The abstract matter configured in the statue as common and popular
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
Abstract
The aesthetic thinking of the basque sculptor Jorge Oteiza (1908-2003) is based on the 'abstract' and 'statue' notions. Both are linked to the method or the 'molecular aesthetic equation' that this artist suggest as a tool to realize of the nature of an artwork, also referred as 'statue' or 'aesthetic being'. The first interest, the 'abstract', allude to the plastic that the artwork contains, in which the popular of a subject is resolved, his town and period, and for his configuration he suggest the collision of two ontological worlds, the real and the 'ideal'. The second interest, the 'statue', apart from the 'abstract matter', will need a third ontological world, the 'vital'. The sculptor understands that the artist´s work is developed in two phases, one of creation and the other of application. He will propose for the second phase to recognise the 'abstract matter' which is built in the first phase in order to apply in the daily life. The thesis of the article suggest to open the possibility to another operation which mantain at the shared space the 'vital' for the configuration of the 'statue', in which we will approach basing in the 'jondo' issue.
How to Cite
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
ABSTRACTION, STATUE, POPULAR, POLITICS, OTEIZA, JORGE (1908-2003)
Bados Iparraguirre, Ángel. 2010. «El laboratorio experimental (o el trazo del escultor)». En Oteiza y la crisis de la modernidad. Alzuza: Fundación Museo Jorge Oteiza
Cimorra, Clemente. 1943. El cante jondo: Origen y realidad folklórica. Buenos Aires: Schapire
Didi-Huberman, George. 2008. El bailaor de soledades. Valencia: Pre-textos
El 'cante jondo' (Cante primitivo andaluz): Sus orígenes, sus valores musicales, su influencia en el arte musical europeo. Publicado en el primer concurso de cante jondo, organizado por el Centro Artístico de Granada, Corpus Christi 13 y 14 junio. Granada: Urania
García Lorca, Federico. (1933) 1994. "Juego y teoría del duende : 1933". En Obras .6, Prosa 1, Primeras prosas, conferencias, conferencias-recitales… edición de Miguel García Posada. Madrid: Akal
García Lorca, Federico. (1921) 2013. Poema del cante jondo. Madrid: Alianza
Guasch, Anna Maria. 2008. Un nuevo paso en la genealogía de lo abstracto : lo dinámico y lo vital : la "Escultura dinámica" de Jorge Oteiza. Alzuza: Fundación Museo Jorge Oteiza
Moraza, Juan Luis. 2010. «Proyecto como crisis». En Oteiza y la crisis de la modernidad [Oteiza eta modernitatearen krisialdia], 1er Congreso Internacional Jorge Oteiza, 21-24 de octubre de 2008 [1. Jorge Oteiza Nazioarteko kongresua, 2008ko urriaren 21etik 24ra]. Alzuza: Fundación Museo Jorge Oteiza
Oteiza, Jorge. 1951. «La investigación abstracta en la escultura actual». Revista Nacional de Arquitectura 120
Oteiza, Jorge. 1952. Interpretación estética de la estatuaria megalítica americana; Carta a los artistas de América sobre el arte nuevo en la postguerra. Prólogo de Abel Naranjo Villegas. Madrid: Cultura Hispánica
Oteiza, Jorge. 1963. Quousque Tandem…! Ensayo de interpretación estética del alma vasca, su origen en el cromlech neolítico y su restablecimiento por el arte contemporáneo. San Sebastián: Auñamendi
Oteiza, Jorge. 1983. Ejercicios espirituales en un túnel: En busca y encuentro de nuestra identidad perdida; De antropología estética vasca y nuestra recuperación política como estética aplicadaa. San Sebastián: Hordago
Oteiza, Jorge. 1990. Ley de los cambios. Zarautz: Tristán-Deche Arte Contemporáneo
Oteiza, Jorge. 1992. Itziar; Elegía, y otros poemas. Pamplona: Pamiela
Oteiza, Jorge. 1997. Goya mañana: El realismo inmóvil; El Greco. Goya. Picasso. Alzuza: Fundación Museo Jorge Oteiza
Oteiza, Jorge. 1999. «Frisos bajo la nieve». En La Jorge Oteiza, la piedra acontecida, Carlos Aurtenetxe; estampas originales de Jorge Oteiza. San Sebastián: Bermingham
Sáez de Gorbea, Xabier. 2006. Las medallas de Oteiza: Memoria y revisión. Alzuza: Fundación Museo Jorge Oteiza

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0)
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- for any purpose, even commercially.
https://orcid.org/0000-0002-6755-6332