A specific case in tourism marketing: Rural tourism in the Basque Country
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
Abstract
Rural tourism in the Basque Country, which began in 1988, is a way of tourism developed in the rural environment. It develops in agrarian explotations, and it´s leaded by farmers, who combine their traditional activity with giving another services.
Marketing aplication in this kind of tourism has been very limited, and it´s been directed by Autonomic Administration. Since 1999, the Basque Association of Agrarian Tourism Explotations Owners, «Nekazalturismoa», has the challenge of impulsing this activity, in which, the consumer orientation has the priority in order to be competitive. All of that must be done respecting the social, cultural and economic environment. Also, to reach this objective, all the participants, both public and private institutions, have to work together in marketing and management subjects.
How to Cite
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Tourist marketing, agrotourism, rural tourism, associationism
BIGNE ALCAÑIZ, J.E. (1996): «Turismo y marketing en España. Análisis del estado de la cuestión y perspectivas de futuro». Estudios Turísticos, n.º 129, pp. 105-127.
CAMISÓN, C. y MONFORT MIR, V.M. (1996): «La calidad en el turismo: balance y perspectiva de la investigación (1)». Estudios Turísticos, n.º 128, pp. 129-161.
CISNEROS GARRIDO, G. (1990): «Posicionamiento estratégico y gestión de marcas turísticas». Papers de Turisme, n.º 4, pp. 5-24.
CROSBY, A. (1993): Desarrollo turístico sostenible en el medio rural. Madrid. Centro Europeo de Formación Ambiental y Turística.
ESTEBAN TALAYA, A. (1996): «El marketing turístico: la orientación de la actividad hacia el consumidor» en Pedreño Muñoz, A. y Monfort Mir, V.M.: Introducción a la economía del turismo en España. Madrid. Cívitas, pp. 243-273.
GOBIERNO VASCO. VICECONSEJERÍA DE TURISMO. (2000): Informe del Turismo Vasco 1999. Viajes de Negocios. Vitoria.
GÓMEZ GÓMEZ, M.J. (1999): «Sistemas de Calidad para Casas Rurales». Estudios Turísticos, n.º 139, pp. 89-94.
KOTLER, P.; BOWEN, J. y MAKENS, J. (1997): Mercadotecnia para hotelería y turismo. México. Prentice Hall.
LORENZO PEÑA, A.V. (1994): «Turismo rural: mito o esperanza del medio rural». Boletín económico de Andalucía, n.º 17, pp. 32-44.
MARTÍN VALLES, D. (1999): «Calidad en los servicios. Una aproximación metodológica». Estudios Turísticos, n.º 139, pp. 15-33.
McINTOSH, R.W.; GOELDNER, C.R. y RITCHIE, J.R.B. (1999): Turismo. Planeación, administración y perspectivas. Mexico. Limusa.
MEDIANO SERRANO, L. (2000): «Marketing turístico» en AGUIRRE GARCÍA, M.S. (coord.): Marketing en sectores específicos. Madrid. Pirámide, pp. 161-195.
MUÑOZ OÑATE, F. (1994): Marketing turístico. Madrid. Centro de Estudios Ramón Areces.
NEKAZALTURISMOA: Asociación de propietarios de agroturismos del País Vasco: material diverso.
RUIZ, A.V.; VÁZQUEZ, R. y DÍAZ, A.M. (1995): «La calidad percibida del servicio en establecimientos hoteleros de turismo rural». Papers de Turisme, n.º 19, pp. 17-33.
SECRETARÍA DE ESTADO DE COMERCIO, TURISMO y PYMES. DIRECCIÓN GENERAL DE TURISMO (1999): Plan de Calidad turística Española. Sistema de Calidad para Casas Rurales.
TRAVERSO CORTÉS, J. (1996): «Comunicación interpretativa: variable clave en el marketingmix de las empresas de turismo rural». Estudios Turísticos, n.º 130, pp. 37-50.
VALDÉS PELÁEZ, L. y RUIZ VEGA, A.V. (coord.): Turismo y promoción de destinos turísticos: implicaciones empresariales. Gijón. Universidad de Oviedo.
VALLS, J.F. (1996): Las claves del mercado turístico. Bilbao. Deusto Turismo.
VÁZQUEZ CASIELLES, R. y TRESPALACIOS GUTIÉRREZ, J.A. (1994): Marketing: estrategias y aplicaciones sectoriales. Madrid. Civitas.
Authors retain copyright of its works. Management Letters/Cuadernos de Gestión publications are licensed under Creative Commons license CC-BY-NC-ND, granting open access rights to society.
Specifically, CC-BY-NC-ND license permits any kind of use, distribution, publicize and copy the article, as long as the original author and source are properly recognized and for Non Commercial purposes.
The author can use the article freely always indicating that it has been published in Management Letters/Cuadernos de Gestión. Any re-edition of the article must be approved by the journal editorial team.