A critical review of the western progress model Ecofeminism and Gabriela Bettini’s pictorial proposal
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
Abstract
This article proposes a reflection on the Western paradigm of progress, which historically has involved the exploitation of nature and the subordination of women. In order to tackle this question, it focuses on the analysis of the exhibition project «Raíces secundarias» (2022) by artist Gabriela Bettini, where she deals with the intersection between European colonialism in Latin America, the emergence of capitalism in the region, and the current crisis of natural resources. To contextualise this theme, the contributions of ecofeminist theorists such as Alicia H. Puleo, Vandana Shiva, and Yayo Herrero are drawn upon, who have analysed the existing relationships between the oppression of women and the degradation of nature. In conclusion, it’s suggested that Bettini’s pictorial proposal invites reconsideration of the relationship between human beings and nature, through overcoming the androcentric and anthropocentric slants of Western culture, in order to transition to a just and sustainable world.
How to Cite
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
CONTEMPORARY FIGURATIVE PAINTING, FEMALE ARTISTS, ECOFEMINISM, NATURE, BETTINI, GABRIELA (1977-)
Blas Brunel, Susana. 2019. «Los monocultivos de la mente». Texto de la Bienal Martínez Guerricabeitia. Gabrielabettini.com. https://files.cargocollective.com/713725/Susi-Blas_gabriela-betini.pdf
Herrero López, Yayo. 2011. «Propuestas ecofeministas para un sistema cargado de deudas». Revista de Economía Crítica 13: 30-54. https://revistaeconomiacritica.org/index.php/rec/article/view/521
Herrero López, Yayo. 2012. Gutxiagorekin ongi bizitzea: Justizia-irizpideekin, muga fisikoetara doitzea [Vivir bien con menos: Ajustarse a los límites físicos con criterios de justicia]. Bilbao: Manu Robles-Arangiz Institua
Herrero López, Yayo. 2015. «Apuntes introductorios sobre el ecofeminismo». Boletín del Centro de Documentación Hegoa 43. http://publicaciones.hegoa.ehu.es/es/publications/334
Herrero López, Yayo. 2020. «Entrevista a Yayo Herrero». Por Belén Romero Caballero & Jaime Vindel. Monográfico «La ecología política de las imágenes: Culturas de la energía y ecologías descoloniales» Re-visiones 10. http://www.re-visiones.net/index.php/RE-VISIONES/article/view/440/813
Mies, Maria & Vandana Shiva. 1998. La praxis del ecofeminismo: Biotecnología, consumo, reproducción. Trad. Mireia Bofill & Daniel Aguilar. Barcelona: Icaria
Mola Gutiérrez, Gala. 2023. «Gabriela Bettini, la artista multidisciplinar protagonista de los Premios Iberoamericanos de Mecenazgo». Revista AD, 29 marzo. https://www.revistaad.es/arte/articulos/gabriela-bettini-las-rozas-village
Puleo García, Alicia H. 2011. Ecofeminismo para otro mundo posible. Madrid: Cátedra
Puleo García, Alicia H. 2017. «¿Qué es el ecofeminismo?». Quaderns de la Mediterrània (25): 210-214. https://www.iemed.org/wp-content/uploads/2021/05/%C2%BFQue%CC%81-es-el-ecofeminismo_-1.pdf
Puleo García, Alicia H. 2019. Claves ecofeministas: Para rebeldes que aman a la Tierra y a los animales. Madrid: Plaza y Valdés
Serrano Ortiz de Solórzano, Blanca. 2022. «Gabriela Bettini, raíces secundarias». Gabrielabettini.com. https://files.cargocollective.com/713725/Serrano_Gabriela-Bettini---Sabrina-Amrani_-Essay.pdf
Shiva, Vandana. 1995. Abrazar la vida: Mujer, ecología y supervivencia. Traducción a cargo de Ana Elena Guyer & Beatriz Sosa Martínez. Madrid: Horas y Horas
Villanueva Lorenzana, Encina. 2019. «Encina Villanueva Lorenzana mirando a Gabriela Bettini». MMM (blog). http://mujeresmirandomujeres.com/gabriela-bettini-encina-villanueva-lorenzana/
Vozmediano, Elena. 2022. «Gabriela Bettini, naturaleza borrada». El Español, 10 mayo. https://www.elespanol.com/el-cultural/arte/20220510/gabriela-bettini-naturaleza-borrada/668933288_0.html
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0)
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- for any purpose, even commercially.