To die attempting to transgress the artistic establishment Contracultura troyana
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
Published
2017-12-20
Gonzalo Rodríguez Gómez
Abstract
How much do we really know about the impact of counter-culture on our history? Is it an old movement or, on the other hand, it happens again from time to time? In this article we will briefly analyze the subcultures which emerged from the late 1960s, with the aim of looking into the counter-culture in the present, and if it would be necessary to explore new ways to confront the dominant culture. We actually think over new tecnologies have a chance to come up against establishment and that´s the reason why we´ll use it as a resourceful media to fight in opposition to technocracy.
How to Cite
Rodríguez Gómez, Gonzalo. 2017. “To Die Attempting to Transgress the Artistic Establishment: Contracultura Troyana”. AusArt 5 (2). https://doi.org/10.1387/ausart.17448.
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Keywords
REVOLUTION, STATUS QUO, TECHNOCRACY, COUNTER-CULTURE, UNDERGROUND
References
Arce Cortés, Tania. 2008. "Subcultura, contracultura, tribus urbanas y culturas juveniles: ¿Homogenización o diferenciación?". Revista Argentina de Sociología 6(11): 257-71
Assange, Julian. 2012. Autobiografía no autorizada. Traducción de Enrique Murillo. Barcelona: Los libros del Lince
Britto García, Luis. (1991) 2005. El imperio contracultural: Del Rock a la Postmodernidad. La Habana: Arte y Literatura
Dezcallar de Mazarredo, Rafael. 1984. "Contracultura y tradición cultural". Revista de Estudios Políticos 37: 209-38
Dimitrova, Valentina Ivaylova. 2015. "El punk como resistencia: El arte, el estilo de vida y la acción política del movimiento como camino para crear un nuevo mundo". Trabajo fin de máster Universitat Pompeu Fabra. http://hdl.handle.net/10230/24798
Fernández del Campo, Eva. 2001. "Dinamita contra el arte". Descubrir el Arte 26: 49-52
Font Rosselló, Joan. 2005. "Otra vez la contracultura". Cuadernos de Pensamiento Político FAES 8: 169-90
Fouce Fernández, José Guillermo. 2008. "La música punk en la década de los 90". Nómadas 20: 199-220
Herrera Zavaleta, José Luis. 2009. "Filosofía y contracultura". En Quaderns de Filosofía i Ciència, 39: 73-82
Kent, Nick. 2007. "Punk y circo: 1977-2007: 30 años de punk". Número monográfico "Punk is dead", Los Inrockuptibles 112: 41-53
Martínez López, Miguel. 2007. "El movimiento de okupaciones: Contracultura urbana y dinámicas alter-globalización". Revista de Estudios de Juventud 76: 225-43
Assange, Julian. 2012. Autobiografía no autorizada. Traducción de Enrique Murillo. Barcelona: Los libros del Lince
Britto García, Luis. (1991) 2005. El imperio contracultural: Del Rock a la Postmodernidad. La Habana: Arte y Literatura
Dezcallar de Mazarredo, Rafael. 1984. "Contracultura y tradición cultural". Revista de Estudios Políticos 37: 209-38
Dimitrova, Valentina Ivaylova. 2015. "El punk como resistencia: El arte, el estilo de vida y la acción política del movimiento como camino para crear un nuevo mundo". Trabajo fin de máster Universitat Pompeu Fabra. http://hdl.handle.net/10230/24798
Fernández del Campo, Eva. 2001. "Dinamita contra el arte". Descubrir el Arte 26: 49-52
Font Rosselló, Joan. 2005. "Otra vez la contracultura". Cuadernos de Pensamiento Político FAES 8: 169-90
Fouce Fernández, José Guillermo. 2008. "La música punk en la década de los 90". Nómadas 20: 199-220
Herrera Zavaleta, José Luis. 2009. "Filosofía y contracultura". En Quaderns de Filosofía i Ciència, 39: 73-82
Kent, Nick. 2007. "Punk y circo: 1977-2007: 30 años de punk". Número monográfico "Punk is dead", Los Inrockuptibles 112: 41-53
Martínez López, Miguel. 2007. "El movimiento de okupaciones: Contracultura urbana y dinámicas alter-globalización". Revista de Estudios de Juventud 76: 225-43
Section
Articles
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0)
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- for any purpose, even commercially.