Main contribution of Juan José Linares to popular traditional dance

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 2019-07-11
Estela Alarcón Rodríguez

Abstract

The choreographic composition, as it was configured in the works of the choreographers until 1996, produced multiple problems to the traditional folk dance. One of the most important, was the devastating result generated on its essential elements, reaching to distort their identity, style and differentiating characteristics. We found a new choreographic creation method presented by Juan José Linares Martiáñez (1933-2009), in Romance, based on the respect, conservation and maintenance of the most essential elements of popular traditional dance. In this article it is tried to extract by means of the analysis of the choreographic composition of Romance, the signs of identity, and differentiating characteristics present in the dances and dances of the work, to compare them with the signs of identity, and differentiating features that the dances and popular traditional dances. This comparative analytical work will lead us to the result provided by Juanjo Linares, a new choreographic language: the traditional scenic dance.

How to Cite

Alarcón Rodríguez, Estela. 2019. “Main Contribution of Juan José Linares to Popular Traditional Dance”. AusArt 7 (1). https://doi.org/10.1387/ausart.20653.
Abstract 452 | PDF (Español) Downloads 602 XML (Redalyc) (Español) Downloads 0 HTML (Redalyc) (Español) Downloads 0

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

POPULAR TRADITIONAL DANCE, SCENIC TRADITIONAL DANCE, NEW CHOREOGRAPHIC LANGUAGE, LINARES MARTIÁÑEZ, JUAN JOSÉ (1933-2009)

References
Alarcón Rodríguez, Estela. 2015. "Trabajo de recopilación, conservación y enseñanza de la danza tradicional por el maestro Juan José Linares Martiáñez". Tesis Univ. Rey Juan Carlos

Ballet Nacional de España. 1999. Ballet Nacional de España 20 años. Documentación y archivo, Luis González. Madrid: Ministerio de Educación y Cultura

Ballet Nacional de España. 2003. Ballet Nacional de España 25 años. Madrid: Ministerio de Educación, Cultura y Deporte

Caravantes García, Carlos María. 1984. "Folklore e Institucionalización". Revista Española de Antropología Americana 14: 165-74

Laban, Rudolf. (1948) 2004. Danza educativa moderna. Ed. corr. y ampl. por Lisa Ullmann; versión castellana de Amanda Ares Vidal. Barcelona: Paidós

Laban, Rudolf. (1950) 1987. El dominio del movimiento. Edición revisada y ampliada por Lisa Ullmann; traducido por Jorge Bonso. Madrid: Fundamentos

Linares Martiáñez, Juan José, 1996. "La danza tradicional: Sus formas y características; Diversidad y colorido; Indumentaria; Similitud y diferencias de unas regiones con otras; Su didáctica como disciplina". En I Congreso Nacional de Danza: Córdoba, 26-29 de abril, 70-78. Córdoba: AYG

Linares Martiáñez, Juan José. 1986. O baile en Galicia: Método de aprendizaxe. Vigo: Galaxia

Manfredi Cano, Domingo. 1955. Bailes regionales. Madrid: Publicaciones Españolas

Porro Fernández, Carlos Antonio. 2001. "Denominaciones locales y nombres de bailes y danzas tradicionales de Castilla y León en el siglo XX". Revista de Folklore 248: 45-72. http://www.cervantesvirtual.com/obra-visor/denominaciones-locales-y-nombres-de-bailes-y-danzas-tradicionales-de-castilla-y-leon-en-el-siglo-xx/html/
Section
Articles