Datascape: Amateur cartographers and digital communities

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 2016-07-12
Blanca Montalvo Gallego

Abstract

The maps tells us stories that fascinate us. The bottom up currents facilitate the existance of multiple narrators, and the creation of communities that foster exchanges and reaffirm the authority of individual efforts outside the institution and large companies. The maps have defined the world for decades, but now each of us are the center of our cartographic landscape: the distances are measured from the point where we are, and from there the whole reorganizes and changes of scale. This situation promotes a new technological landscap, sometimes by reclaiming territories or data visualization, speaking more of the beholder that the object contemplated.

How to Cite

Montalvo Gallego, Blanca. 2016. “Datascape: Amateur Cartographers and Digital Communities”. AusArt 4 (1). https://doi.org/10.1387/ausart.16692.
Abstract 662 | PDF (Español) Downloads 711

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

LANDSCAPE, PLACE, MAPS, ART, CARTOGRAPHY

References
Abad Roses, Antoni. 2014. Megafone.net/2004-2014. Exposición Museu d'Art Contemporani de Barcelona, 19.02-24.06. Barcelona: MACBA

Bey, Hakim. 1991. T. A. Z.: The Temporary Autonomous Zone, ontological anarchy, poetic terrorism. New York: Autonomedia

Brea, José Luis. 2002. La era postmedia: Acción comunicativa, prácticas (post)artísticas y dispositivos neomediales. Salamanca: Centro de Arte de Salamanca

Budd, Malcolm. (1996) 2014. La apreciación estética de la naturaleza. Traducción de María del Mar Rosa Martínez. Boadilla del Monte: Antonio Machado Libros

DÍaz Amunarriz, Gabriel. 2010. "Lo que hay detrás". Fundacion ARQART. Vídeo de Youtube, Parte 1: 9:03 https://www.youtube.com/watch?v=LRvO3LJ34aA y Parte 2: 7:23 https://www.youtube.com/watch?v=tH7OzJ5kUeI

Eco, Umberto. 2013. Historia de las tierras y los lugares legendarios. Traducción de María Pons Irazazábal. Barcelona: Lumen

Garfield, Simon. 2013. En el mapa: De cómo el mundo adquirió su aspecto. Traducción de Belén Urrutia. Barcelona: Taurus

Genosko, Gary. 1996. "Introduction". En: The Guattari reader by Pierre-Félix Guattari. Oxford, UK: Blackwell

Guattari, Pierre-Félix. 1991 "Pour une éthique des médias", Le Monde. 6 noviembre

Jay, Martin. (1994) 2007. "¿Parresia visual?: Foucault y la verdad de la mirada". Traducción, Roberto Riquelme. Estudios Visuales 6: 7-27

Maderuelo Raso, Javier. 2006. El Paisaje. Génesis de un concepto. Abada: Madrid

Maistre, Xavier de. (1794) 2007. Viaje alrededor de mi habitación. Traducción, Puerto Anadón. Madrid: Funambulista

Martín Prada, Juan. 2012. Prácticas artísticas e Internet en la época de las redes sociales. Madrid: Akal

Melguizo, Joxerra. 2010. Auctòritas, landscape. Exposición Trayecto Galería, textos, Álvaro de los Ángeles, Beatriz Herráez. Vitoria-Gasteiz: Gobierno Vasco, Departamento de Cultura

O'Rourke, Karen. 2013. Walking and mapping: Artists as cartographers. Cambridge MA: MIT

Owens, Craig. 1992 "The indignity of speaking for others: An imaginary interview". En Beyond recognition: Representation, power and culture, edited by Scott Bryson et al. Berkeley CA: University of California

Petrarca, Francesco. (1366) 1978. "Familiares XXIV". En Obras I. Prosa, al cuidado de Francisco Rico; textos, prólogos y notas, Pedro M. Cátedra, José M. Tatjer y Carlos Yarza. Madrid: Alfaguara

Vozmediano, Elena. 2014. "Tantos ojos sobre el paisaje". Arte y Parte 112: 69-95
Section
Articles