Artistic cartography as a visual medium of reflection to understand the reality
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
Abstract
In this paper we approach the research and creation of artistic cartographies as a therapeutic process and as a visual communication medium, but also as an effective educational methodology to reflect on and understand the reality, both individual and collective. For this purpose, we have carried out a study and analysis of three contemporary art projects in which we have worked, through drawing and painting practice, with textile techniques and materials such as: “Mappa” (Map) by Alighiero e Boetti, “Tirar del hilo” (Pulling the thread) by Sonia Navarro and “Guía psycogeográfica” (Psycogeographic guide) of the self-authored. A selection of artistic cartographies that, as references (artistic, conceptual and technical), help us to understand and learn the symbolic connotations of maps, colors, shapes and materials used in these works of art, which also generate knowledge (artistic and intellectual) with a strong reflective and critical sense.
How to Cite
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
ARTISTIC CARTOGRAPHIES, LIFE HISTORY, ARTISTIC RESEARCH-CREATION, ARTIST-EDUCATOR, ART EDUCATION
Augé, Marc. 1998. Las formas del olvido. Traducción, Mercedes Tricás Preckler & Gemma Andújar. Barcelona: Gedisa
Barone, Tom & Elliot Eisner. 2011. Arts based research. Thousand Oaks: Sage
Bauman, Zygmunt. (2007) 2017. Tiempos líquidos: Vivir en una época de incertidumbre. Traducción de Carmen Corral Barcelona: Tusquets
Bauman, Zygmunt. 2017. Reflexiones sobre un mundo líquido. Antonio Francisco Rodríguez Esteban, comp. Barcelona: Paidós
Boetti, Alighiero. 2011. “Estrategia de juego”. Texto, Lynne Cooke. Folleto de la exposición. Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía. https://www.museoreinasofia.es/sites/default/files/exposiciones/folletos/2011015-fol_es-001-alighiero%20boetti.pdf
Bourriaud, Nicolas. (1999) 2009. Formas de vida. El arte moderno y la invención de sí. Traducción, Carmen Rivera Parra. Murcia: Cendeac
Castelnovi, Michele. 2018. “Un mondo senza un centro: Note sulla proiezione di Narukawa (1999-2016) ‘Authagraph’”. “Storia della cartografia e cartografia storica”, número monográfico, Geotema 58: 159-163. https://www.ageiweb.it/geotema/wp-content/uploads/2019/07/GEOTEMA_58_2018_159_CASTELNOVI.pdf
Cerizza, Luca. 2008. Alighiero e Boetti: Mappa. London: Afterall
Chevalier, Jean, dir. (1969) 2018. Diccionario de los símbolos. Con la colaboración de Alain Gheerbrant; trad., Manuel Silvar & Arturo Rodríguez. Barcelona: Herder
De Diego Otero, Estrella. 2008. Contra el mapa: Disturbios en la geografía colonial de occidente. Madrid: Siruela
Feixa Pàmpols, Carles. 2018. La imaginación autobiográfica: Las historias de vida como herramienta de investigación. Con la colaboración de Mauricio Perondi, Guillermo Castro, Claudia Márquez, Alexandra Isaacs, Jorge Isaacs & Montserrat Iniesta. Barcelona: Gedisa
Furth, Gregg M. (1988) 1992. El secreto mundo de los dibujos: Sanar a través del arte. Traducción de Teresa Gottlieb. Barcelona: Luciérnaga
Heller, Eva. (2004) 2010. Psicología del color: Cómo actúan los colores sobre los sentimientos y la razón. Traducción de Joaquín Chamorro Mielke. Barcelona: Gustavo Gili
Krauss, Rosalind. (1979) 2002. “La escultura en el campo expandido”. En La postmodernidad, Jean Baudrillard et al.; selección y prólogo de Hal Foster; traducción, Jordi Fibla, 59-74. Barcelona: Kairós
Laignelet Sourdís, Víctor. 2003a. “Teorías del color: El mensaje cromático”. En Color reflexiones, comité ed., Sylvia Escobar Osorio & Manuel Santana; director ed., Jaime Melo Castiblanco, 8-21. Bogotá: Universidad Jorge Tadeo Lozano
Laignelet Sourdís, Víctor. 2003b. “La experiencia simbólica del color”. En Color reflexiones, comité ed., Sylvia Escobar Osorio & Manuel Santana; director ed., Jaime Melo Castiblanco, 108-119. Bogotá: Universidad Jorge Tadeo Lozano
López Fernández-Cao, Marián. 2011. Memoria, ausencia e identidad: El arte como terapia. Madrid: Eneida
López Ganet, Tiffany & José María Mesías Lema. 2021. “La autobiografía como metodología visual introspectiva en la investigación en educación artística”. Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación 8(1): 139-158. https://doi.org/10.17979/reipe.2021.8.1.8553
Martínez Morales, María. 2014. “Tejiendo espacios: Intervenciones artísticas como investigación educativa”. Tercio Creciente 3(1). https://revistaselectronicas.ujaen.es/index.php/RTC/article/view/3086
Mesías Lema, José María. 2019. Educación artística sensible. Barcelona: Graó
Mira Embed, Mara. 2013. “Manos a la aguja: Sonia Navarro convocó a mujeres de cuatro nacionalidades para generar un gran mural de hilo”. La Verdad, 21 ago. https://www.laverdad.es/murcia/v/20130814/volcado/manos-aguja-20130814.html
Navarro Peralta, Sonia. AA.VV. 2020. “Lindes, camino, memoria”. Catálogo de exposición. Comisarias, María de Corral & Lorena Martínez de Corral; textos, David Frutos et al. Murcia: Instituto de Industrias Culturales y de las Artes. http://www.salaveronicas.es/servlet/integra.servlets.Multimedias?METHOD=VERMULTIMEDIA_8119&nombre=SONIA_NAVARRO_BAJA.pdf
Ruiz Martínez, Nacho. (AA.VV). 2007. “Sonia Navarro”. En Salzillo 21, catálogo de la exposición, Sala Verónicas, 26 septiembre, 18 noviembre, artistas, José Manuel Ballester et al.; textos, Lorena Martínez de Corral & Cristóbal Belda Navarro, 110-117. Murcia: Dirección General de Bellas Artes y Bienes Culturales
Tomkins, Calvin. 2009. As vidas dos artistas. Tradução de Denise Bottmann. São Paulo: BEĨ
Zelanski, Paul & Mary Pat Fisher. (1999) 2001. Color. Traducción de la tercera edición inglesa, Guillermo S. Alonso. Madrid: Blume
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0)
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- for any purpose, even commercially.