Datascape: Amateur cartographers and digital communities
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
Published
2016-07-12
Blanca Montalvo Gallego
Abstract
The maps tells us stories that fascinate us. The bottom up currents facilitate the existance of multiple narrators, and the creation of communities that foster exchanges and reaffirm the authority of individual efforts outside the institution and large companies. The maps have defined the world for decades, but now each of us are the center of our cartographic landscape: the distances are measured from the point where we are, and from there the whole reorganizes and changes of scale. This situation promotes a new technological landscap, sometimes by reclaiming territories or data visualization, speaking more of the beholder that the object contemplated.
How to Cite
Montalvo Gallego, Blanca. 2016. “Datascape: Amateur Cartographers and Digital Communities”. AusArt 4 (1). https://doi.org/10.1387/ausart.16692.
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Keywords
LANDSCAPE, PLACE, MAPS, ART, CARTOGRAPHY
References
Abad Roses, Antoni. 2014. Megafone.net/2004-2014. Exposición Museu d'Art Contemporani de Barcelona, 19.02-24.06. Barcelona: MACBA
Bey, Hakim. 1991. T. A. Z.: The Temporary Autonomous Zone, ontological anarchy, poetic terrorism. New York: Autonomedia
Brea, José Luis. 2002. La era postmedia: Acción comunicativa, prácticas (post)artísticas y dispositivos neomediales. Salamanca: Centro de Arte de Salamanca
Budd, Malcolm. (1996) 2014. La apreciación estética de la naturaleza. Traducción de María del Mar Rosa Martínez. Boadilla del Monte: Antonio Machado Libros
DÍaz Amunarriz, Gabriel. 2010. "Lo que hay detrás". Fundacion ARQART. Vídeo de Youtube, Parte 1: 9:03 https://www.youtube.com/watch?v=LRvO3LJ34aA y Parte 2: 7:23 https://www.youtube.com/watch?v=tH7OzJ5kUeI
Eco, Umberto. 2013. Historia de las tierras y los lugares legendarios. Traducción de María Pons Irazazábal. Barcelona: Lumen
Garfield, Simon. 2013. En el mapa: De cómo el mundo adquirió su aspecto. Traducción de Belén Urrutia. Barcelona: Taurus
Genosko, Gary. 1996. "Introduction". En: The Guattari reader by Pierre-Félix Guattari. Oxford, UK: Blackwell
Guattari, Pierre-Félix. 1991 "Pour une éthique des médias", Le Monde. 6 noviembre
Jay, Martin. (1994) 2007. "¿Parresia visual?: Foucault y la verdad de la mirada". Traducción, Roberto Riquelme. Estudios Visuales 6: 7-27
Maderuelo Raso, Javier. 2006. El Paisaje. Génesis de un concepto. Abada: Madrid
Maistre, Xavier de. (1794) 2007. Viaje alrededor de mi habitación. Traducción, Puerto Anadón. Madrid: Funambulista
Martín Prada, Juan. 2012. Prácticas artísticas e Internet en la época de las redes sociales. Madrid: Akal
Melguizo, Joxerra. 2010. Auctòritas, landscape. Exposición Trayecto Galería, textos, Álvaro de los Ángeles, Beatriz Herráez. Vitoria-Gasteiz: Gobierno Vasco, Departamento de Cultura
O'Rourke, Karen. 2013. Walking and mapping: Artists as cartographers. Cambridge MA: MIT
Owens, Craig. 1992 "The indignity of speaking for others: An imaginary interview". En Beyond recognition: Representation, power and culture, edited by Scott Bryson et al. Berkeley CA: University of California
Petrarca, Francesco. (1366) 1978. "Familiares XXIV". En Obras I. Prosa, al cuidado de Francisco Rico; textos, prólogos y notas, Pedro M. Cátedra, José M. Tatjer y Carlos Yarza. Madrid: Alfaguara
Vozmediano, Elena. 2014. "Tantos ojos sobre el paisaje". Arte y Parte 112: 69-95
Bey, Hakim. 1991. T. A. Z.: The Temporary Autonomous Zone, ontological anarchy, poetic terrorism. New York: Autonomedia
Brea, José Luis. 2002. La era postmedia: Acción comunicativa, prácticas (post)artísticas y dispositivos neomediales. Salamanca: Centro de Arte de Salamanca
Budd, Malcolm. (1996) 2014. La apreciación estética de la naturaleza. Traducción de María del Mar Rosa Martínez. Boadilla del Monte: Antonio Machado Libros
DÍaz Amunarriz, Gabriel. 2010. "Lo que hay detrás". Fundacion ARQART. Vídeo de Youtube, Parte 1: 9:03 https://www.youtube.com/watch?v=LRvO3LJ34aA y Parte 2: 7:23 https://www.youtube.com/watch?v=tH7OzJ5kUeI
Eco, Umberto. 2013. Historia de las tierras y los lugares legendarios. Traducción de María Pons Irazazábal. Barcelona: Lumen
Garfield, Simon. 2013. En el mapa: De cómo el mundo adquirió su aspecto. Traducción de Belén Urrutia. Barcelona: Taurus
Genosko, Gary. 1996. "Introduction". En: The Guattari reader by Pierre-Félix Guattari. Oxford, UK: Blackwell
Guattari, Pierre-Félix. 1991 "Pour une éthique des médias", Le Monde. 6 noviembre
Jay, Martin. (1994) 2007. "¿Parresia visual?: Foucault y la verdad de la mirada". Traducción, Roberto Riquelme. Estudios Visuales 6: 7-27
Maderuelo Raso, Javier. 2006. El Paisaje. Génesis de un concepto. Abada: Madrid
Maistre, Xavier de. (1794) 2007. Viaje alrededor de mi habitación. Traducción, Puerto Anadón. Madrid: Funambulista
Martín Prada, Juan. 2012. Prácticas artísticas e Internet en la época de las redes sociales. Madrid: Akal
Melguizo, Joxerra. 2010. Auctòritas, landscape. Exposición Trayecto Galería, textos, Álvaro de los Ángeles, Beatriz Herráez. Vitoria-Gasteiz: Gobierno Vasco, Departamento de Cultura
O'Rourke, Karen. 2013. Walking and mapping: Artists as cartographers. Cambridge MA: MIT
Owens, Craig. 1992 "The indignity of speaking for others: An imaginary interview". En Beyond recognition: Representation, power and culture, edited by Scott Bryson et al. Berkeley CA: University of California
Petrarca, Francesco. (1366) 1978. "Familiares XXIV". En Obras I. Prosa, al cuidado de Francisco Rico; textos, prólogos y notas, Pedro M. Cátedra, José M. Tatjer y Carlos Yarza. Madrid: Alfaguara
Vozmediano, Elena. 2014. "Tantos ojos sobre el paisaje". Arte y Parte 112: 69-95
Section
Articles
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0)
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- for any purpose, even commercially.