Valuiting the cooperation inter-managerial in small sized fi rms of the Murcia, Micro and e-Micro proyects (2002-2007)

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 18-09-2018
Antonio Juan Briones Peñalver Francisco Laborda Peñalver

Abstract

The theoretical mark of the work has as purpose to explain the cooperation processes designed for the small sized firms, with the purpose of establishing proposals and arguments for the formation of agreements, to identify the factors that affect the development of the same ones, as well as the systems of national, regional innovation and local for the animation of the cooperation among signatures. With it, he/she intends a methodology to promote the cooperation among small sized firms, coordinated by local agents and the public administration of the projects Micro and and-micro (2002-2007) of the city of Murcia. The hypotheses were contrasted following a descriptive model and contingency test, using 88 small sized firms of Murcia. One of the main results was to show that the local authorities have an important paper in the development of the innovation systems and the development of cooperation measures in small sized firms.

How to Cite

Briones Peñalver, A. J., & Laborda Peñalver, F. (2018). Valuiting the cooperation inter-managerial in small sized fi rms of the Murcia, Micro and e-Micro proyects (2002-2007). Cuadernos De Gestión, 8(1), 59–72. https://doi.org/10.5295/cdg.19113ab
Abstract 91 | PDF (Español) Downloads 54

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

Cooperation, innovation, grouping of local development, small sized firm

References
ADAMS, R.; BESSANT, J., Y PHELPS, R. (2006): «Innovation management measurement: a review», Internacional Journal of Management Reviews, vol. 8, nº 1, pp. 21-47.
ADOBOR, H. (2005): «Trust as sensemaking: the microdynamics of trust in interfi rm alliances», Journal of Business Research, vol. 58, pp. 330-337.
ARNOLD, E., Y KUHLMAN, S. (2001): RCN in the Norwgian Research and Innovation System, informe de base nº 12 de la evaluación del Consejo de Investigación de Noruega, Oslo: Ministerio de Ecuación, Investigación y Asuntos Religiosos del Reino de Noruega. Disponible en www.technopolis-group.com
ARNOLD, E., Y THURIAUX, B. (1997): «Developing Firms, Technological Capabilities», Informe para la OCDE, Brighton. Disponible en www.technopolis-group.com
ASHEIM, B. (2005): «Knowledge bases and regional innovation systems: comparing nordic clusters», Research Policy, vol. 34 (8), pp. 1173-1190.
BADARACCO, J.L. (1992): Alianzas Estratégicas, Ed. McGraw Hill, Madrid.
BELL, G. (2005): «Research notes and commentaries: clusters, networks, and fi rms innovativeness», Strategic Management Journal, vol. 26, nº 3, marzo, pp. 287-296.
BUENO, E.; RODRÍGUEZ, O., Y SALMADOR, M.P. (2003): «El capital social en la sociedad del conocimiento: estado del arte y evidencia empírica», XII Congreso AECA, septiembre, Cádiz.
CASANI, F. (1996): «La naturaleza de la cooperación empresarial: delimitación del concepto y principales enfoques teóricos». Dirección y Organización, nº 17, pp. 67-77.
CONTRACTOR, F.J., Y RA, W. (2002): «How knowledge attributes infl uence alliance governance choice», Journal of International Management, vol. 8, nº 1, pp. 11-27.
COOKE, P. (2001): «Regional innovation systems, clusters, and knowledge economy», Centre for Advanced Studies, University of Wales, Oxford University Press.
DUSSAUGE, P. (2004): «Asymmetric performance: the market share impact of scale and link alliances in the global auto industry», Strategic Management Journal, vol. 25, nº 7, julio, pp. 701-712.
DYER, J.H.; KALE, P., Y SINGH, H. (2005): «Cuándo aliarse y cuándo adquirir empresas», Harvard Deusto Business Review, nº 131, enero, pp. 71-79.
ESCRIBÁ, A., Y MENGUZZATO, M. (1999): «Determinantes y efectos del comportamiento cooperativo de los socios en las alianzas entre empresas», Revista ICADE, vol. 48, pp. 25-43.
FERNÁNDEZ, D. (2006): «El director de sistemas como impulsor de la innovación en la empresa», Universia Business Review, 3º trimestre, nº 11, pp. 104-111.
FERNÁNDEZ-SÁNCHEZ, E. (1996): Innovación tecnológica y alianzas estratégicas. Factores clave de la competencia. Cívitas. Madrid.
GARCÍA-CANAL, E. (1992).- Acuerdos de cooperación entre empresas en España 1986-1989. Análisis desde la economía de la organización. Tesis Doctoral. Servicio de Publicaciones de la Universidad de Oviedo.
GARCÍA-CANAL, E. (1996): «El estudio de las alianzas y relaciones interorganizativas en la dirección de empresas: tendencias actuales», Revista Europea de Dirección y Economía de la Empresa, vol. 5, nº 3, pp. 109-132.
GOÑI, J.J. (2006): «Herramientas para la innovación regional: el impulso desde la administración a las Pymes», Tecnimap, Sevilla, 30 de mayo a 2 de junio.
GULATI, R. (1998): «Alliances and networks», Strategic Management Journal, vol. 19, pp. 293-317.
GULATI, R., NORIA, N., Y ZAHEER, A. (2000): «Strategic networks», Strategic Management Journal, nº 21, pp. 203-215.
IMAI, K., E ITAMI, H. (1984): «Interpenetración of organization and market», International of Industrial Organitation, nº 2, pp. 285-310.
INKPEN, A.C., Y TSANG, E.W.K. (2005): «Social capital, networks, and knowledge transfer», Academy of Management Review, vol. 30, nº 1, pp. 146-166.
LI, L. (2005): «The effects of trust and shared vision on inward knowledge transfer in subsidiaries intra-an inter-organizational relationships», International Business Review, vol. 14, nº 1, febrero, pp. 77-95.
LUNDVALL, B. (1985): Product Innovation and User-Producer Interaction. Aalborg, Denmark: Aalborg University Press.
LUNDVALL, B. (1998): «Why study national systems and national styles of innovation?», Technology Analysis & Strategic Management, vol. 10 (4), pp. 407.
LUNDVALL, B. (1999): «National business systems and national systems of innovation», International Studies of Management & Organization, vol. 29 (2), pp. 60-77.
MALAVER, F., Y VARGAS, M. (2004): «Los procesos de innovación en la industria colombiana: resultados de un estudio de casos», Cuadernos de Administración, vol. 17 (28), pp. 9-51.
MARCH, I. (2003): «La medición del desempeño ante la innovación mediante el uso de indicadores y macroindicadores», Revista de Investigación en Gestión de la Innovación y Tecnología, nº 20, diciembre de 2003. Disponible en http://www.madrimasd.org/revista/revista20/tribuna/tribuna2.asp
MENGUZZATO, M. (1992): La cooperación empresarial. Análisis de un proceso. IMPIVA. Valencia.
MENGUZZATO, M. (1995): «La triple lógica de las alianzas estratégicas». En Navas López, J.E. (Coordinador): Dirección de empresas de los noventa. Homenaje al profesor Marcial-Jesús López Moreno. Cívitas. Madrid, pp. 503-523.
MONTORO, A., Y MORA, E.M. (2004): «El rendimiento de las relaciones de cooperación: un enfoque basado en el logro de objetivos», XIV Congreso ACEDE, Septiembre, Murcia.
NORMAN, P.M. (2002): «Protección del conocimiento en las alianzas estratégicas», Harvard Deusto Business Review, nº 108, mayo-junio, pp. 46-57.
REUER, J., Y ARIÑO, A. (2003): «Strategic alliances as contractual forms», Academy of Management Best Paper Proceedings.
RHEE, M. (2004): «Network updating and exploratory learning environment», Journal of Management Studies, vol. 41, nº 6, septiembre, pp. 933-949.
SCHUMPETER, J. (1939): Business Cycles: a theoretical, historical and statistical analysis of the capitalist process, Ed. Mc Graw Hill, Nueva York.
TEECE, D., Y PISANO, G. (1994): «The dynamic capabilities of fi rms: an introduction», Industrial and Corporate Change, vol. 3(3), pp. 537-556.
TIDD, J. (2001): «Innovation management in context: environment, organization and performance» International Journal of Management Review, vol. 3 (3), pp. 169-183.
TIDD, J., Y BODLEY, K. (2002): «The infl uence of Project novelty on the new product development process», R&D Management, vol. 32 (2), pp. 127-138.
TIDD, J.; BESSANT, Y K. PAVITT (1997): Managing Innovation. Integrating Technological Market, Wiley, Gran Bretaña.
WILLIAMSON, O.E. (1985): «The Economic Institution of Capitalism: Firms, Market, Relational Contracting». The Free Press. Mc Millan. Nueva York.
WRIGHT, M.; FILATOTCHEV, I.; HOSKISSON, R.E., Y PENG, M.W. (2005) : «Strategy research in emerging economies: challenging the conventional wisdom», Journal of Management Studies, vol. 42, nº 1, enero, pp. 1-32.
ZHAO, Z.; ANAND, J., Y WILL, M. (2005) : «A dual networks perspective on inter-organizational transfer of R&D Capabilities: international joint ventures in the chinese automotive industry», Journal of Management Studies, vol. 42, nº 1, enero, pp. 127-160.
Section
Articles