The length of the shoot in the music video: towards a categorizing in the formal resources of the contemporary music video

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 12-06-2017
José Patricio Pérez Rufí Jennifer Rodríguez López

Abstract

This paper aims to discover usual practices in the filming and the edition on the current music video. Even if the format proposes a large range of possibilities, we consider that the formal options repetition could lead to formulate a code. We think that some shoots will be more frequent and that their length will be defined by the frame size, the possible changing in the frames by the camera motion and the represented action length with regard to the filmed action length. We will apply a content analysis on a music video sample.

How to Cite

Pérez Rufí, J. P., & Rodríguez López, J. (2017). The length of the shoot in the music video: towards a categorizing in the formal resources of the contemporary music video. ZER - Journal of Communication Studies, 22(42). https://doi.org/10.1387/zer.17796
Abstract 1677 | PDF (Español (España)) Downloads 1783 HTML (Español (España)) Downloads 387 XML (Español (España)) Downloads 188

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

References
Austerlitz, S. (2008). Money for Nothing. A History of the Music Video from the Beatles to the White Stripes. Londres: Continuum.

Beebe, R. y Middleton, J. (2007). Medium Cool: Music Videos from Soundies to Cellphones. Durham: Duke University Press Books.

Bordwell, D. (1996). La narración en el cine de ficción. Barcelona: Paidós.

Burch, N. (2006). El tragaluz del infinito. Madrid: Cátedra.

Casetti, F. y Di Chio, F. (1991). Cómo analizar un film. Barcelona: Paidós.

Cook, N. (2000). Analysis Musical Multimedia. Oxford: Oxford University Press.

Cutting, J. E., Brunick, K. L., Delong, J. E., Iricinschi, C. y Candan, A. (2011). Quicker, faster, darker: Changes in Hollywood film over 75 years. Iperception, 2(6), 569-576. doi: 10.1068/i0441aap

Chatman, S. (1990). Historia y discurso. La estructura narrativa en la novela y en el cine. Madrid: Taurus.

Durá, R. (1988). Los vídeo-clips: precedentes, orígenes y características. Valencia: Universidad Politécnica de Valencia.

Fandos, M. (1993). Una asignatura pendiente. El videoclip musical. Revista Comunicar, 1, 94-97. Recuperado de www.agifreu.com/docencia/lectures_obligatories/comunicar.pdf

Hanson, M. (2006). Reinventing Music Video. Next-Generation Directors, Their Inspiration and Work. Mies: Rotovision.

Jones, S. (2005). MTV: The Medium as the Message. Critical Studies in Media Communication, 22, 83-88. Recuperado de http://stevejones.me/pubs/2005/CSMC-MTV.pdf

Millerson, G. (1991). Técnicas de realización y producción en televisión. Madrid: Instituto Oficial de Radio Televisión.

Morales-Morante, L. F. (2009). La duración del plano a partir de la identificación de la información: referentes para la mejora del rendimiento del montaje. Palabra Clave, 12(1), 153-164.

Nedomasky, V. (2013). Music Video Editing Stats. VashiVisuals.com. Recuperado de http:// http://vashivisuals.com/music-video-editing-stats/

Pérez Rufí, J. P. (2009). El ritmo del spot de televisión actual. Narrativa audiovisual y categorías temporales en el palmarés del Festival Cannes Lions 2007. Zer, 14(27), 103-124.

Pérez Rufí, J. P. (2011). Recursos formales en el videoclip actual: la opción mainstream. Razón y palabra, 75. Recuperado de www.razonypalabra.org.mx/N/N75/varia_75/10_Perez_V75.pdf

Rodríguez-López, J. y Aguaded-Gómez, I. (2015). La cadena de valor del vídeo musical: el videoclip en el circuito comercial de las industrias culturales. adComunica, 9, 119-132.

Salt, B. (2006): Moving into Pictures. More on Film History, Style, and Analysis. Londres: Starword.

Sánchez Biosca, V. (1996). El montaje cinematográfico: teoría y análisis. Barcelona: Paidós.

Sedeño, A. M. (2008). La relación musicovisual en el videoclip: propuestas metodológicas y tipología. En: M. Aguilera, J. E. Adell I Pitarch, y A. M. Sedeño (coord.). Comunicación y música. Vol. 1. (pp. 121-140). Barcelona: Editorial UOC.

Sedeño-Valdellós, A. M., Rodríguez-López, J. y Roger-Acuña, S. (2016): El videoclip postelevisivo actual. Propuesta metodológica y análisis estético. Revista Latina de Comunicación Social, 71, 332-348. doi: 10.4185/RLCS-2016-1098

Selva, D. (2014). El videoclip. Comunicación comercial en la industria musical. Sevilla: Ediciones Alfar.

Tarín, M. (2012). La narrativa en el videoclip Knives Out, de Michel Gondry. Icono 14, 10(2), 148-167. Recuperado de http://www.icono14.net/ojs/index.php/icono14/article/view/482/365

Vernallis, C. (2004). Experiencing music video. New York: Columbia University Press.

Vernallis, C. (2013). Unruly Media. YouTube, Music Video, and the New Digital Cinema. Oxford: Oxford University Press.

Viñuela, E. (2008). La autoría en el vídeo musical: signo de identidad y estrategia comercial. Revista Garoza, 8, 235-247. Recuperado de http://webs.ono.com/garoza/G8-Vinuela.pdf

Viñuela, E. (2009). El videoclip en España (1980-1995): gesto audiovisual, discurso y mercado. Madrid: Instituto Complutense de Ciencias Musicales.
Section
Articles