Media routines of Journalism interns: the case of Málaga

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 17-11-2016
Manuel García-Borrego Sergio Roses Campos

Abstract

This exploratory article describes the media routines of interns —a crucial stage in the training and socialization of professionals— in the Málaga main media. A questionnaire was submitted to 33 interns. The results indicate that students spend over six daily hours on their professional activity, in the newsroom or out of it, as teleworking is widespread in the majority of the collective, and produce around three pieces, generally multimedia. Furthermore, 20% of the trainees don't read the newspaper daily and 85% use social networks for professional purposes, which indicates a renewed praxis in young journalists with their sources and audience.

How to Cite

García-Borrego, M., & Roses Campos, S. (2016). Media routines of Journalism interns: the case of Málaga. ZER - Journal of Communication Studies, 21(41). https://doi.org/10.1387/zer.17267
Abstract 794 | PDF (Español) Downloads 572 HTML (Español) Downloads 728 XML (Español) Downloads 89

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

References
APM (2004-2014). Informe Anual de la Profesión Periodística. Madrid: Asociación de la Prensa de Madrid.

Casero-Ripollés, A. (2012). Más allá de los diarios: el consumo de noticias de los jóvenes en la era digital. Comunicar, 39, 151-158. http://dx.doi.org/10.3916/C39-2012-03-05

CIS (2014). Barómetro de diciembre de 2014. http://www.cis.es/cis/opencms/-Archivos/Marginales/3040_3059/3047/cru3047edad.html

Díaz Noci, J.; Meso, K.; Larrondo, A.; Salaverría, R.; y Sadaba, M. R. (2007). Presencia y uso de Internet en las redacciones de los diarios regionales vascos y navarros. Euskonews & Media, 384. http://www.euskonews.com/0383zbk/gaia38301es.html

FAPE (2016). Periodistas, 40. http://fape.es/wp-content/uploads/2016/04/Periosdistas40.pdf

García-Borrego, M. (2015). Los estudiantes en prácticas en los medios españoles: una revisión bibliográfica. Revista Opción, 31(4), 481-498. http://produccioncientificaluz.org/index.php/opcion/article/view/20565/20476

Humanes, M. L. y Roses, S. (2014). Valoración de los estudiantes sobre la enseñanza del Periodismo en España. Comunicar, 42, 181-188. http://www.revistacomunicar.com/verpdf.php?numero=42&articulo=42-2014-18

Lamuedra, M. (2007). Estudiantes de Periodismo y prácticas profesionales: el reto del aprendizaje. Comunicar, 28, 203-211. http://bit.ly/1ikfNY6

López, X. (2012). La formación de los periodistas para los entornos digitales actuales. Revista de Comunicación, 11, 178-195.

Masip, P. (2003). Presencia y uso de Internet en las redacciones catalanas. Zer, Revista de Estudios de Comunicación, 14. http://www.ehu.eus/zer/hemeroteca/pdfs/zer14-02-masip.pdf

Masip, P. y Micó-Sanz, J. L. (2009). El periodista polivalente en el marco de la convergencia empresarial. Quaderns del CAC, 31-32, 91-99. https://www.cac.cat/pfw_files/cma/recerca/quaderns_cac/Q31-32_Masip_ES.pdf

Mellado, C.; Hanusch, F.; Humanes, M. L.; Roses, S.; Pereira, F.; Yez, L.; De-León, S.; Márquez, M.; Subervi, F.; Wyss, V. (2013). The pre-socialization of future journalists. Journalism Studies, 14(6), 857-874. http://dx.doi.org/10.1080/1461670X.2012.746006

Pérez-Serrano, M. J.; Rodríguez-Barba, D. y Rodríguez-Pallares, M. (2015). Mercado de la Comunicación y estudiantes de Periodismo. Estructura de la demanda de perfiles profesionales. Revista Latina de Comunicación Social, 70, 209-229. http://dx.doi.org/10.4185/RLCS-2015-1043

Pestano, J. M.; Rodríguez Wangüemert, C.; y Del Ponti, P. (2011). Transformaciones en los modelos de formación de periodistas en España. El reto europeo. Estudios sobre el mensaje periodístico, 17(2), 401-415. http://dx.doi.org/10.5209/rev_ESMP.2011.v17.n2.38122.

Reese, S. (1999). Hacia una comprensión del periodista global. El modelo de investigación de 'jerarquía de influencias'. Comunicación y Sociedad, 12, 47-68. http://www.unav.es/fcom/comunicacionysociedad/es/articulo.php?art_id=131

Reese, S. (2007). "Journalism research and the hierarchy of influences model: a global perspective". Brazilian Journalism Research, 3, 29-42. http://bit.ly/1JBp2K2

Rosique, G. (2013). Los estudios universitarios de periodismo en España: la adaptación al EEES y la formación de periodistas en competencias digitales. Revista Internacional de Estudios sobre Sistemas Educativos, 1(1-2), 117-132. http://www.academia.edu/24153840/Los_estudios_universitarios_de_periodismo_en_España_la_adaptación_al_EEES_y_la_formación_de_periodistas_en_competencias_digitales

Rodríguez-Andrés, R. (2003). Características socio-demográficas y laborales de los periodistas españoles e índice de satisfacción profesional. Ámbitos, Revista Internacional de Comunicación, 9-10. http://grupo.us.es/grehcco/ambitos09-10/rodriguez.pdf.

Sánchez-García, Pilar (2016). Los efectos de la primera fase del EEES en la enseñanza del periodismo en España: mayor especialización y formación práctica. Communication & Society, 29(1), 125-143. http://www.unav.es/fcom/communication-society/descarga_doc.php?art_id=564.

Scolari, C. A.; Micó-Sanz, J. L.; Navarro-Guere, H.; Pardo-KuklisnkI, H. (2007). El periodista polivalente. Transformaciones en el perfil del periodista a partir de la digitalización de los medios audiovisuales catalanes. Zer, Revista de Estudios de Comunicación, 25, 37-60.

http://www.ehu.es/zer/hemeroteca/pdfs/zer25-02-scolari.pdf
Shoemaker, P. y Reese, S. (1996). Mediating the message: theories of influences on mass media content. Nueva York: Longman. https://journalism.utexas.edu/sites/journalism.utexas.edu/files/attachments/reese/mediating-the-message.pdf

Túñez, M. (1999). Producir noticias. Cómo se fabrica la realidad periodística. Santiago de Compostela: Tórculo.

Túñez, M. (2009). Jóvenes y prensa en papel en la era Internet. Estudio de hábitos de lectura, criterios de jerarquía de noticias, satisfacción con los contenidos informativos y ausencias temáticas. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 15, 503-524. http://revistas.ucm.es/index.php/ESMP/article/view/ESMP0909110503A/11761

Túñez, M. y Martínez-Solana, M. Y. (2014). Análisis del impacto de la función, las actitudes y las condiciones laborales del periodista en la producción de noticias: Hacia un periodismo de empresa. Zer, Revista de Estudios de Comunicación, 19(36), 169-182. http://www.ehu.eus/ojs/index.php/Zer/article/view/13486/12072
Section
Articles