Audiovisual online journalism in Spain: from the television model to build an identity
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
Published
17-11-2016
Javier Mayoral Sánchez
Abstract
This paper analyzes 621 videos published during two weeks on the front pages or covers of five Spanish digital newspapers (abc.es, elconfidencial.com, elmundo.es, elpais.com and lavanguardia.com). The contents, genres, formats and structures of these videos have important singularities –both own and external production– in regard to the typical audiovisual production of television news. In addition to data from fieldwork, this study provides the ideas from audiovisual department heads about the role of video in digital media.
How to Cite
Mayoral Sánchez, J. (2016). Audiovisual online journalism in Spain: from the television model to build an identity. ZER - Journal of Communication Studies, 21(41). https://doi.org/10.1387/zer.17265
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
References
Aquino, R. et al. (2002). The European Multi Media Landscape Report. Heerlen: International Institute of Infonomics.
Berry, D. L. (1999). Comprehension and recall of internet news: a quantitative study of web page design. Annual Meeting of the Association for Education in Journalism and Mass Communication, 4-7 de agosto de 1999. Recuperado de http://eric.ed.gov/?id=ED434373.
Bock, May A. (2012). Video Journalism: Beyond the One-Man Band. Nueva York: Peter Lang.
Boczkowski, P. (2004). Digitizing the News. Innovation in online newspapers. Massachusetts: The MIT Press.
Bradshaw, P. y Rohumaa, L. (2011). The Online Journalism Handbook. Londres: Pearson Education Limited.
Canavilhas, J. (2007). Webnoticias. Propuesta de modelo periodístico para la www. Covilha: Livros Labcom.
Cassany, R. y otros (2013). El periodismo audiovisual en internet: funciones diferentes, vídeos diferentes. Quaders del CAC, 16(39).
Cebrián, M. (1998). Información televisiva. Mediaciones, contenidos, expresión y programación. Madrid: Editorial Síntesis.
Cottle, S. y Ashton, M. (1999). From BBC newsroom to BBC newscentre: on changing technology and journalist practices. Convergence: The journal of research into new media, 3(5).
Deuze, M. (2001). Online Journalism: Modelling the First Generation of News Media on the World Wide Web. First Monday, 10. Recuperado de http://firstmonday.org/article/view/893/802#author.
Deuze, M. (2003). The web and its journalisms: considering the consequences of different types of newsmedia online. New media & society, 2(5). Recuperado de http://www.multidesign.org/lib/Mark%2BDeuze%2B-%2BThe%2Bweb%2Band%2Bits%2Bjournalisms.pdf .
Deuze, M. (2004). What is Multimedia Journalism? Journalism Studies, 2(5).
Díaz Noci, J. (2001). La escritura digital: hipertexto y construcción del discurso informativo en el periodismo electrónico. Bilbao: Servicio Editorial de la Universidad del País Vasco.
Erdal, I. J. (2009). Repurposing of content in multi-platform news production. Journalism Practice, 2(3).
Fondevila, J. F. (2014). El uso de hipertexto, multimedia e interactividad en periodismo digital: propuesta metodológica y ranking de calidad. Zer, 19(36), 55-76. Recuperado de http://www.ehu.eus/zer/hemeroteca/pdfs/zer36-03-fondevila.pdf.
Greer, J. y Mensing, D. (2006). The evolution of online newspapers: a longitudinal content analysis, 1997-2003. En Li Xigen (ed.): Internet newspapers: the making of a mainstream medium. Lawrence Erlbaum Associates: New Jersey.
Guallar, J. (2008). Prensa digital en 2007. En Anuario ThinkEPI, 2008, número 2, Barcelona.
Guallar, J.; Rovira, C.; Ruiz, S. (2010). Multimedialidad en la prensa digital. Elementos multimedia y sistemas de recuperación en los principales diarios digitales españoles. El profesional de la información, 6(19).
Lancaster, K. (2012). Videojournalism on the web. Nueva York: Routledge.
Manovich, L. (2005). El lenguaje de los nuevos medios de comunicación. La imagen en la era digital. Barcelona: Paidós.
Marrero, L. (2008). El reportaje multimedia como género del periodismo digital actual. Acercamiento a sus rasgos formales y de contenido. Revista Latina de Comunicación Social, 63. Recuperado de http://www.revistalatinacs.org/08/29_40_Cuba/Liliam_Marrero.html.
Marshall, S. (2012). BreakingNews launches TV ticker app. En Journalism.co.uk, abril de 2012, Brighton. Recuperado de http://www.journalism.co.uk/news/breakingnews-samsung-tv-ticker-app/s2/a548825/.
Masip, P. (2010). El vídeo en los cibermedios: algunas certezas y muchas dudas. En Anuario ThinkEPI, 2020, volumen 4, Barcelona. Recuperado de http://www.thinkepi.net/el-video-en-los-cibermedios-algunas-certezas-y-muchas-dudas.
Masip, P. et al. (2010). Investigación internacional sobre ciberperiodismo: hipertexto, interactividad, multimedia y convergencia. El profesional de la información, 19(6). Recuperado de http://hdl.handle.net/10171/13561.
Masip, P.; MICÓ, J. Ll.; MESO, K. (2012). Periodismo multimedia en España. Análisis de los contenidos multimedia en la prensa digital. En III Congreso Internacional de la Asociación Española de Investigación de la Comunicación "Comunicación y riesgo. Tarragona, 18-20 de enero de 2012. Recuperado de http://www.aeic2012tarragona.org/comunicacions_cd/ok/100.pdf.
Mayoral, J. et al. (2008). Redacción periodística en televisión. Madrid: Síntesis.
Mayoral, J. y EDO, C. (2014). Evolución de la producción audiovisual en cinco cibermedios españoles. Fonseca, Journal of Communication, 9(9), 233-262.
Mayoral, J. y EDO, C. (2015). Towards a new audiovisual narrative: an analysis of videos published by five online Spanish newspapers. Communication & Society, 28(1), 145-164.
Micó, J. Ll. y MASIP, P. (2008a). Recursos multimedia en los cibermedios españoles. Trípodos, 23.
Micó, J. Ll.; MASIP, P. (2008b). Serveis i servituds digitals. Les eines tecnològiques de la vida quotidiana. Vic: Eumo Editorial.
Micó, J. Ll.; MASIP, P.; y BARBOSA, S. (2009). Models of business convergence in the information industry: A mapping of cases in Brazil and Spain. Brazilian journalism research, 5.
Murray, J. (1999). Hamlet en la holocubierta. El futuro de la narrativa en el ciberespacio. Barcelona: Paidós.
Neuberger, Ch. et al. (1998). Online. The future of newspapers? Germany's dailies on the world wide web. Journal of computer mediated communication, 1(4).
Nielsen, J. (1999). Designing Web Usability: The practice of simplicity. Indianápolis: New Riders Publishing.
Oliva, Ll. y Sitjà, X. (1992). Las noticias en televisión. Madrid: Instituto Oficial de Radio y Televisión.
Ortells-Badenes, S. (2016). Vídeos de producción propia en la prensa digital: buscando el equilibrio entre la calidad y la inmediatez. Revista Latina de Comunicación Social, 71, 1-14.
Pérez, G. (2003). Curso básico de periodismo audiovisual. Pamplona: Eunsa.
Russial, J. (2009). Growth of multimedia not extensive at newspapers. Newspaper research journal, 3(30).
Salaverría, R. (2005). Redacción periodística en internet. Pamplona: Eunsa.
Sundar, S. S. (2000). Multimedia effects on processing and perception of online news: a study of picture, audio and video downloads. Journalism and mass communication quarterly, 3(77).
Shultz, T. (1999). Interactive options in online journalism: a content analysis of 100 US newspapers. Journal of computer mediated communication, 1(5).
Thurman, N. y Lupton, B. (2008). Convergence calls: Multimedia storytelling at British news websites. Convergence: the international journal of research into new media technologies, 4(14).
Williams, A. y Franklin, B. (2007). Turning around the tanker: implementing Trinity Mirror's online strategy. Cardiff: Cardiff University.
Zamarra, M. M. (2010). El uso del audio y del vídeo en los ciberperiódicos. En M. CEBRIÁN (ed.). Desarrollos del periodismo en internet. Zamora: Comunicación Social.
Berry, D. L. (1999). Comprehension and recall of internet news: a quantitative study of web page design. Annual Meeting of the Association for Education in Journalism and Mass Communication, 4-7 de agosto de 1999. Recuperado de http://eric.ed.gov/?id=ED434373.
Bock, May A. (2012). Video Journalism: Beyond the One-Man Band. Nueva York: Peter Lang.
Boczkowski, P. (2004). Digitizing the News. Innovation in online newspapers. Massachusetts: The MIT Press.
Bradshaw, P. y Rohumaa, L. (2011). The Online Journalism Handbook. Londres: Pearson Education Limited.
Canavilhas, J. (2007). Webnoticias. Propuesta de modelo periodístico para la www. Covilha: Livros Labcom.
Cassany, R. y otros (2013). El periodismo audiovisual en internet: funciones diferentes, vídeos diferentes. Quaders del CAC, 16(39).
Cebrián, M. (1998). Información televisiva. Mediaciones, contenidos, expresión y programación. Madrid: Editorial Síntesis.
Cottle, S. y Ashton, M. (1999). From BBC newsroom to BBC newscentre: on changing technology and journalist practices. Convergence: The journal of research into new media, 3(5).
Deuze, M. (2001). Online Journalism: Modelling the First Generation of News Media on the World Wide Web. First Monday, 10. Recuperado de http://firstmonday.org/article/view/893/802#author.
Deuze, M. (2003). The web and its journalisms: considering the consequences of different types of newsmedia online. New media & society, 2(5). Recuperado de http://www.multidesign.org/lib/Mark%2BDeuze%2B-%2BThe%2Bweb%2Band%2Bits%2Bjournalisms.pdf .
Deuze, M. (2004). What is Multimedia Journalism? Journalism Studies, 2(5).
Díaz Noci, J. (2001). La escritura digital: hipertexto y construcción del discurso informativo en el periodismo electrónico. Bilbao: Servicio Editorial de la Universidad del País Vasco.
Erdal, I. J. (2009). Repurposing of content in multi-platform news production. Journalism Practice, 2(3).
Fondevila, J. F. (2014). El uso de hipertexto, multimedia e interactividad en periodismo digital: propuesta metodológica y ranking de calidad. Zer, 19(36), 55-76. Recuperado de http://www.ehu.eus/zer/hemeroteca/pdfs/zer36-03-fondevila.pdf.
Greer, J. y Mensing, D. (2006). The evolution of online newspapers: a longitudinal content analysis, 1997-2003. En Li Xigen (ed.): Internet newspapers: the making of a mainstream medium. Lawrence Erlbaum Associates: New Jersey.
Guallar, J. (2008). Prensa digital en 2007. En Anuario ThinkEPI, 2008, número 2, Barcelona.
Guallar, J.; Rovira, C.; Ruiz, S. (2010). Multimedialidad en la prensa digital. Elementos multimedia y sistemas de recuperación en los principales diarios digitales españoles. El profesional de la información, 6(19).
Lancaster, K. (2012). Videojournalism on the web. Nueva York: Routledge.
Manovich, L. (2005). El lenguaje de los nuevos medios de comunicación. La imagen en la era digital. Barcelona: Paidós.
Marrero, L. (2008). El reportaje multimedia como género del periodismo digital actual. Acercamiento a sus rasgos formales y de contenido. Revista Latina de Comunicación Social, 63. Recuperado de http://www.revistalatinacs.org/08/29_40_Cuba/Liliam_Marrero.html.
Marshall, S. (2012). BreakingNews launches TV ticker app. En Journalism.co.uk, abril de 2012, Brighton. Recuperado de http://www.journalism.co.uk/news/breakingnews-samsung-tv-ticker-app/s2/a548825/.
Masip, P. (2010). El vídeo en los cibermedios: algunas certezas y muchas dudas. En Anuario ThinkEPI, 2020, volumen 4, Barcelona. Recuperado de http://www.thinkepi.net/el-video-en-los-cibermedios-algunas-certezas-y-muchas-dudas.
Masip, P. et al. (2010). Investigación internacional sobre ciberperiodismo: hipertexto, interactividad, multimedia y convergencia. El profesional de la información, 19(6). Recuperado de http://hdl.handle.net/10171/13561.
Masip, P.; MICÓ, J. Ll.; MESO, K. (2012). Periodismo multimedia en España. Análisis de los contenidos multimedia en la prensa digital. En III Congreso Internacional de la Asociación Española de Investigación de la Comunicación "Comunicación y riesgo. Tarragona, 18-20 de enero de 2012. Recuperado de http://www.aeic2012tarragona.org/comunicacions_cd/ok/100.pdf.
Mayoral, J. et al. (2008). Redacción periodística en televisión. Madrid: Síntesis.
Mayoral, J. y EDO, C. (2014). Evolución de la producción audiovisual en cinco cibermedios españoles. Fonseca, Journal of Communication, 9(9), 233-262.
Mayoral, J. y EDO, C. (2015). Towards a new audiovisual narrative: an analysis of videos published by five online Spanish newspapers. Communication & Society, 28(1), 145-164.
Micó, J. Ll. y MASIP, P. (2008a). Recursos multimedia en los cibermedios españoles. Trípodos, 23.
Micó, J. Ll.; MASIP, P. (2008b). Serveis i servituds digitals. Les eines tecnològiques de la vida quotidiana. Vic: Eumo Editorial.
Micó, J. Ll.; MASIP, P.; y BARBOSA, S. (2009). Models of business convergence in the information industry: A mapping of cases in Brazil and Spain. Brazilian journalism research, 5.
Murray, J. (1999). Hamlet en la holocubierta. El futuro de la narrativa en el ciberespacio. Barcelona: Paidós.
Neuberger, Ch. et al. (1998). Online. The future of newspapers? Germany's dailies on the world wide web. Journal of computer mediated communication, 1(4).
Nielsen, J. (1999). Designing Web Usability: The practice of simplicity. Indianápolis: New Riders Publishing.
Oliva, Ll. y Sitjà, X. (1992). Las noticias en televisión. Madrid: Instituto Oficial de Radio y Televisión.
Ortells-Badenes, S. (2016). Vídeos de producción propia en la prensa digital: buscando el equilibrio entre la calidad y la inmediatez. Revista Latina de Comunicación Social, 71, 1-14.
Pérez, G. (2003). Curso básico de periodismo audiovisual. Pamplona: Eunsa.
Russial, J. (2009). Growth of multimedia not extensive at newspapers. Newspaper research journal, 3(30).
Salaverría, R. (2005). Redacción periodística en internet. Pamplona: Eunsa.
Sundar, S. S. (2000). Multimedia effects on processing and perception of online news: a study of picture, audio and video downloads. Journalism and mass communication quarterly, 3(77).
Shultz, T. (1999). Interactive options in online journalism: a content analysis of 100 US newspapers. Journal of computer mediated communication, 1(5).
Thurman, N. y Lupton, B. (2008). Convergence calls: Multimedia storytelling at British news websites. Convergence: the international journal of research into new media technologies, 4(14).
Williams, A. y Franklin, B. (2007). Turning around the tanker: implementing Trinity Mirror's online strategy. Cardiff: Cardiff University.
Zamarra, M. M. (2010). El uso del audio y del vídeo en los ciberperiódicos. En M. CEBRIÁN (ed.). Desarrollos del periodismo en internet. Zamora: Comunicación Social.
Issue
Section
Articles
(c) UPV/EHU Press