Public art as an educational space Production, mediation and reception in the Basque Country and Navarra

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 2014-06-01
José Cruz Arrillaga

Abstract

Many cities and regions have now begun to pay more attention to their public spaces since, in an attempt to improve their cultural image, local institutions have erected works of art in them. The Autonomous Regions of the Basque Country and Navarre are examples of this increased interest in public art. Although democracy helped alleviate some of the after-effects of the policies enacted by Franco's dictatorship, few art-oriented cultural policies have been implemented in these two regions with the aim of establishing a political-cultural project model capable of enabling the full, well-rounded development of the human per­sonality. In a culturally critical moment such as the one we are currently in, my aim is to address the chal­lenge of rethinking cultural mediation and the uses and roles that public art should play in individual training and education. To this end, the paper analyses some of the most emblematic projects instigated by some of the administrations in the Autonomous Regions of the Basque Country and Navarre, and studies the rela­tionships which are generated between those participating in the public sculpture framework: producers, mediators and receivers. The first part of the paper examines some specific examples in which artists and policy-makers have played a key role in planning and generating public art projects with the aim of fulfilling an educational, training-based and or outreach function. The second part, in contrast, proposes a series of guidelines aimed at optimising the way in which art is displayed and viewed in public areas.

How to Cite

Cruz Arrillaga, José. 2014. “Public Art As an Educational Space: Production, Mediation and Reception in the Basque Country and Navarra”. AusArt 2 (1). https://doi.org/10.1387/ausart.11487.
Abstract 1578 | PDF (Español) Downloads 3856

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

BASQUE COUNTRY, NAVARRA, PUBLIC ART, AESTHETIC EDUCATION, CULTURAL POLICY

References
Arnaiz Gomez, Ana, Jabier Elorriaga Orive, Xabier Laka Antxustegi & Javier Moreno Martínez. 2001. “De modernidades y de oportunidades: La escultura pública en el País Vasco”. “Arte público”, número monográfico Cimal 54: 61-9

Asensio Brouard, Miquel & Elena Pol Méndez. 2002. Nuevos escenarios en educación: Aprendizaje informal sobre el patrimonio, los museos y la ciudad. Buenos Aires: Aique

Barañano Letamendia, Kosme María de, ed. 2000. 50 años de escultura pública en el País Vasco (1945-1997). Celia Rodríguez Pelaz et al. Bilbao: Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea

Bruner, Jerome Seymour. 1997. La educación puerta de la cultura. Traducción, Félix Día. Madrid: Visor

Buren, Daniel. 2007. “Can art get down from its pedestal and rise to street level?”. En Sculpture projects Münster 07, edited by Brigitte Franzen, Kasper König & Carina Plath, 482-507. Köln: Walther König

Calaf Masachs, Roser. 2003. “Aprender arte en la ciudad: Sensibilizar hacia el respeto y la valoración del patrimonio urbano”. En Arte para todos: Miradas para enseñar y aprender el patrimonio, Roser Calaf i Masachs, coord., 103-35. Gijón: Trea

Cruz Arrillaga, José Javier. 2010. “La escultura pública de las comunidades del País Vasco y Navarra como medio para la educación estética como medio para la educación estética (1975-2000)”. Tesis Univ. del País Vasco

Debray, Régis. 2001. Introducción a la mediología. Traducción de Núria Pujol i Valls. Barcelona: Paidós

Expósito Prieto, Marcelo et al. 2010. Los nuevos productivismos. Barcelona: Museu d'Art Contemporani de Barcelona

Fernández Quesada, Blanca. 1999. “Nuevos lugares de intervención: Intervenciones artísticas en el espacio urbano como una de las salidas a los circuitos convencionales: Estados Unidos (1965-1995)”. Tesis Univ. Barcelona

García López, Rafaela. 1986. “Problemas relativos a la delimitación de los elementos básicos de la acción educativa”. En Conceptos y propuestas, Pilar Aznar Minguet, José Luis Castillejo Brull et al. València: Nau

Guasch Ferrer, Anna María. 2011. Arte y archivo, 1920-2010: Genealogías, tipologías y discontinuidades. Madrid: Akal

Jameson, Fredric. (1989) 2008. El posmodernismo o La lógica cultural del capitalismo avanzado. Traducción de José Luis Pardo Torío. Barcelona: Paidós

Jiménez Jiménez, José. 1998. “Más allá de la contemplación estética”. En El nuevo espectador, José Jiménez, coord., 17-29. Madrid: Visor

Krauss, Rosalind. (1977) 2002. Pasajes de la escultura moderna. Traducción, Alfredo Brotons Muñoz. Madrid: Akal

Lacy, Suzanne. 1995. “Cultural pilgrimages and metaphoric journeys”. En Mapping the terrain: New genre public art, edited by Susanne Lacy, 19-49. Seatle: Bay

Maderuelo Raso, Javier. 2001. “El arte de hacer ciudad”. En Arte público: Naturaleza y ciudad, Javier Maderuelo ed.; Xerardo Estévez et al., 15-52. Lanzarote: Fundación César Manrique

Muruzábal del Solar, José María. 2010. “Escultura pública en Navarra: Catálogo y estudio (1800-2008)”. Tesis Univ. de Navarra

Muruzábal del Solar, José María. 2011. “Espacios de cultura en torno a la escultura pública en Navarra (1975-2009)”. “VII Congreso General de Historia de Navarra”, número monográfico Príncipe de Viana 72(253): 547-60

Rancière, Jacques. 2002. La división de lo sensible: Estética y política. Traducción, Antonio Fernández Lera. Salamanca: Consorcio Salamanca

Sobrino Manzanares, María Luisa. 1999. Escultura contemporánea en el espacio urbano: Transformaciones, ubicaciones y recepción pública. Santiago de Compostela: Electa

Todorov, Tzvetan. (1995) 2000. Los abusos de la memoria. Traducción de Miguel Salazar. Barcelona: Paidós

Trilla Bernet, Jaume. 1993. Otras educaciones: Animación sociocultural, formación de adultos y ciudad educativa. Barcelona: Anthropos
Section
Articles