Educating against post-truth. Information literacy as a strategy to make children resilient on digital consume

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 29-05-2020
Aina Fernandez Aragones
Enric Camon Luis

Abstract

In current context where post-truth and the spreading of fake news are giving importance to education systems to teaching on choosing and evaluating information sources, in this study are presented the results of a questionnaire of 228 students from 7 different schools. Comparing these data with what it is established in the ESO curriculum, and also with the learning obtained among their familiar’ environment and the extracurricular training proposals, it is observed that there is no critical attitude on selecting information for going on an investigation. For this reason, training activities for a critical use of information resources become relevant.

 

How to Cite

Fernandez Aragones, A., & Camon Luis, E. (2020). Educating against post-truth. Information literacy as a strategy to make children resilient on digital consume. ZER - Journal of Communication Studies, 25(48). https://doi.org/10.1387/zer.21576
Abstract 721 | PDF (Español) Downloads 334

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

Digital literacy, information literacy, information search, critical skill, critical consumption, secondary education.

References
Caamaño, F. J. S., Sanmamed, M. G., & Carril, P. C. M. (2018). El desarrollo de las ecologías de aprendizaje a través de las herramientas en línea. Revista Diálogo Educacional, 18(56), 128–148. https://doi.org/10.7213/1981-416x.18.056.ds06

Carrasco, R. F. (2003). Y FIABILIDAD DE LOS CONTENIDOS EN INTERNET, 75–80.

Codina, L. (2000). Evaluación de recursos digitales en línea. Revista Española de Documentación Científica, 23(1), 9–44.

Contreras Espinosa, R., Medina, I. G., & González, Z. (2015). Consumption of Digital Media by Children Consumo de Medios Digitales por niños y preadolescentes en Cataluña , España zer. Zer: Revista de Estudios de Comunicacion, 20(39), 145–162. https://doi.org/10.1387/zer.15529

Estudi sociodemogràfic i lingüístic de l'alumnat de 4t d'ESO de Catalunya : avaluació de l'educació secundària obligatòria 2006. (2008).

García Llorente, H. J., Martínez Abad, F., & Rodríguez Conde, M. J. (2019). Validación de un instrumento de evaluación de competencias informacionales autopercibidas en educación secundaria obligatoria. Anales de Documentación, 22(1). https://doi.org/10.6018/analesdoc.22.1.305641

Garmendia Larrañaga, M., Casado del Río, M. A., & Martinez, G. (2015). Parental mediation strategies in Spain : predicting factors for different strategies Estrategias de mediación parental en España : factores predictores para los diversos tipos de estrategias zer. Zer: Revista de Estudios de Comunicacion, 20(39), 13–27. https://doi.org/10.1387/zer.15513

Generalitat de Catalunya. (2013). Competències bàsiques de l ' àmbit digital Competències bàsiques de l ' àmbit digital.

González-Sanmamed, M., Sangrà, A., Souto-Seijo, A., & Estévez Blanco, I. (2018). Ecologías de aprendizaje en la Era Digital: desafíos para la Educación Superior. PUBLICACIONES, 48(1), 25–45. https://doi.org/10.30827/publicaciones.v48i1.7329

Hernández-Pérez, T., Pacios, A. R., Vianello, M., Aguilera Ortega, R., & Ramos Gorospe, M. (2011). La formación en alfabetización en información en las aulas universitarias: El caso de la UC3M. Scire, 17(2), 27–37.

José Gómez Hernández Gómez Hernández, P. A. (2017). A.9. Alfabetización informacional: cuestiones básicas.
Jung, I., & Latchem, C. (2011). A model for e-education: Extended teaching spaces and extended learning spaces. British Journal of Educational Technology. https://doi.org/10.1111/j.1467-8535.2009.00987.x

Lewandowsky, S., Ecker, U. K. H., & Cook, J. (2017). Beyond Misinformation: Understanding and Coping with the "Post-Truth" Era. Journal of Applied Research in Memory and Cognition, 6(4), 353–369. https://doi.org/10.1016/j.jarmac.2017.07.008

Martínez-Abad, F., Bielba-Calvo, M., & Herrera-García, M. E. (2017). Evaluación, formación e innovación en competencias informacionales para profesores y estudiantes de educación secundaria. Revista de Educacion, 2017(376), 110–129. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2017-376-346

Martínez Abad, F., & Rodríguez-Conde, M. J. (2013). Evaluación y Formación en Competencias Informacionales en la Educación Secundaria Obligatoria. Universidad de Salamanca.

Martínez Rodríguez, J. B., & Fernández Rodríguez, E. (1977-). (2018). Ecologías del aprendizaje : educación expandida en contextos múltiples. Ediciones Morata.

Park, Y., Jung, I., & Reeves, T. C. (2015). Learning from MOOCs: a qualitative case study from the learners' perspectives. Educational Media International. https://doi.org/10.1080/09523987.2015.1053286

Rocosa Alsina, B., Sangrà, A., & Cabrera Lanzo, N. (2018). La organización escolar y el desarrollo de la competencia de Aprender a Aprender. Revista de Estudios y Experiencias En Educación, 2, 31–51. https://doi.org/10.21703/rexe.Especial2

Roman, J. R. (2018). Una nueva concepción de escuela y aprendizaje, para una mayor equidad.

Jordi Riera Romaní. Sangrá Morer, A., Guitert Catasús, M., Romero Carbonell, M., Maina, M., Romeu Fontanillas, T., Pérez-Mateo Subirá, M., … González Sanmamed, M. (2013). Ecologías de aprendizaje a lo largo de la vida: contribuciones de las TIC al desarrollo profesional del profesorado. Creando Redes, Estableciendo Sinergias: La Contribución de La Investigación a La Educación. I Simposio Internacional REUNI+D.

Sureda-Negre, J., Comas-Forgas, R., & Oliver-Trobat, M. F. (2015). Plagio académico entre alumnado de secundaria y bachillerato : Diferencias en cuanto al género y la procrastinación. Comunicar Revista Científica de Comunicación y Educación, XXII(44), 103–111. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.3916/C44-2015-11 |

Taylor, S. J., Bogdan, R., & Piatigorsky, J. (1998). Introducción a los métodos cualitativos de investigación : la búsqueda de significados. Paidós.

Unesco. (2005). Directrius IFLA/UNESCO. Per a la biblioteca escolar.
Universitària, U. d'Alacant. B. (2014). Cómo evaluar la información encontrada.

Valles, M. S. (1997). Técnicas cualitativas de investigación social : reflexión metodológica y práctica profesional. Síntesis.

Vicario, M. Del, Bessi, A., Zollo, F., Petroni, F., Scala, A., Caldarelli, G., … Quattrociocchi, W. (2016). The spreading of misinformation online. Proceedings of the National Academy of Sciences, 113(3), 554–559. https://doi.org/10.1073/PNAS.1517441113

Wineburg, S., McGrew, S., Breakstone, J., Ortega, T., Problems, T., Bråten, I., … Of, T. H. E. B. (2016). Evaluating information: The cornerstone of civic online reasoning. Stanford History Education Group, 1–27. https://doi.org/http://doi.acm.org/10.1145/1329125.1329325
Section
Dossier