Internationalization of production at the shipbuilding industry

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 18-09-2018
Manuel Guisado Tato Carlos Ferro Soto Mercedes Vila Alonso

Abstract

The internationalization of the production of the naval factories comes impelled by the possibilities that the new construction techniques open up to the disintegration of the productive processes. Also, the advances of the technologies of the information and communication reduce the inconveniences of the localization of activities in different centers located in geographically distant areas. Also, the depreciation of the costs of transport subtracts importance to the obstacles of the displacement of the parts of the ship among the different construction points. In spite of it, in the naval sector whose habitual objective market is the world, the internationalization of the production turns out to be a less frequent practice.

Then, in this work we pursue to identify the keys that govern the contemporary processes of internationalization in general and those of internationalization of the production in the naval factories in particular, making mention to the experiences undertaken by Spanish shipbuilders.

How to Cite

Guisado Tato, M., Ferro Soto, C., & Vila Alonso, M. (2018). Internationalization of production at the shipbuilding industry. Cuadernos De Gestión, 5(2), 15–28. https://doi.org/10.5295/cdg.19177mg
Abstract 91 | PDF (Español) Downloads 190

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

internationalization strategies, localization of the production, naval industry, territory advantages

References
CASAS TEJEDOR, J. (2002): «Soñando futuro. Comentarios sobre el quinto informe de la Comisión sobre la situación de la construcción naval en el mundo», Ingeniería Naval, septiembre, pp. 1080-1084.
CHAN, S.H.; KENSINGER, A.J.; KEOWN, A. y MARTIN, J.D. (1997): «Do Strategic Alliances Create Value?». Journal of Financial Economics, vol. 46, pp. 199-221.
DAVIDOW, W.H. y MALONE, M.S. (1992): The virtual corporation, Nueva York, Harper Collins.
ESTEBAN PEREZ, J. (2004): «Tecnología, investigación, desarrollo y otras cosas en la construcción naval», Ingeniería Naval, enero, pp. 91-94.
GERENCIA DEL SECTOR NAVAL (2004): Informe Anual de la Gerencia del Sector Naval (Junio 2004), http:\www.gernaval.com.
GUISADO TATO, M. (2202): Internacionalización de la Empresa. Estrategias de Entrada en los Mercados Extranjeros, Madrid, Ediciones Pirámide.
GUISADO TATO, M. (2003): Estrategias de Multinacionalización y Políticas de Empresa, Madrid, Ediciones Pirámide.
GUISADO TATO, M.; VILA ALONSO, M. y FERRO SOTO, C. (2004): «Structural analysis of the shipbuilding industry based on transaction cost theory», International Journal of Services Technology and Management, vol. 5, n.º 4, pp. 372-384.
GUPTA, A. K. y GOVINDARAJAN, V. (2001): «Converting global presence into global competitive advantage», Academy of Management Executive, vol.15, n.º 2, pp. 45-56.
HUTT, M.D.; STAFFORD, E.R.; WALKER, B.A. y REINGEN, P.H. (2000): «Case study: defining the strategic alliance», Sloan Management Review, vol. 41, n.º 2, pp. 51-62.
INGENIERÍA NAVAL (2003); «Leader SHIP 2015: Panorama de la construcción naval en el año 2015», Ingeniería Naval, junio, pp. 667-670.
MERCHAN, H. y SCHENDEL, D. (2000): «How “”do International Joint Ventures Create Shareholder Value?», Strategic Management Journal, vol. 21, pp. 723-737.
PEREZ GARCÍA, J.E. (2000): «La construcción naval en el cambio de siglo. ¿Siempre a vueltas con la crisis?», Ingeniería Naval, octubre, pp. 1043-1049.
QUILEZ CERDA, J. (2003): «Sobre la competencia desleal, excesos de capacidad y deslocalización de la construcción naval», Ingeniería Naval, septiembre, pp. 999-1002.
TODD, D. (1985): The World Shipbuilding Industry, Nueva York, St. Martin’s Press.
Section
Articles