Analysis of a sequence of Salut les cubains (Agnès Varda, 1963): music and the shooting of photographs

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 17-11-2016
Jorge Oter González

Abstract

In several moments of its footage, Salut les cubains (Agnès Varda, 1963) adds to the particularities and characteristic limitations of the films that film photographs another connection, specifically with music. Close analysis of one of the sequences in which this connection takes place is accomplished in order to examine its functioning, reveal its structure, classify the different relations between image and sound along the sequence, and reconsider its relation to a referent bearing in mind the different choices in the film. 

How to Cite

Oter González, J. (2016). Analysis of a sequence of Salut les cubains (Agnès Varda, 1963): music and the shooting of photographs. ZER - Journal of Communication Studies, 21(41). https://doi.org/10.1387/zer.17260
Abstract 1324 | PDF (Español) Downloads 560 HTML (Español) Downloads 714 XML (Español) Downloads 117

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

References
Bastide, B. (1991). Agnès Varda photographe ou l'appretissage du regard. En: M. Estève, (ed.). Agnès Varda. París: Lettres modernes Minard.

Bastide, B. (1994). Filmographie. Documents réunis par Bernard Bastide. En: A. Varda. Varda par Agnès. París: Cahiers du cinéma.

Bazin, A. (2004). ¿Qué es el cine? Madrid: Rialp.

Chirollet, J-C. (1983). Esthétique du photoroman. París: Edilig.

Dreyer, S. (2009). Salut les cubains, une poétique du temoignage. En: A. Fiant, R. Hamery, É. Thouvenel (eds). Agnès Varda: le cinéma et au-delà. Rennes: Presses Universitaires de Rennes.

Fieschi, J-A.; Ollier, C. (1965). La grâce laïque, entretien avec Agnès Varda. Cahiers du cinéma, 165, 42-51.

Gitt, Robert (2001). Comentarios de la restauración (1998) por el crítico Charles Champlin y el experto de UCLA en restauración de películas Robert Gitt. En: F. Capra, (dir.). Horizontes perdidos (Lost Horizon). 128 min. Columbia Pictures, 1937. Madrid: Sony Pictures Home Entertainment. [DVD]

Grar, Kawthar (2010). Le médium photographique : un modèle processuel dans l'écriture cinématographique d'Agnès Varda dans le film Salut les cubains. Université du Québec à Montréal, Memoria de Trabajo de Fin de Máster: http://www.archipel.uqam.ca/3391/1/M11491.pdf

Horak, J-C. (1997). Making Images Move: Photographers and Avant-Garde Cinema. Washington, Londres: Smithsonian Institution.
Invernici, A. (2010). Filmografia. En: N. Falcinella, (ed.). Agnès Varda. Cinema senza tetto né legge. Recco-Genova: Le Mani.

Kline, T. J. (ed.) (2014). Agnès Varda: Interviews. Jackson: University Press of Mississippi.

Meini, T. (2003). El legendario ídolo del pueblo cubano. En: PUJOL, Jordi; MEINI, Tommy (eds.). Benny Moré. El legendario ídolo del pueblo cubano. Barcelona: Almendra Music. [Libreto de acompañamiento a MORÉ, Benny (2003). El legendario ídolo del pueblo cubano. Benny Moré y su Banda Gigante: grabaciones completas 1953-1960. Barcelona: Blue Moon]

Merino, I. (2012). Subjectivitat i autorepresentació en el cinema d'Agnès Varda. Universitat Pompeu Fabra, Tesis Doctoral: http://www.tdx.cat/bitstream/handle/10803/109378/tim.pdf?sequence=5

Odin, R. (1981). Le film de fiction menacé par la photographie et sauvé par la bande-son (à propos de la Jetée de Chris Marker). En: A. Gardies; F. Jost, D.Chateau, (dir.). Cinémas de la modernité: Films, théories : Colloque de Cerisy. París: Klincksieck.

Varda, A. (1990). Antologia. A. Varda par Agnès V. (segmento: "Il proceso realizzativo"). En: S. Cortellazzo, M. Marangi (eds.). Agnès Varda. Turín: Edizioni di Torino.

Varda, A. (1994). Varda par Agnès. París: Cahiers du cinéma.
Section
Articles