The abstract matter configured in the statue as common and popular

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 2015-01-01
David Pavo Cuadrado

Abstract

The aesthetic thinking of the basque sculptor Jorge Oteiza (1908-2003) is based on the 'abstract' and 'statue' notions. Both are linked to the method or the 'molecular aesthetic equation' that this artist suggest as a tool to realize of the nature of an artwork, also referred as 'statue' or 'aesthetic being'. The first interest, the 'abstract', allude to the plastic that the artwork contains, in which the popular of a subject is resolved, his town and period, and for his configuration he suggest the collision of two ontological worlds, the real and the 'ideal'. The second interest, the 'statue', apart from the 'abstract matter', will need a third ontological world, the 'vital'. The sculptor understands that the artist´s work is developed in two phases, one of creation and the other of application. He will propose for the second phase to recognise the 'abstract matter' which is built in the first phase in order to apply in the daily life. The thesis of the article suggest to open the possibility to another operation which mantain at the shared space the 'vital' for the configuration of the 'statue', in which we will approach basing in the 'jondo' issue.

How to Cite

Pavo Cuadrado, David. 2015. “The Abstract Matter Configured in the Statue As Common and Popular”. AusArt 2 (2). https://doi.org/10.1387/ausart.14021.
Abstract 712 | PDF (Español (España)) Downloads 606

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

ABSTRACTION, STATUE, POPULAR, POLITICS, OTEIZA, JORGE (1908-2003)

References
Arnaiz Gómez, Ana, Jabier Elorriaga Oribe, Xabier Laka Antxustegi & Jabier Moreno Martínez. 2010. «Una propuesta moderna en la crisis de la modernidad: Monumento a José Batlle y Ordónez 1957-1964, Jorge Oteiza y Roberto Puig». En Oteiza y la crisis de la modernidad. Alzuza: Fundación Museo Jorge Oteiza

Bados Iparraguirre, Ángel. 2010. «El laboratorio experimental (o el trazo del escultor)». En Oteiza y la crisis de la modernidad. Alzuza: Fundación Museo Jorge Oteiza

Cimorra, Clemente. 1943. El cante jondo: Origen y realidad folklórica. Buenos Aires: Schapire

Didi-Huberman, George. 2008. El bailaor de soledades. Valencia: Pre-textos

El 'cante jondo' (Cante primitivo andaluz): Sus orígenes, sus valores musicales, su influencia en el arte musical europeo. Publicado en el primer concurso de cante jondo, organizado por el Centro Artístico de Granada, Corpus Christi 13 y 14 junio. Granada: Urania

García Lorca, Federico. (1933) 1994. "Juego y teoría del duende : 1933". En Obras .6, Prosa 1, Primeras prosas, conferencias, conferencias-recitales… edición de Miguel García Posada. Madrid: Akal

García Lorca, Federico. (1921) 2013. Poema del cante jondo. Madrid: Alianza

Guasch, Anna Maria. 2008. Un nuevo paso en la genealogía de lo abstracto : lo dinámico y lo vital : la "Escultura dinámica" de Jorge Oteiza. Alzuza: Fundación Museo Jorge Oteiza

Moraza, Juan Luis. 2010. «Proyecto como crisis». En Oteiza y la crisis de la modernidad [Oteiza eta modernitatearen krisialdia], 1er Congreso Internacional Jorge Oteiza, 21-24 de octubre de 2008 [1. Jorge Oteiza Nazioarteko kongresua, 2008ko urriaren 21etik 24ra]. Alzuza: Fundación Museo Jorge Oteiza

Oteiza, Jorge. 1951. «La investigación abstracta en la escultura actual». Revista Nacional de Arquitectura 120

Oteiza, Jorge. 1952. Interpretación estética de la estatuaria megalítica americana; Carta a los artistas de América sobre el arte nuevo en la postguerra. Prólogo de Abel Naranjo Villegas. Madrid: Cultura Hispánica

Oteiza, Jorge. 1963. Quousque Tandem…! Ensayo de interpretación estética del alma vasca, su origen en el cromlech neolítico y su restablecimiento por el arte contemporáneo. San Sebastián: Auñamendi

Oteiza, Jorge. 1983. Ejercicios espirituales en un túnel: En busca y encuentro de nuestra identidad perdida; De antropología estética vasca y nuestra recuperación política como estética aplicadaa. San Sebastián: Hordago

Oteiza, Jorge. 1990. Ley de los cambios. Zarautz: Tristán-Deche Arte Contemporáneo

Oteiza, Jorge. 1992. Itziar; Elegía, y otros poemas. Pamplona: Pamiela

Oteiza, Jorge. 1997. Goya mañana: El realismo inmóvil; El Greco. Goya. Picasso. Alzuza: Fundación Museo Jorge Oteiza

Oteiza, Jorge. 1999. «Frisos bajo la nieve». En La Jorge Oteiza, la piedra acontecida, Carlos Aurtenetxe; estampas originales de Jorge Oteiza. San Sebastián: Bermingham

Sáez de Gorbea, Xabier. 2006. Las medallas de Oteiza: Memoria y revisión. Alzuza: Fundación Museo Jorge Oteiza
Section
Articles

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.