Around the identity of the go-go dancer

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 2019-07-11
Sheila Portilla Prado

Abstract

The artwork 'Go-go dancing platform' (1991) created by Félix González-Torres leads us to think about some issues present not only in contemporary art, but also in today's society. By creating an artwork in which dance is the main subject, the artist addresses issues about the stereotypes created around masculine identity (and, especially, about the gay community), making the viewers think about them. Moreover, it brings up an analysis about the display of the artwork, because it breaks the barriers created inside the white cube in which contemporary art museums have become in the last few decades.

How to Cite

Portilla Prado, Sheila. 2019. “Around the Identity of the Go-Go Dancer”. AusArt 7 (1). https://doi.org/10.1387/ausart.20664.
Abstract 455 | PDF (Español) Downloads 817 XML (Redalyc) (Español) Downloads 0 HTML (Redalyc) (Español) Downloads 0

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

DANCE, CONTEMPORARY ART, IDENTITY, EXHIBITION, GONZÁLEZ-TORRES, FÉLIX (1957-1996)

References
Alba Pagán, Ester. 1996. "De amor y muerte: El arte en torno al SIDA". Ars Longa 7: 315-21

Aliaga, Juan Vicente. 1997. Bajo vientre: Representaciones de la sexualidad en la cultura y el arte contemporáneos. València: Generalitat

Bowman, Matthew. 2010. "On Félix González-Torres 'Specific objects without specific form'". Rebus 5 (Summer):94-108

De Naverán Urrutia, Isabel, ed. 2010. Hacer historia: Reflexiones desde la práctica de la danza. Autores, Rabuh Mroué et al. Barcelona: Mercat de les Flors

García Cortés, José Miguel, ed. 2002. Héroes caídos: Masculinidad y representación. Exposició organitzada per L'Espai d'Art Contemporani de Castelló... 26 d'abril-23 de juny. València: Generalitat

Gascón Navarro, Nieves. 2018. "Rompiendo los estereotipos de género y construyendo diversidad: Billy Elliot, una vez más". 20 Minutos, 7 sept. https://blogs.20minutos.es/1-de-cada-10/2018/09/07/7756/

González Torres, Félix. 2000. Félix González-Torres: Serpentine Gallery, 1 June-16 July. Curated by Lisa G. Corrin. London: Serpentine Gallery VV.AA

González Torres, Félix. 2016. Specific objects without specific form. Curated by Elena Filipovic; with Danh Vo, Carol Bove, Tino Sehgal. London: Koenig

Guasch, Anna Maria. 2000. El arte último del siglo XX: Del posminimalismo a lo multicultural. Madrid: Alianza

Hawley, Jane. 2011. "La mujer que dejó a Picasso". Traducción, Mirta Rosenberg. La Nación, 2 sept. https://www.lanacion.com.ar/1401927-la-mujer-que-dejo-a-picassoadios-a-la-mujer-flor

Hernández Navarro, Miguel Ángel. 2010. Robert Morris. Donostia-San Sebastián: Nerea

McEvilley, Thomas. 2011. "Introducción". En Dentro del cubo blanco: La ideología del espacio expositivo, Brian O'Doherty; traducción de Lena Peñate Spice. Murcia: Cendeac

Muñoz, José Esteban. 1999. Disidentifications: Queers of color and the performance of politics. Minneapolis MN: University of Minnesota

O'Doherty, Brian. 2011. Dentro del cubo blanco: La ideología del espacio expositivo. Traducción de Lena Peñate Spice. Murcia: Cendeac

Palmer, Judith. 2000. "Art? It boils down to a matter of taste". Independent, 17 feb. https://www.independent.co.uk/incoming/art-it-all-boils-down-to-amatter-of-taste-5370819.html

Pérez Royo, Victoria, 2010. "Replantear la historia de la danza desde el cuerpo". En Hacer historia: Reflexiones desde la práctica de la danza, Isabel de Naverán, ed., 53-66, Barcelona: Mercat de les Flors
Section
Articles