Basque and European journalists and press readers looking to the future of the profession. A collection of agreements and disagreements

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 09-12-2015
Antxoka Agirre Alazne Aiestaran Beatriz Zabalondo

Abstract

In this article, we are going to present the results of four analytical surveys with questions asked to press readers and journalists from the Basque Country and Europe. The questions were asked to 200 press readers in the Basque Country and 500 readers in the five most populated states in Europe. 19 professionals are from the Basque Country and 54 from Germany, United Kingdom, Italy, France and Spain. Looking to the future of Journalism we focused specially on the concordance among press readers and professionals, and we can find many significant coincidences and differences among the Basque Country and Europe.

How to Cite

Agirre, A., Aiestaran, A., & Zabalondo, B. (2015). Basque and European journalists and press readers looking to the future of the profession. A collection of agreements and disagreements. ZER - Journal of Communication Studies, 20(39). https://doi.org/10.1387/zer.15525
Abstract 309 | PDF (Euskara) Downloads 262

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

References
APM, Asociación de la Prensa de Madrid (2013). Informe de la ProfesiónPeriodística. [http://www.apmadrid.es/noticias/generales/informe-de-la-profesion-periodistica-2013-11151-empleos-perdidos-y-284-medios-cerrados-desde-2008?Itemid=209] 2014-06-09.

AIESTARAN, Alazne (2007). Deba Barreneko euskarazko komunikazio sistema: tokian tokiko aldizkarien kazetaritza-genero eta gaien analisia 2000-2004 bitartean (eta Kitto, Pil-pilean, Barren, Berriketan, Kalaputxi eta Drogetenitturri). Bilbao: EHU/UPV, Argitalpen Zerbitzua.

AIESTARAN, Alazne (2010). Euskarazko herri-prentsaren irakurleen profila aztergai. In Uztaro, 74, 59-72.

AIESTARAN, Alazne et al. (2014). Kalitate-indizeak euskarazko kazetaritzan. En: Uztaro, nº 91, pp. 41-64.

ARANA et al. (2010). Euskarazko hedabideak. Bilbao: UPV/EHU.

BALLESTEROS, Cecilia (2012). Los ojos de la historia (reciente). En: AYESTARAN, Mikel. et al. (2012). Queremos saber. Cómo y por qué la crisis del periodismo nos afecta a todos. Barcelona: Debate.

BOGART, Leo (2004).Reflections on Content Quality in Newspapers. En: Newspapers Research Journal, nº 25(1), pp. 40-65.

CAMACHO, Idoia (2002). Herri aldizkarien funtzioa euskara normaltzeko prozesuan (1989-1999). Bilbao: EHU Argitalpen Zerbitzua.
DÍAZ NOCI, Javier (2012). Historia del periodismo vasco (1600-2010). In Mediateka 13, 1-261. Donostia: Revista de Estudios Vascos.

JARVIS, Jeff (2007). Newspapers in 2020. New architecture, news innovation, newspapers. [http.//buzzmachine.com/newspapers-in-2020/] 2014-10-20.

LEIVA, Ricardo; VARA-MIGUEL, Alfonso (2010): La estrategia 'freemium': Una alternativa para crear valor y cobrar por loscontenidos periodísticos especializados en Internet. En: QUESADA PEREZ, Montse. (ed) Internet como fuente generadora de contenidos especializados. Barcelona: Univ. Pompeu Fabra, pp. 338-355.

MARTINEZ ALBERTOS, José Luis (1998). El ocaso del periodismo (en papel). Madrid: CIMS.

MEYER, Philip (2004). The Vanishing Newspaper: Saving Journalism in the Information Age. Columbia: University of Missouri Press.

MORALES, Lymari (2013). U.S. Distrustin Media Hits New High Fewer Americans closely following political news now than inpreviou selection years. [http://www.gallup.com/poll/157589/distrust-media-hits-new-high.aspx] 2014-10-28.

NOBRE, José Manuel (2010). La Europa de los medios frente a la crisis. En: Infoamérica, 2, pp. 89-104. [http://www.infoamerica.org/icr/n02/nobre% 20_correia.pdf] 2014-10-22.

PABLOS DE, José Manuel; MATEOS, C. (2004). Estrategias informativas para acceder a un periodismo de calidad, enprensa y TV. Patologías y tabla de 'medicación' para recuperar la calidad en la prensa. En: Ámbitos, nº 11-12. pp. 341-365.

PÉREZ-LATRE, Francisco Javier; SÁNCHEZ-TABERNERO, Alfonso (2012). Innovación en los medios. La ruta del cambio. Pamplona: Eunsa.

PÉREZ-TORNERO, José Manuel (2008). Crisis y pérdida de confianza en los medios. [http://jmtornero.wordpress.com/2008/10/11/crisis-y-perdida-de-confianza-en-los-medios-i/] 2014-05-22.

PEW RESEARCH CENTER (2014). The revenue picture for American journalism, and how it is changing. Whasington. PewResearch Center.

PICARD, Robert (2004). Commercialism and newspaperquality. En: Newspaper Research Journal, nº 25(1), pp. 54-65.

RAMIREZ DE LA PISCINA, Txema et al. (2014a). Periodismo de calidad en tiempos de crisis: Un análisis de la evolución de la prensa europea de referencia (2001-2012). En: Revista Latina de Comunicación social, nº 69, pp. 248-274.

RAMIREZ DE LA PISCINA, Txema et al. (2014b). Differences between the quality of the printed version and online edition of the European reference press. Journalism, july 2014, pp. 1-24.

RAMIREZ DE LA PISCINA, Txema et al. (2015a). The future of Journalism: Who to believe?. En: Journalism Practice, february 2015, pp. 1-23.

RAMIREZ DE LA PISCINA, Txema et al. (2015b). Kazetaritzaren garabideak: Kalitatea, berrikuntza eta prestakuntza. En: Uztaro, nº 93, pp. 19-42.

RAMONET, Ignacio (2011). La explosión del periodismo. De los medios de masas a la masa de medios. Madrid: Clave intelectual.

REQUENA, Pilar (2012). El tiempo robado. En: AYESTARAN, Mikel et al. Queremos saber. Cómo y por qué la crisis del periodismo nos afecta a todos. Barcelona: Debate.

RODRIGUEZ COTO, Sandra (2012). Predicciones 2012: tendenciasenelperiodismo y losmedios[http://www.80grados.net/predicciones-2012-10-tendencias-en-el-periodismo-y-los-medios/] 2014-10-20.

SALAVERRÍA, Ramón (2012). Medios y periodistas, ¿un futuro compartido? En: Cuadernos de comunicacion Evoca, (El futuro del Periodismo), 7, pp. 11-15.

SMITH, Anthony (2010). El periódico que viene. Reconstrucción del escenario mediático. En: La crisis de la prensa. Infoamérica, Iberoamerican Communication Review, vol. 2, pp. 7-19.

STANDARD EUROBAROMETER 76 (2012). Media Use in the European Union. [http://ec.europa.eu/public_opinion/archives/eb/eb76/eb76_media_en.pdf] 2014-10-23.

STARR, Paul (2010). Menos prensa, máscorrupción. En:Iberoamerican Communication Review. La crisis de la prensa. Infoamérica, vol. 2. pp. 69-87.
WAN-IFRA World Association of Newspapers and News Publishers (2012): World Press Trends Report 2012.[http://www.wan-ifra.org/es/press-releases/2012/08/30/world-press-trends] 2014-11-23.

WIMMER, Roger; DOMINICK, Joseph (1996). La research científica de los medios de comunicación. Una introducción a sus métodos. Barcelona: Bosch.

ZABALETA, Iñaki (1997). Komunikazioaren eta ikerkuntzako metodologia. Bilbao: Udako Euskal Unibersitatea.

ZABALONDO, Beatriz (2011). El euskera en los medios-Los medios del euskera. In HABOUD, Marleen; OSTLER, Nicholas (ed.) Endangered Languages: Voices and Images / Voces e Imágenes de las Lenguas en Peligro. Bath: Foundation of Endangered Languages.

ZUBEROGOITIA, Aitor (2003): Euskararen presentzia gaur egungo prentsa elebidun abertzalean. Bilbao, UPV/EHU Argitalpen Zerbitzua.
Section
Articles