On author in film history. Revisions and new ways

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 09-12-2015
José María Galindo Pérez

Abstract

So many film critics, film scholars and film historians have taken the concept of author to built some of their proposals, like an interpretative politics or sophisticated textual approaches. The matter which underlies is the next one: the author in cinema, thought as a person or as a textual strategy, makes a film, and that film is finished work. This idea has become the touchstone for any approach to this topic: someone is a film author depending on the films that he makes. The goal is discover another way to review the concept of author in cinema: the filmmaking.

How to Cite

Galindo Pérez, J. M. (2015). On author in film history. Revisions and new ways. ZER - Journal of Communication Studies, 20(39). https://doi.org/10.1387/zer.15517
Abstract 536 | PDF (Español) Downloads 413

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

References
ALONSO, Luis (2000). El extraño caso de la historia universal del cine. Valencia: Episteme.
ALONSO, Luis (2013). El sa
ber hacer del proceso fílmico: del cineasta al filmólogo. En: Archivos de la filmoteca, nº71, pp. XIX-XXXII.

BARTHES, Roland (1987). El susurro del lenguaje. Barcelona: Paidós.

BENJAMIN, Walter (1989). Discursos interrumpidos I. Filosofía del arte y de la historia. Buenos Aires: Taurus.

BLOOM, Harold (2004). El canon occidental. Barcelona: Anagrama

BLOOM, Harold (2009). La ansiedad de la influencia. Una teoría de l
a poesía. Madrid: Trotta.

BOOTH, Wayne C. (1974). La retórica de la ficción. Barcelona: Boch.

BREWSTER, Ben (1973). Notes on the Text 'John Ford's Young Mr. Lincoln' by the Editors of Cahiers du Cinéma. En: Screen, vol. 14 (3), pp. 29-43.

CASETTI, Francesco (1994), Teorías del cine. Madrid: Cátedra.

CASTRO DE PAZ, José Luis (2002). Work in progress: algunas notas sobre una década de historiografía y teoría cinematográfica en España. En: Secuencias, nº 16, II semestre 2002, pp. 24-32.

CAUGHIE, John (ed.) (1981). Theories of authorship: a reader. London: Routledge and Kegan Paul.

CUEVAS ÁLVAREZ, Efrén (1994). Notas sobre la teoría del autor en ficciones audiovisuales. En: Comunicación y Sociedad, vol. VII, n. 1, (22/12/2013).

CULLER, Jonathan (1998). Sobre la deconstrucción. Madrid: Cátedra.

DE BAECQUE, Antoine (comp.) (2003). La política de los cineastas. Manifiestos de una generación de cinéfilos. Barcelona: Paidós.

ECO, Umberto (2013). Los límites de la interpretación. Barcelona: Debolsillo.

FOUCAULT, Michel, Entre filosofía y literatura. Barcelona: Paidós.

GUBERN, Román et al (1995). Historia del cine español. Madrid: Cátedra.

LOVELL, Alan (1969). Robin Wood – A Disenting View. En: Screen, vol. 10 (2), pp. 42-55.

MITRY, Jean (2002). Estética y psicología del cine I: las estructuras. Madrid: Siglo XXI.

NOWELL-SMITH, Geoffrey (1968). Luchino Visconti. Garden City: Doubleday.

PELLEJERO, Eduardo (2012). Política de autores y muerte del hombre: notas para una genealogía de la crítica cinematográfica. En: Sesión No Numerada: Revista de letras y ficción audiovisual, nº 2, pp. 29-53.

PUJOL OZONAS, Cristina (2011). Fans, cinéfilos y cinéfagos. Una aproximación a las culturas y los gustos cinematográficos. Barcelona: Editorial UOC.

SARRIS, Andrew (1970). El cine norteamericano. Directores y direcciones 1929-1968. México: Diana.

SENNETT, Richard (2008). El artesano. Barcelona: Anagrama.

STAM, Robert (2001). Teorías del cine. Una introducción. Barcelona: Paidós.

WALLIS, Brian (ed.) (2001). Arte después de la modernidad. Madrid: Akal.

WOLLEN, Peter (1972). Signs and meaning in the cinema. Bloomington: Indiana University Press.

ZUMALDE, Imanol (2002). El autor y su sombra. En: Zer. Revista de estudios de comunicación, nº 12, pp. 173-191.

ZUMALDE, Imanol (2006). La materialidad de la forma fílmica. Crítica de la (sin)razón posestrcuturalista. Bilbao: Universidad del País Vasco.

ZUMALDE, Imanol (2013). Formas de mirar(se). Diálogos sin palabras entre Chaplin y Tati, Lewis mediante. Madrid: Biblioteca Nueva.
Section
Articles