The abstract matter configured in the statue as common and popular
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
Abstract
The aesthetic thinking of the basque sculptor Jorge Oteiza (1908-2003) is based on the abstract and statue notions. Both are linked to the method or the Molecular Aesthetic Equation that this artist suggest as a tool to realize of the nature of an artwork, also referred as statue or Aesthetic Being. The first interest, the abstract, allude to the plastic that the artwork contains, in which the popular of a subject is resolved, his town and period, and for his configuration he suggest the collision of two ontological worlds, the real and the ideal. The second interest, the statue, apart from the abstract matter, will need a third ontological world, the vital. The sculptor understands that the artist´s work is developed in two phases, one of creation and the other of application. He will propose for the second phase to recognise the abstract matter which is built in the first phase in order to apply in the daily life. The thesis of the article suggest to open the possibility to another operation which mantain at the shared space the vital for the configuration of the statue, in which we will approach basing in the jondo issue.
How to Cite
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
OTEIZA, JORGE (1908-2003), ABSTRACTION, STATUE, POPULAR, POLITICS
Bados Iparraguirre, Ángel. 2010. "El laboratorio experimental (o el trazo del escultor)" En Oteiza y la crisis de la modernidad. 2010. Alzuza: Fundación Museo Jorge Oteiza
Cimorra, Clemente. 1943. El cante jondo : origen y realidad folklórica. Buenos Aires: Schapire
Didi-Huberman, George. 2008. El bailaor de soledades. Valencia: Pre-textos
[Falla, Manuel de?] [García Lorca, Federico?]. 1922. El "cante jondo" (cante primitivo andaluz): Sus orígenes; Sus valores musicales; Su influencia en el arte musical europeo. Granada: Urania
García Lorca, Federico. (1933). 1994. "Juego y teoría del duende : 1933". En Obras .6, Prosa 1, Primeras prosas, conferencias, conferencias-recitales… edición de Miguel García Posada. Madrid: Akal
García Lorca, Federico. (1921) 2013. Poema del cante jondo. Madrid: Alianza
Guasch, Anna Maria. 2008. Un nuevo paso en la genealogía de lo abstracto : lo dinámico y lo vital : la "Escultura dinámica" de Jorge Oteiza. Alzuza: Fundación Museo Jorge Oteiza
Moraza, Juan Luis. 2010. "Proyecto como crisis" en Oteiza y la crisis de la modernidad. 2010. Alzuza: Fundación Museo Jorge Oteiza
Oteiza, Jorge. 1951. "La investigación abstracta en la escultura actual" en Revista Nacional de Arquitectura, 120, Madrid
Oteiza, Jorge. 1952. Interpretación estética de la estatuaria megalítica americana. Madrid: Cultura Hispánica
Oteiza, Jorge. 1963. Quousque Tandem…! Ensayo de interpretación estética del alma vasca. San Sebastián: Auñamendi
Oteiza, Jorge. 1983. Ejercicios espirituales en un túnel. De antropología vasca y nuestra recuperación política como estética aplicada. San Sebastián: Hordago
Oteiza, Jorge. 1990. Ley de los cambios. Zarautz: Tristán-Deche Arte Contemporáneo
Oteiza, Jorge. 1992. Itziar, Elegía y otros poemas. Pamplona: Pamiela
Oteiza, Jorge. 1997. Goya mañana : el realismo inmóvil. El Greco. Goya. Picasso. Alzuza: Fundación Museo Jorge Oteiza
Oteiza, Jorge. 1999. "Frisos bajo la nieve" en La piedra acontecida. Zarautz: Itzarpena
Sáez de Gorbea, Xabier. 2006. Las medallas de Oteiza. Memoria y revisión. Alzuza: Fundación Museo Jorge Oteiza
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0)
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- for any purpose, even commercially.