Emotional atlas of Bidasoa

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 2022-12-02
Helga Massetani Piemonte

Abstract

The research performed on the territory around the Bidasoa region, in which multiple political, linguistic and social characteristics converge in the years before, during and after the pandemic, has generated the inevitable task of highlighting the multiple discourses that coexisted and coexist around the region. A work that begins with a research and manifests itself as a piece of art elaborated through scientific processes and artistic reflections. This article offers a path from the conception of the idea of the project, the elaboration of the object of study, its methodology and its artistic process, culminating in the metamorphosis as a dynamic to approach the discourses from different perspectives.

How to Cite

Massetani Piemonte, Helga. 2022. “Emotional Atlas of Bidasoa”. AusArt 10 (2). https://doi.org/10.1387/ausart.23921.
Abstract 354 | PDF (Español) Downloads 376 HTML (Redalyc) (Español) Downloads 0 XML (Redalyc) (Español) Downloads 0

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

ART & ANTHROPOLOGY, CARTOGRAPHY, ATLAS, EMOTIONAL, LOWER BIDASOA (GUIPUZCOAN DISTRICT)

References
Brecht, Bertolt. (1947) 1980. Escritos sobre teatro. Traducción, selección y prólogo Genoveva Dieterich. Barcelona: Alba

Callejo Gallego, Javier, coord. 2009. Introducción a las técnicas de investigación social. Consuelo del Vid Cid el at. Madrid: Centro de Estudios Ramón Areces

Cejudo Mejías, Vanesa. 2020. “Mediación cultural, un ejercicio para posibilitar una cultura contemporánea”. Cultura y Ciudadanía. https://culturayciudadania.culturaydeporte.gob.es/dam/jcr:bd1d6f15-5adc-450a-89f7-06d2d7787072/Vanesa-Cejudo.pdf

Díaz Martínez, José Antonio & Rosa María Rodríguez Rodríguez, eds. 2018. Introducción a la sociología para ciencias sociales. Madrid: Universidad Nacional de Educación a Distancia

Didi Huberman, Georges. 2011. Atlas ou le gai savoir inquiet: L'oeil de l'histoire 3. Paris: Minuit

Fernández Parmo, Guido & María Cecilia Colombani. 2021. Impurezas: Trazos de una antropología filosófica. Buenos Aires: Prometeo

Foucault, Michel. (1969) 1972. Arqueología del saber. Traducción de Aurelio Garzón del Camino. Buenos Aires: Siglo XXI

García Canclini, Néstor. 2006. Diferentes, desiguales y desconectados: Mapas de la interculturalidad. Barcelona: Gedisa

Krauss, Rosalind. (1979) 2002. “La escultura en el campo expandido”. En La postmodernidad, Jean Baudrillard et al.; selección y prólogo de Hal Foster; traducción, Jordi Fibla, 59-74. Barcelona: Kairós

La Parra López, Emilio & Juan Francisco Fuentes. 2001. Historia universal del siglo XX: De la primera Guerra Mundial al ataque de las Torres Gemelas. Madrid: Síntesis

Ludueña Romandini, Fabián. 2021. "Georges Didi-Huberman y la perspectiva Warburguiana". Revista de Filosofía Universidad Iberoamericana, 53(151): 16-52. https://doi.org/10.48102/rdf.v53i151.121

Noain Maura, María José. 2020. Cartografía emocional del Bidasoa. Irun: Ayuntamiento de Irun

Rocher, Guy. (1968) 1987. Introducción a la sociología general. Versión castellana de José Pombo. Barcelona: Herder

Urueña Calderón, Juan Felipe. 2015. “El montaje en Aby Warburg y Walter Benjamin: Un método alternativo para la representación de la violencia”. Trabajo de grado, Magister en Filosofía, Univ. del Rosario (Bogotá). https://repository.urosario.edu.co/bitstream/handle/10336/11828/El-MONTAJE-EN-ABY-WARBURG-Y-WALTER-BENJAMIN.-UN-MeTODO-ALTERNATIVO-PARA-LA-REPRESENTACIoN-DE-LA-VIOLENCIA.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Zamora Chacartegui, Ane. 2014. “Ante la imagen y ante el tiempo: Aby Warburg en la visión de G. Didi-Huberman”. TFG Univ. Barcelona. http://diposit.ub.edu/dspace/bitstream/2445/66056/1/TFG_HA_Anne%20Zamora%20Chacartegui.pdf
Section
Articles