Meta-fictional symmetries in Agustí Villaronga. Film analysis of ‘Aro Tolbukhin. In the Mind of the Killer’ (2002)

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 05-12-2023
Ignazio Gastaka Eguskiza

Abstract

This article makes a structuralist cinematographic analysis of the second half of Aro Tolbukhin. In the murderer's mind (Zimmermann, Racine & Villaronga, 2002), the medium-length film entitled 'The uninhabited dress'. In the first place, we will locate and enumerate the topics that the work deals with (what it says). Secondly, the way in which said content is expressed at the enunciative-cinematic level (how he says it) will be explained: maternal love, its influence on the psyche and violence as a sculptor of childhood are some of the topics called for in the narration, which fit perfectly with the rest of Villaronga's cinema. 

How to Cite

Gastaka Eguskiza, I. (2023). Meta-fictional symmetries in Agustí Villaronga. Film analysis of ‘Aro Tolbukhin. In the Mind of the Killer’ (2002). ZER - Journal of Communication Studies, 28(55), 285–304. https://doi.org/10.1387/zer.24678
Abstract 157 | pdf (Español) Downloads 139

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

Cinema, Spanish cinema, film analysis, Agustí Villaronga

References
Aldarondo, R. (29 de mayo de 2008). Aro Tolbukhin. En la mente del asesino. Fotogramas. https://acortar.link/TKexyj
Corral-Rey, M. (2016). Análisis de la sociedad de “Pa negre” (Agustí Villaronga, 2010) y los entornos rurales. Área Abierta. 16 (1), pp. 1-15. DOI: http://dx.doi.org/10.5209/rev_ARAB.2016.v16.n1.46954
Eco, M. (1993). Lector in fácula. La cooperación interpretativa en el texto narrativo. (1º edición en italiano: 1979). Barcelona: Paidós.
Galo, I. (26 Sep 2002). Provoca 'Aro Tolbukhin' reacciones encontradas. Palabra, https://ehu.idm.oclc.org/login?url=https://search.proquest.com/docvi ew/37739057 0?accountid=17248. Consultado el 5 de octubre de 2019.
Guarinos, V., & Jiménez-Varea, J. (2009). La fusión de los contrarios sobre falsos documentales y documentales dramatizados. Barcelona: Facultat de Comunicació Blanquerna, Universitat Ramon Llull. https://www.openaire.eu/search/publication? articleId=od3272::fb1ca2adf1932ce3ad272c1ce69e8f9d
Holland, J. (2002, Aro Tolbukhin. In the mind of a killer (Aro Tolbukhin. En la mente del asesino). Variety, 388, pp. 25. https://ehu.idm.oclc.org/login?url=https:// search.pro quest.com/docview/236396998?accountid=17248. Consultado el 4 de octubre de 2019.
Lazcano, H. (2002, 6). Va su 'mente asesina' por la concha de oro. El Norte. https: //ehu.id m.oclc.org/login?url=https://search.proquest.com/docvi ew/3 15844035?accountid=17248. Consultado el 4 de octubre de 2019.
Lagos, P. (2012). Primera Persona Singular. Estrategias de (auto)representación para modular el 'yo', en el cine de no ficción. Comunicación y Medios, (26), pp. 12 - 22. doi:10.5354/0719-1529.2013.25582
Melche, J. E. (2002, 7). Fábrica de luz/ Aro Tolbukhin: En la mente del asesino: El nuevo brujo de Blair. Palabra. https://ehu.idm.oclc.or g/login?url=http s://sear ch.proquest.com/docview/377454385?accountid=17248. Consultado el 6 de octubre de 2019
Möller, O. (2011). Tough act to follow. Film Comment, 47(4), pp. 14-15. https://ehu.idm.oclc.org/login?url=https://search.proquest.com/ docview/ 87889 4250?accountid=17248. Consultado el 4 de octubre de 2019.
Sanabria Shin, C. G. (2014). Aro Tolbukhin y la superposición de los niveles ficcionales. Comunicación y Sociedad, (22), pp. 137-157. https://dialnet.unirioja.es/ servlet/articulo?codigo=5320773&orden=0&info=link
Waugh, P. (1996). The Theory and Practice of Selfconscious Fiction. London: Routledge en Díaz, L. T. (2014). Transtextualidad y metaficción en el falso documental: el discurso autorreferencial en The Unmaking of. Comunicación y Sociedad, 27(4), pp. 113-129, https://ehu.idm.oclc.org/login?url=https://search.proqu est.com/ docvie w/1659732539?accountid=17248. Consultado el 5 de octubre de 2019.
Zumalde, I. (2021). Fondo, figuras y sentido. Cómo analizar imágenes y disfrutar en el intento. Madrid: Editorial Fragua.
Zunzunegui Díez, S. & Zumalde Arregi, I. (2014). Guía para escépticos. Avatares de la doble lectura modélica del discurso documental. Signa, (23), pp. 843-865, https://ehu.idm.oclc.org/login?url=https://search.proquest.com/docview/15272 39 071?a ccountid=17248. Consultado el 3 octubre de 2019.
Zunzunegui Díez, S. (2013). Analizar la narración: introducción a las formas narrativas. Madrid: Biblioteca nueva.
Section
Articles