Dance, perfect ally of the past
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
Published
2015-07-13
Isabel de Naverán Urrutia
Abstract
The present essay shows three aspects of reconstructed choreographies done on the last few years: the first one deals with the controversies of reconstruction itself; that is, with the impossibility to get back the History of dance as it was. The second one tackles archive in relation to body as an entity that saves some kind of corporeal memory; so it has to do as well with the status of the document regarding truth and with the biographic aspects of the collective history. And the third, in addition to the already mentioned, aims at understanding the physical effects of a singular experience that takes place when a dancer practices a body technique of a different time and context from hers.
How to Cite
de Naverán Urrutia, Isabel. 2015. “Dance, Perfect Ally of the past”. AusArt 3 (1). https://doi.org/10.1387/ausart.14400.
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Keywords
DANCE, RECONSTRUCTION, MEMORY, ARCHIVE
References
De Soto, Olga. 2010. "Diario de abordo". Pp. 125-134 en Hacer Historia: reflexiones desde la práctica de la danza, Isabel de Naverán, ed., CdL#3 Danza y Pensamiento. Barcelona: Mercat de les Flors
Fernández Polanco, Aurora. 2013. "Fabrications: Image(s) Mon amour." Pp. 10-59 en Image(s) mon amour: Fabrications. Madrid: CA2M
Foster, Hal. 2004. "An archival impulse". October 110(Autumm): 3-22
Jansa, Janez. 2010. "Reconstrucción 2: Sobre las reconstrucciones de Pupilija, papá Pupilo y Pupilcecs y Monument G". Pp. 85-113 en Hacer Historia. Reflexiones desde la práctica de la danza, Isabel de Naverán ed., CdL#3 Danza y Pensamiento. Barcelona: Mercat de les Flors
Lepecki, André. 2010. "El cuerpo como archivo: El deseo de recreación y las supervivencias de las danzas". Pp. 61-82 en Lecturas sobre danza y coreografía. Editado por Isabel de Naverán y Amparo Écija. Madrid: Artea
Mroué, Rabih. 2013. Image(s) mon amour: Fabrications. Madrid: CA2M
Pérez Royo, Victoria. 2010. "Replantear la historia de la danza desde el cuerpo". Pp. 53-68 en Hacer Historia: Reflexiones desde la práctica de la danza, Isabel de Naverán ed., CdL#3 Danza y Pensamiento. Barcelona: Mercat de les Flors
Fernández Polanco, Aurora. 2013. "Fabrications: Image(s) Mon amour." Pp. 10-59 en Image(s) mon amour: Fabrications. Madrid: CA2M
Foster, Hal. 2004. "An archival impulse". October 110(Autumm): 3-22
Jansa, Janez. 2010. "Reconstrucción 2: Sobre las reconstrucciones de Pupilija, papá Pupilo y Pupilcecs y Monument G". Pp. 85-113 en Hacer Historia. Reflexiones desde la práctica de la danza, Isabel de Naverán ed., CdL#3 Danza y Pensamiento. Barcelona: Mercat de les Flors
Lepecki, André. 2010. "El cuerpo como archivo: El deseo de recreación y las supervivencias de las danzas". Pp. 61-82 en Lecturas sobre danza y coreografía. Editado por Isabel de Naverán y Amparo Écija. Madrid: Artea
Mroué, Rabih. 2013. Image(s) mon amour: Fabrications. Madrid: CA2M
Pérez Royo, Victoria. 2010. "Replantear la historia de la danza desde el cuerpo". Pp. 53-68 en Hacer Historia: Reflexiones desde la práctica de la danza, Isabel de Naverán ed., CdL#3 Danza y Pensamiento. Barcelona: Mercat de les Flors
Section
Articles
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0)
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- for any purpose, even commercially.