The integration of emotional competences in the curriculum of the regulated teachings of Dance of the Basque Country
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
Published
2015-07-14
Edurne Martínez Hervías
Clara Urdangarin Liebaert
Abstract
Dance formal education build their teaching methodology on an almost non-existent emotional education. The integration of emotional competencies in the teaching of this artistic and educational discipline is vital. We analyze the DECREE 404/2013, of 30 August, establishing the curriculum of elementary Dance education, and the DECREE 252/2007 of 26 December, establishing the curriculum of professional Dance education developed by the Basque Government. We note that both allude to the development of a series of emotional competencies. However, no specific proposal is made on this aspect creating an imbalance between expected effects and the reality of educational practice.
How to Cite
Martínez Hervías, Edurne, and Clara Urdangarin Liebaert. 2015. “The Integration of Emotional Competences in the Curriculum of the Regulated Teachings of Dance of the Basque Country”. AusArt 3 (1). https://doi.org/10.1387/ausart.14412.
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Keywords
DANCE, ARTS EDUCATION, EDUCATION, EMOTIONAL COMPETENCIES
References
Bisquerra Alzina, Rafael. 2000. Educación emocional y bienestar. Barcelona: Praxis
Bisquerra Alzina, Rafael y Nuria Pérez Escoda. 2007. "Las competencias emocionales". Educación XXI 10: 61-82
Bisquerra Alzina, Rafael, Juan Carlos Pérez González y Esther García Navarro. 2015. Inteligencia emocional y en educación. Madrid: Síntesis
Cernuda, Amador. 2014. "Efectos psicológicos y sociales del proceso de jubilación del bailarín profesional". Pp. 253-58 en La investigación en
Fuentes Serrano, Ángel Luis. 2006. El valor pedagógico de la danza. Tesis doctoral. Valencia: Universidad de Valencia
Gardner, Howard. 1998. Inteligencias múltiples: La teoría en la práctica. Barcelona: Paidós
Hanna, Judith Lynne. 1999. Partnering dance and education: intelligent moves for changing times. Champaign, Illinois: Human Kinetics
La investigación en Danza en España 2014, III Congreso Nacional "La Investigación en Danza" (Bilbao). Valencia: Mahali
Laban, Rudolf. 1984. Danza educativa moderna. Barcelona: Paidós
Lavega Burgués, Pere. 2011. "Dominios de acción motriz y afectividad". XIV Seminario Internacional y II Latinoamericano de Praxiología Motriz (12-15 oct.). La Plata: Universidad Nacional de La Plata. www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/trab_eventos/ev.1413/ev.1413.pdf
Nordera, Marina. 2011. "Ser bailarina en el siglo XVIII: El cuerpo femenino entre la sociedad y la escena". Pp. 117-138 en Coreografiar la historia europea: Cuerpo, política, identidad y género en la danza, editado por
Beatriz Martínez del Fresno. Oviedo: Universidad de Oviedo
Parlebas, Pierre 2012. Juegos, deporte y sociedad: Léxico de praxiología motriz. Barcelona: Paidotribo
Pozo Municio, María Concepción y Aurora Rodriguez del Barrio. 2014. "La relación del profesional de la danza con el pavimento: El lugar del cuidado y la prevención de riesgos entre los bailarines y bailarinas". Pp. 485-94 en La investigación en Danza en España 2014, III Congreso Nacional "La Investigación en Danza" (Bilbao). Valencia: Mahali
Thomas, Helen. 2003. The Body, Dance and Cultural Theory. London: Macmillan
Urdangarin Liebaert, Clara. 2009. "Bailando jauzi bajo barras y estrellas: Una etnografía del Zazpiak Bat Group of Dancers de Reno, Nevada". Tesis doctoral, Universidad del País Vasco /Euskal Herriko Unibertsitatea
Wang, Lan-Lan, Viola Farber, Susan Sgorbati, Peggy Schwartz & Martha Myers. 1995. "Dancers in cap and gown: Northeast College Dance Festival". Dance Magazine (December): 82-4
Decreto 252/2007, de 26 de diciembre, por el que se establece el currículo de las enseñanzas profesionales de Danza y el acceso a dichas enseñanzas (BOPV núm. 53 de14 de marzo de 2008)
Decreto 404/2013, de 30 de agosto, por el que se establece el currículo de las enseñanzas elementales de Danza y el acceso a dichas enseñanzas (BOPV núm. 195 de 11 de octubre de 2013)
Bisquerra Alzina, Rafael y Nuria Pérez Escoda. 2007. "Las competencias emocionales". Educación XXI 10: 61-82
Bisquerra Alzina, Rafael, Juan Carlos Pérez González y Esther García Navarro. 2015. Inteligencia emocional y en educación. Madrid: Síntesis
Cernuda, Amador. 2014. "Efectos psicológicos y sociales del proceso de jubilación del bailarín profesional". Pp. 253-58 en La investigación en
Fuentes Serrano, Ángel Luis. 2006. El valor pedagógico de la danza. Tesis doctoral. Valencia: Universidad de Valencia
Gardner, Howard. 1998. Inteligencias múltiples: La teoría en la práctica. Barcelona: Paidós
Hanna, Judith Lynne. 1999. Partnering dance and education: intelligent moves for changing times. Champaign, Illinois: Human Kinetics
La investigación en Danza en España 2014, III Congreso Nacional "La Investigación en Danza" (Bilbao). Valencia: Mahali
Laban, Rudolf. 1984. Danza educativa moderna. Barcelona: Paidós
Lavega Burgués, Pere. 2011. "Dominios de acción motriz y afectividad". XIV Seminario Internacional y II Latinoamericano de Praxiología Motriz (12-15 oct.). La Plata: Universidad Nacional de La Plata. www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/trab_eventos/ev.1413/ev.1413.pdf
Nordera, Marina. 2011. "Ser bailarina en el siglo XVIII: El cuerpo femenino entre la sociedad y la escena". Pp. 117-138 en Coreografiar la historia europea: Cuerpo, política, identidad y género en la danza, editado por
Beatriz Martínez del Fresno. Oviedo: Universidad de Oviedo
Parlebas, Pierre 2012. Juegos, deporte y sociedad: Léxico de praxiología motriz. Barcelona: Paidotribo
Pozo Municio, María Concepción y Aurora Rodriguez del Barrio. 2014. "La relación del profesional de la danza con el pavimento: El lugar del cuidado y la prevención de riesgos entre los bailarines y bailarinas". Pp. 485-94 en La investigación en Danza en España 2014, III Congreso Nacional "La Investigación en Danza" (Bilbao). Valencia: Mahali
Thomas, Helen. 2003. The Body, Dance and Cultural Theory. London: Macmillan
Urdangarin Liebaert, Clara. 2009. "Bailando jauzi bajo barras y estrellas: Una etnografía del Zazpiak Bat Group of Dancers de Reno, Nevada". Tesis doctoral, Universidad del País Vasco /Euskal Herriko Unibertsitatea
Wang, Lan-Lan, Viola Farber, Susan Sgorbati, Peggy Schwartz & Martha Myers. 1995. "Dancers in cap and gown: Northeast College Dance Festival". Dance Magazine (December): 82-4
Decreto 252/2007, de 26 de diciembre, por el que se establece el currículo de las enseñanzas profesionales de Danza y el acceso a dichas enseñanzas (BOPV núm. 53 de14 de marzo de 2008)
Decreto 404/2013, de 30 de agosto, por el que se establece el currículo de las enseñanzas elementales de Danza y el acceso a dichas enseñanzas (BOPV núm. 195 de 11 de octubre de 2013)
Section
Articles
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0)
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- for any purpose, even commercially.