Story in transit
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
Abstract
"Story in transit" is an interactive sound project stated as a metaphor, a representation of the migratory process that thousands of people have experienced, generated as an abstraction of the transit space inside the airport. This mise-en-scène is confronted and interlaced with the reality of the oral statements of a group of immigrants currently residing in Barcelona. Through this interactive approach, it is sought to represent a social situation which continues to happen even today, but isn´t considered in its whole. This project attempts to present the less visible face of the issue. Though the work is presented as an interactive installation, its conceptual foundation lies in visual anthropology; using semi-structured interviews and photo-elicitation applied to a group of diverse immigrants as fundamental methodology, in order to approach the load of memory of each immigrant in relation to a selection of images associated to their original territory and culture.
How to Cite
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
INMIGRATION, VISUAL ANTROPOLOGY, ORAL STORIE, INSTALLATION, SOUND ART
Baer Mieses, Alejandro. 2005. El testimonio audiovisual: Imagen y memoria del Holocausto. Madrid: Centro de Investigaciones Sociológicas
Barthes, Roland. (1980) 1990. La cámara lucida: Nota sobre la fotografía. Traducción de Joaquim Sala-Sanahuja. Barcelona: Paidos
Barthes, Roland. (1982) 1995. Lo obvio y lo obtuso: Imágenes, gestos, voces. Traducción C. Fernández Medrano. Barcelona: Paidos
Bermúdez Briñez, Nilda & Marisol Rodríguez Arrieta. 2009. "Fuente oral en la reconstrucción de la memoria histórica: Aporte al documental Memorias del Zulia Petrolero". Revista de Ciencias Sociales 15(2):317-28. http://www.scielo.org.ve/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1315-95182009000200011&lng=es&tlng=es
Delgado Sahagún, Carolina. 2006. "Análisis del testimonio como fuente oral: género y memoria". En Viejas y nuevas alianzas entre América latina y España / XII Encuentro de Latino Americanistas españoles, Santander, 21 al 23 de septiembre, 1137-45. Santander: Consejo Español de Estudios Iberoamericanos
Harper, Douglas. 2002. "Talking about pictures: A case for photoelicitation". Visual Studies 17: 13-26
Iglesias Lesaga, Esther. 2011. Reflexiones en torno a la importancia metodológica de la oralidad en la historia económica. Relaciones (Zamora) 32(128):289-314. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-39292011000400010&lng=es&tlng=es
Mariezkurrena Iturmendi, David. 2008. "La historia oral como método de investigación histórica". Gerónimo de Uztariz 23-24: 227-33 https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3264024
Mas Victori, Francesc. 2001. Rompiendo fronteras, una visión positiva de la inmigración. Barcelona: Intermón
Meyer, Eugenia & Alicia Olivera de Bonfil. 1971. "La historia oral: Origen, metodología, desarrollo y perspectivas". Historia Mexicana 21(2): 372-87
Sanz Ramón, Fina. 2008. La fotobiografía: Imágenes e historias del pasado para vivir con plenitud el presente. Barcelona: Kairos
Schwarzstein, Dora. 1998. Una introducción al uso de la historia oral en el aula. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica
Shoah Fundation–The Institute for Visual History and Education (University of Southern California). 2016. "About the visual history archive". https://sfi.usc.edu/vha/about
Toop, David. 2013. Resonancia siniestra: El oyente como médium. Traducción Valeria Meiller. Buenos Aires: Caja Negra
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0)
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- for any purpose, even commercially.