Signdance Space for diversity

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 2019-07-11
Rakel Rodríguez Ruiz

Abstract

Signdance is a way of expression that integrates communication and artistic creation in equal proportion, through the fusion of different dance styles with sign languages and international sign system. It is an end in itself and at the same time, a means to connect emotions and work together from diversity with different groups at risk of social exclusion. The main objective of this article is to show the inclusive work that Arymux Company carries out in their courses, workshops and shows through Signdance. This discipline is vehicle for integrate publics and languages and its purpose is to eliminate every communication barrier encountered by diverse groups and people of different ages and backgrounds with and without disabilities. Signdance is presented here as an accessible and integrative tool that promotes inclusion and respects differences.

How to Cite

Rodríguez Ruiz, Rakel. 2019. “Signdance: Space for Diversity”. AusArt 7 (1). https://doi.org/10.1387/ausart.20771.
Abstract 602 | PDF (Español) Downloads 268 XML (Redalyc) (Español) Downloads 0 HTML (Redalyc) (Español) Downloads 0

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

SIGNDANCE, DIVERSITY, ARYMUX (DANCE COMPANY), ACCESIBILITY, SIGN LANGUAGE

References
Arnheim Rudolf. 1993. Consideraciones sobre la educación artística. Traducción de Fernando Inglés Bonilla. Barcelona: Paidós

Condró, Lucas & Pablo Messiez. 2016. Asymmetrical-motion: Notas sobre pedagogía y movimiento. Prólogo de Claudia Faci. Madrid: Continta Me Tienes

García Cortés, José Miguel. 1996. El cuerpo mutilado: (La angustia de muerte en el arte). Valencia: Generalitat

Goldberg, RoseLee. (1988) 1996. Performance Art. London: Thames & Hudson

Laborit, Emmanuelle. (1994) 2001. El grito de la gaviota. Con la colaboración de Marie-Thérèse Cuny; traducción del francés por María José Buxó-Dulce Montesinos. Barcelona: Seix Barral

Maxwell, Donald.1993. "Entrevista con Louise Bourgeois". Kalias 10:104

Rodríguez Ruiz, Rakel. 2014. "La signodanza: Palabras en movimiento". En La investigación en danza en España, Bilbao 2014, III Congreso Nacional de Investigación en Danza, 149-59. València: Mahali

Rodríguez Ruiz, Rakel. 2015. "Bailando el silencio: La signodanza". AusArt 3(1): 118-29. http://www.ehu.eus/ojs/index.php/ausart/article/view/14424/13137)

Rodríguez Ruiz, Rakel. 2016. "Las emociones en la signodanza". En La Investigación en danza en España, Valencia 2016. IV Congreso Nacional de Investigación en Danza y I Internacional "La investigación en Danza", 355-64. València: Mahali

Sacks, Oliver. (1989) 1997. Veo una voz: Viaje al mundo de los sordos. Traducido del inglés por José Manuel Álvarez Flórez. Salamanca: Anaya

Trillos Leal, Laura Cristina. 2018. "La comunicación teatral con el público sordo: Retos y alcances del teatro de sordos y del teatro accesible". Monográfico "El cambio de paradigma en las escrituras dramáticas del siglo XXI", Pygmalion 9-10: 177-216
Section
Articles

Most read articles by the same author(s)