Como en las cavernas. Primitivism and Progress in Emilia Pardo Bazán's Tales of Past Ages
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
Abstract
Between 1880 and 1921 Emilia Pardo Bazán (1851-1921) published more than half a thousand tales and short stories in newspapers and illustrated magazines of great diffusion in Spain and Latin America such a El Imparcial, La Esfera, La Ilustración Artística, La España Moderna, La Ilustración Española y Americana, Blanco y Negro, etc. Some of these tales were based on characters and episodes of Antiquity proving a good knowledge of ancient sources. In this paper I will focus on two «prehistoric» tales written in 1907 and 1912 (with background in some previous articles in the press) which have a double interest: on the one hand the author presents the advances and novelties of research in the new and controversial science of Prehistory, while she takes advantage of the confrontation barbarism-civilization raised in the studies on human evolution to denounce the problems of women in contemporary society.
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Aguilera y Gamboa, E., Marqués de Cerralbo, 1913, «Torralba, la plus ancienne station humaine de l'Europe?», en: Congrès international d'anthropologie et d'archéologique préhistoriques. Compte rendu de la XIVe sesión. Genève 1912. Publié par les soins de M. Waldemar Deonna, I, Genève: Imprimerie Albert Kündig, 277-290.
Aguilera y Gamboa, E., Marqués de Cerralbo, 1915, «Torralba. La estación humana más antigua de Europa entre las hoy conocidas», en: IV Congreso de la Asociación Española para el Progreso de las Ciencias (Madrid, 15-20 junio 1913), vol. I, Madrid: Imprenta de Fortanet, 197-210.
Ayarzagüena Sanz, M., 2006, «Altamira en el Congreso Internacional de Antropología y Arqueología Prehistóricas de Lisboa de 1880», Zona Arqueológica 7 (1), Miscelánea en homenaje a Victoria Cabrera, 41-46.
Blanckaert, C., 1993, «Les bases de la civilisation. Lectures de L'homme primitif de Louis Figuier (1870)», Bulletin de la Société préhistorique française 90, nº 1, 31-49.
Barreiro Fernández, X. R., 2003, «O Estudio crítico das obras do P. Feijóo de Pardo Bazán, Concepción Arenal e Miguel Morayta. O certame de Ourense de 1878», La Tribuna. Cadernos de Estudos da Casa Museo Emilia Pardo Bazán 1, 47-95.
Barril Vicente, M., 2016, «El marqués de Cerralbo y la arqueología soriana», BolMAN 34, 121-138.
Bravo-Villasante, C., 1962, Vida y obra de Emilia Pardo Bazán, Madrid: Revista de Occidente.
Burdiel, I., 2019, Emilia Pardo Bazán, Madrid: Taurus.
Caballé, A., 2018, Concepción Arenal. La caminante y su sombra, Barcelona: Penguin Random House Grupo Editorial.
Cabré Aguiló, J., 1915, El Arte Rupestre en España (regiones septentrionales y orientales) [Memorias de la Comisión de Investigaciones Paleontológicas y Prehistóricas, 1], Madrid: Junta para Ampliación de Estudios e Investigaciones Científicas.
Cabrera Bosch, M.ª I., 2007, «Las mujeres que lucharon solas: Concepción Arenal y Emilia Pardo Bazán», en: P. Folguera (comp.), El feminismo en España: dos siglos de historia, Madrid: Ed. Pablo Iglesias, 45-80.
Capitan, L., 1903, «˜770e séance.- 16 juillet 1903. Notice sur Paul Jamin», Bulletins et Mémoires de la Société d'anthropologie de Paris Vª s., 4, 487-491.
Capitan, L., & H. Breuil, 1903, «Les figures peintes à l'époque paléolithique sur les parois de la grotte de Font-de-Gaume (Dordogne)», Comptes rendus des séances de l'Académie des Inscriptions et Belles-Lettres 2, 117-129.
Cartailhac, É., 1902, «La grotte d'Altamira, Espagne. Mea culpa d'un scéptique», L'Anthropologie 13, 348-354.
Congrès, 1891, Congrès international d'anthropologie et d'archéologie préhistoriques. Compte rendu de la dixième session à Paris 1889, Paris: Ernest Leroux Éd.
Cook, T. A., 1976, El feminismo en la novela de la Condesa de Pardo Bazán, La Coruña: Publicaciones de la Diputación Provincial de La Coruña.
Correa Ramón, A., 2001, El Libro Popular, Madrid: CSIC.
Dagen, P., 1994, «Le 'Premier Artiste'», Romantisme 84, 69-77.
Ducros, A., & J. Ducros (éds.), 2000, L'homme préhistorique. Images et imaginaire, Paris: L'Harmattan.
Fernández Martínez, V. M., 1991, «La Arqueología de la Imaginación: notas sobre Literatura y Prehistoria», Arqrítica 2, 3-6.
Figuier, L., 1870, L'homme primitif. Tableau de la nature. Ouvrage illustré à l'usage de la jeunesse, Paris: Librairie Hachette et Cie.
Freire López, A. M., 1996, «Feijoo en el siglo XIX (Concepción Arenal, Emilia Pardo Bazán y Marcelino Menéndez Pelayo)», en: J. Álvarez Barrientos, J. Checa Beltrán, (eds.), El siglo que llaman ilustrado. Homenaje a Francisco Aguilar Piñal, Madrid: CSIC, 369-374.
Freire López, A. M., 2001, «La primera redacción, autógrafa e inédita, de los 'Apuntes autobiográficos' de Emilia Pardo Bazán», Cuadernos para investigación de la literatura hispánica 26, 305-306.
Glick, T. F., 2010, Darwin en España, València: Publicacions de la Universitat de València.
Guillaumie, M., 2006, Le Roman Préhistorique. Essai de définition d'un genre, essai d'histoire d'un mythe, Limoges: Presses Universitaires de Limoges.
Guillaumie, M., 2013, «Les Nomades de la préhistoire: personnages, récits, images et lecteurs», en: D. Holmes, D. Platten, L. Artiaga, J. Migozzi (eds.), Finding the Plot. Storytelling in Popular Fictions, Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing, 106-118.
Jiménez Morales, M.ª I., 2017, «De la crónica periodística al libro: Cuarenta días en la Exposición (1900), de Emilia Pardo Bazán», La Tribuna. Cadernos de Estudos da Casa Museo Emilia Pardo Bazán 12, 41-62.
Lafont-Couturier, H., P. Dagen, S. Loizeau & M. P. San Agustín-Filaretos (eds.), 2003, Vénus et Caïn. Figures de la Préhistoire, 1830-1930 [catalogue d'exposition], Paris-Bordeaux: Réunion des Musées Nationaux & Musée d'Aquitaine.
Lagardère, G. (ed.), 1990, Peintres d'un monde disparu. La préhistoire vue par des artistes de la fin du XIXe siècle à nos jours, Solutré: Musée départemental de préhistoire de Solutré.
Lanzarote Guiral, J. M.ª, 2017, «Prehistoria pública: la Exposición de Arte Prehistórico Español de 1921 en la prensa ilustrada española», en: M. Ayarzagüena, G. Mora, J. Salas (eds.), 150 años de Historia de la Arqueología: teoría y método de una disciplina [Memorias de la SEHA III], Madrid: Sociedad Española de Historia de la Arqueología, 789-810.
Martín Rodríguez, M., 2015, «En las cavernas (1912), de Emilia Pardo Bazán, con un breve panorama de la paleoficción literaria española», Dicenda. Cuadernos de Filología Hispánica 33, 163-185.
Moro Abadía, Ó., & M. R. González Morales, 2004, «1864-1902: el reconocimiento del arte paleolítico», Zephyrus 57, 119-135.
Moser, S., 1998, Ancestral Images. The Iconography of Human Origins, Ithaca, NY: Cornell University Press.
Moser, S., & C. Gamble, 1997, «Revolutionary Images. The iconic vocabulary for representing human antiquity», en: B. L. Molyneaux (ed.), The Cultural Life of Images. Visual Representation in Archaeology, London & New York: Routledge, 184-212.
Müller-Schlessel, N., 2001, «Fair Prehistory: archaeological exhibits at French Expositions Universelles», Antiquity 75, 391-401.
Navascués Benlloch, P. de, C. Conde de Beroldingen Geyr & C. Jiménez Sanz, 1996/2008, El marqués de Cerralbo, Madrid: Ministerio de Cultura.
Pardo Bazán, E., 1973 (1877), «Reflexiones críticas contra el darwinismo», en: E. Pardo Bazán, Obras Completas, t. III, ed. H. L. Kirby, Jr., Madrid: Aguilar Ed., 537-570.
Pardo Bazán, E., 1886, Apuntes autobiográficos, en: E. Pardo Bazán, Obras Completas, t. III, ed. H. L. Kirby, Jr., Madrid: Aguilar Ed., 1973, 698-732.
Pardo Bazán, E., 1889, Al pie de la Torre Eiffel. (Crónicas de la Exposición), Madrid: La España Editorial.
Pardo Bazán, E., 1900, Cuarenta días en la Exposición, Madrid: Administración.
Pardo Bazán, E., 1903, «Sangre azul», La Ilustración Artística nº 1127, serie "La vida contemporánea", 3 de agosto de 1903, 506.
Pardo Bazán, E., 1907, «Progreso», Los Lunes de El Imparcial, El Imparcial nº 14.511, 12 de agosto, 3, en: E. Pardo Bazán, Obras Completas, t. III, ed. H. L. Kirby, Jr., Madrid: Aguilar Ed., 1973, 196-198.
Pardo Bazán, E., 1912, En las cavernas [El Libro Popular. Revista literaria 2], ilustraciones de Luis Checa, Madrid: Impr. De Gabriel López del Horno, en: E. Pardo Bazán, Obras Completas, t. II, ed. F. C. Sainz de Robles, Madrid: Aguilar Ed., 1964, 1031-1051.
Pardo Bazán, E., 1914, «La vida contemporánea», La Ilustración Artística nº 1.711, 12 de octubre de 1914, 670.
Pardo Bazán, E., 2019, El encaje roto. Antología de cuentos de violencia contra las mujeres (ed. de C. Patiño Eirín), Zaragoza: Ed. Contraseña.
Paredes Núñez, J., 1979, Los cuentos de Emilia Pardo Bazán, Granada: Universidad de Granada.
Paredes Núñez, J., 1992, «El feminismo de Emilia Pardo Bazán», Cuadernos de Estudios Gallegos XL, 105, 303-313.
Pelayo, F., 2015, «El impacto del darwinismo en la sociedad española del siglo XIX», Hispania Nova 13, 309-329, en http://www.uc3m.es/hispanianova.
Quesada Novás, Á., 2006, «Una meta alcanzada: la cátedra universitaria de Emilia Pardo Bazán», La Tribuna. Cadernos de Estudos da Casa Museo Emilia Pardo Bazán 4, 43-80.
Reinach, S., 1903, «L'Art et la magie», L'Anthropologie 14, 257-266.
Reinach, S., 1913, Répertoire de l'art quaternaire, Paris: Ernest Leroux Éditeur.
Richard, N., 1993, «De l'art ludique à l'art magique. Interprétations de l'art parietal au XIXe siècle», Bulletin de la Société préhistorique française 90, nº 1, 60-68.
Richard, N., 2012, «Archaeology, Biology, Anthropology: Human Evolution According to Gabriel de Mortillet and John Lubbock (France, England c. 1860-1870)», History and Philosophy of the Life Sciences 34, 9-32.
Ruddick, N., 2009, The Fire in the Stone. Prehistoric Fiction from Charles Darwin to Jean M. Auel, Middletown, CT: Wesleyan University Press.
Santonja, M., A. Pérez González & R. Flores, 2005, «Torralba, Ambrona y el Marqués de Cerralbo. Las dos primeras excavaciones del Paleolítico Inferior en España», Zona Arqueológica 5, 19-38.
Stoczkowski, V., 1997, «The Painter and Prehistoric People. A 'hypothesis on canvas'», en: B. L. Molyneaux (ed.), The Cultural Life of Images. Visual Representation in Archaeology, London & New York: Routledge, 249-262.
Trinidad, F., 2009, «Una semblanza olvidada de Emilia Pardo Bazán», La Tribuna. Cadernos de Estudos da Casa Museo Emilia Pardo Bazán 7, 433-447.
Vázquez de Parga, S., 1993, «La novela de ambiente prehistórico», Cuadernos de Literatura Infantil y Juvenil 56, 17-21.
Vilanova y Piera, J., 1890, «Congreso de antropología y de arqueología prehistóricas», celebrado en París en agosto de 1889», BRAH XVII, 108-113.
Villacorta Baños, F., 1979, «El Ateneo de Madrid (1896-1907): la Escuela de Estudios Superiores y la extensión universitaria», Hispania 39 nº 41, 101-158.
Unless otherwise noted, the contents of the electronic edition of the OJS platform are licensed for use and distribution under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC-BY-NC-ND) license.
The journal does not charge any financial compensation to authors for publishing in it and provides full access to the archives without any kind of embargo from the day of electronic publication. This respects the national open access policy.
All originals published in the journal Veleia, whether in print or digital format, are the property of the University of the Basque Country (UPV/EHU). © UPV/EHU
Authors of articles (whether research articles, news articles, news items or reviews) will be able to access their own work on the Journal's website. Authors will be able to put them in their personal repositories and will also have the possibility of pre-print dissemination of articles accepted for publication.