bravo Cela, B., 2003, Carmen de Burgos (Colombine). Contra el silencio, Madrid.

Buzard, J., 1993, The Beaten Track: European Tourism, Literature, and the Ways to Culture, 1800-1918, Nueva York.

Cabanillas Casafranca, A., 2005-2006, «Carmen de Burgos 'Colombine', crítica feminista de arte», Espacio, Tiempo y Forma, ser. VII, Historia del Arte 18-19, 385-406.

Castañeda, P., 1994, Carmen de Burgos "Colombine", Madrid.

Chabret, A., 1888, Sagunto, su historia y sus monumentos, Barcelona, 2 vols.

Chueca Goitia, F., 1981, «Chalet de Vicente Blasco Ibáñez, en la Malvarrosa (Valencia)», Boletín de la Real Academia de la Historia, 178.3, 593-595.

De Burgos, C., 1906, Por Europa (impresiones): Francia, Italia, Barcelona.

De Burgos, C., 1907, «La Fiesta de "La Rialla"», El Pueblo 27 de mayo, 1.

De Burgos, C., 1913?, Al balcón, Valencia.

De Burgos, C., 1926, «Virgilio el Mago», La Esfera 14 de agosto, 18.

Dicenta, J., 1904, «Crónica a libro cerrado», El Liberal 21 de julio, 1.

Establier Pérez, H., 2000, Mujer y feminismo en la narrativa de Carmen de Burgos "Colombine", Almería.

Establier Pérez, H., 2002, «"Nadie me habló de Dios": Antirreligiosidad y progresismo en la narrativa de Carmen de Burgos Seguí», Hesperia. Anuario de filología hispánica 5, 89-106.

Establier Pérez, H., 2009, «Viajeras y cuentistas: el viaje en la narrativa breve de Emilia Pardo Bazán y Carmen de Burgos Seguí», en J. M. González Herranz et al. (eds.), La literatura de Emilia Pardo Bazán, A Coruña, 273-284.

Fernández Murga, F., 1965, «Pompeya en la literatura española», Annali dell'Istituto Universitario Orientale. Sezione romanza, Nápoles, 5-51.

Gascó Contell, E., 1966, «Encuentros y despedidas. Valencia recupera a Blasco Ibáñez», ABC 11 de septiembre, 29.

Gómez Espelosín, F. J., 2007, «Sagunto», en Estrabón. Geografía de Iberia, Madrid, 461-463.

Hales, S., 2016, «Living with Arria Marcella: Novel interiors in the Maison Pompéienne», en S. Hales, A. M. Leander Touati (eds.), Returns to Pompeii. Interior space and decoration documented and revived. 18th-20th century, Estocolmo, 217-244.

Hualde, M. P., 2014, «Dafnis y Cloe entre dos traductores andaluces: de Juan Valera a Carmen de Burgos», en J. M. Maestre et al. (eds.), Baetica Renascens, II, Cádiz-Málaga, 981-992.

Jenkins Wood, J., 2014, Spanish Women Travelers at Home and Abroad, 1850-1920. From Tierra del Fuego to the Land of the Midnight Sun, Plymouth.

León Roca, J. L., 1967, Vicente Blasco Ibáñez, Valencia.

Lluch-Prats, J., 2017, «Semblanza de Sociedad Editorial Prometeo (1914-1939)», Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes, Portal Editores y Editoriales Iberoamericanos (siglos XIX-XXI) - EDI-RED: .

Mills, S., 1991, Discourses of Difference: An Analysis of Women's Travel Writing and Colonialism, Londres.

Martínez Latre, M. P., 1996, «Calas en la novela histórica modernista: "Sónnica, la cortesana" y "Syncerasto el parásito"», 1616: Anuario de la Sociedad Española de Literatura General y Comparada 10, 127-139.

Nunley, G. R., 2007, Scripted Geographies. Travel Writings by Nineteenth-Century Spanish Authors, Lewisburg.

Meliá Bernabeu, J. M., 1967, Blasco Ibáñez, novelista, Valencia.

Moormann E. M., 2015, Pompeii's Ashes, The Reception of the Cities Buried by Vesuvius in Literature, Music, and Drama, Boston.

Núñez Rey, C., 2005, Carmen de Burgos Colombine en la Edad de Plata de la literatura española, Sevilla.

Núñez Rey, C., 2010, «Espacios y viajes en la vida y en la obra de Carmen de Burgos Colombine», Arbor. Ciencia, pensamiento y cultura 186, 5-19.

Núñez Rey, C., 2018, Carmen de Burgos, Colombine. Periodista Universal, 2 vols., Sevilla.

Olmos, R., 1993, «Blasco Ibáñez y la novela de tema arqueológico en España», en La visión del Mundo clásico en el arte español, VI Jornadas de Arte, Madrid, 365-378.

Olmos, R., 1994, «La arqueología soñada. Sónnica la Cortesana, de Vicente Blasco Ibáñez», Revista de Arqueología 158, 52-57.

Pizarroso, A., 2010, «El periodismo en el primer tercio del siglo XX», Arbor. Ciencia, pensamiento y cultura 186, 45-54.

Ramos Jurado, E., 2001, Cuatro estudios sobre tradición clásica en la literatura española. Lope, Blasco, Alberti y M.ª Teresa León, y la novela histórica, Cádiz.

Romero Recio, M., 2010, Pompeya. Vida, muerte y resurrección de la ciudad sepultada por el Vesubio, Madrid.

Romero Recio, M., 2012, Ecos de un descubrimiento. Viajeros españoles en Pompeya (1748-1936), Madrid.

Romero Recio, M., & J. Alvar, 2010, «A través del espejo alemán: la Hélade en la España del siglo XIX», en S. Rebenich, B. von Reibnitz, Th. Späth (eds.), Translating Antiquity. Antikebilder im europäischen Kulturtransfer, Basilea, 45-72.

Sassone, F., 1907, «Escritores y artistas españoles. Carmen de Burgos Seguí ("Colombine")», El Pueblo 27 de mayo, 1.

Starcevic, E., 1976, Carmen de Burgos, defensora de la mujer, Almería.

Utrera, F., 1998, Memorias de Colombine: la primera periodista, Majadahonda.

Verdugo, M., 1918, «Fragmentos del diario íntimo de un viaje», La Ilustración española y americana, 30/11/1918, 678-679; 8/12/1918, 692-695.

Verdugo, M., 1928, Fragmentos del diario de un viaje, Santa Cruz de Tenerife: Editorial Hespérides, 1928.

Verdugo, M., 1992, Fragmentos del diario de un viaje, Santa Cruz de Tenerife, ed. facsímil.

Zamacois, E., 1928, «El insigne novelista en su casa de la Malvarrosa», Mundo gráfico, 1 de febrero.
Section
Dosier Monográfico: "Antigüedad, progreso y reforma social (siglos XIX-XX)"