The videoscene screen: interface between presence and trace

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 30-11-2021
Gustavo Montes Rodríguez

Abstract

This research aims to determine the relationships that are established between presence and audiovisual image in the construction of a hybrid product, the videoscene play. The methodological design is based on approaches from André Bazin's audiovisual phenomenology and from theater theory to later establish a technical classification of the videoscene image. It is concluded that the screen functions as an interface that establishes the unity of meaning between the actor's body and his mirror image and enables the figurative expansion of characters, actions, space and time based on the fragmentation and flexibility of the audiovisual image.

How to Cite

Montes Rodríguez, G. (2021). The videoscene screen: interface between presence and trace. ZER - Journal of Communication Studies, 26(51). https://doi.org/10.1387/zer.22533
Abstract 212 | pdf (Español) Downloads 434

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

videoscene, character, screen, trace, hybridization, presence

References
Abirached, R. (1994). La crisis del personaje en el teatro moderno. Madrid: Asociación de Directores de Escena.

Auerbach, E. (1993). Mímesis. La representación de la realidad en la literatura occidental. México DF: Fondo de Cultura Económica.

Bazin, A. (2006). ¿Qué es el cine? Madrid: RIALP.

Benjamin, W. (1989). Discursos interrumpidos I. Madrid: Taurus.

Blas Brunel, A. E. (2006). Tecnología y gran espectáculo. ADE-Teatro Revista trimestral de la Asociación de Directores de Escena de España, 109, 54-69.

Casetti, F. y Di Chio, F. (1996). Cómo analizar un film. Barcelona: Paidós.

Diderot, D. (1995). La paradoja del comediante. Madrid: La Avispa.

Esqueda Verano, L. (2019). El cine como espejo diferido: el concepto de transferencia en André Bazin y Stanley Cavell. Palabra Clave, 22 (3), 1-27. doi: http://doi.org/ 10.5294/pacla.2019.22.3.4

Fouquet, L. (2006). Robert Lepage, l’horizon en images. Québec: Les 400 coups.

García Barrientos, J. L. (2001). Cómo se comenta una obra de teatro. Madrid: Síntesis.

García Jiménez, J. (2003). Narrativa Audiovisual. Madrid: Cátedra.

Gaudreault, A. y Jost, F. (2001). El relato cinematográfico. Barcelona: Paidós.

Iglesias Simón, P. (2008). Tentativas para una sistematización del uso del audiovisual en la puesta en escena. Acotaciones Revista de Investigación Teatral, e20, 47-82.

Melendres, J. (2005). Pantallas. ADE-Teatro Revista trimestral de la Asociación de Directores de Escena de España, 106, 64-67.

Metz, C. (2002). Ensayos sobre la significación en el cine (1964-1968), Vol. 1. Barcelona: Paidós.

Mitchell, W.J.T. (2020). ¿Qué quieren las imágenes? Vitoria: Sans Soleil.

Montes, G. (2015). Poética del drama videoescénico. La enunciación audiovisual en el teatro español. Tesis Doctoral. Universidad Complutense.

Morales Astola, R. (2003). La presencia del cine en el teatro. Sevilla: Alfar.

Pavis, P. (2002). Diccionario del teatro. Dramaturgia, estética, semiología. Barcelona: Paidós.

Paz-Gago, J. Mª (2006). La pantalla en escena. Las tendencias tecnológicas del teatro del siglo XXI. En J. Romera Castilla (coord..), Tendencias escénicas al inicio del siglo XXI (pp. 151-162). Madrid: Visor.

Quintana, À. (2011). Después del cine. Imagen y realidad en la era digital. Barcelona: Acantilado.

Scolari, C. A. (2004). Hacer clic. Hacia una sociosemiótica de las interacciones digitales. Barcelona: Gedisa.

Spang, K. (1991). Teoría del drama. Lectura y análisis de la obra teatral. Pamplona: Eunsa.

Thenon, L. (2005). Las dramaturgias y el desafío tecnológico. ADE-TEATRO Revista trimestral de la Asociación de Directores de Escena de España, 106, 42-48.
Section
Articles